خانه / پروژه های اردوینو Arduino / پروژه با انواع LCD / راه اندازی LCD کاراکتری با آردوینو

راه اندازی LCD کاراکتری با آردوینو

در این پست با نحوه راه اندازی و نوشتن متن روی LCD کاراکتری با اردوینو اشنا می شوید. از LCD های کاراکتری در پروژه های مختلف استفاده می شود که برای نمایش خروجی شامل متن, اعداد و مقادیر و … کاربرد دارد . در این پروژه از برد Arduino Uno و lcd کاراکتری ۱۶*۲ استفاده شده است, برای اشنایی با اردوینو یونو اینجا کلیک کنید.

قبلا در پست ” نوشتن متن روی LCD کاراکتری با avr ” در مورد این نوع lcd توضیح دادم که اگر با lcd کاراکتری و پین های ان اشنا نیستید می تونید این پست را مطالعه کنید .

شماتیک پروژه :

در زیر شماتیک این پروژه را مشاهده می کنید که دارای قطعات کمی می باشد و بجز برد اردوینو و lcd از یک پتانسیومتر هم استفاده شده که برای تنظیم کنتراست lcd می باشد و در صورتی که پتانسیومتر نداشتید می تونید پین 3 ال سی دی را به منفی تغذیه متصل کنید

توجه کنید دلیل اینکه ما lcd را به پین های 7 تا 13 اردوینو متصل کرده ایم, بخاطر این است که در برنامه که در ادامه قرار داده ام ما خودمان مشخص میکنیم که lcd به کدام پین های اردوینو متصل باشد 

 

برنامه اردوینو :

در ادامه با دستورات مربوط به کتابخانه lcd کاراکتری که در برنامه استفاده شده است اشنا می شوید :

برای استفاده از کتابخانه lcd کاراکتری ابتدا باید ان را در ابتدای برنامه فراخوانی کنید که در خط 2 برنامه این کار انجام شده است

تابع LiquidCrystal lcd :

تابع LiquidCrystal lcd همان تابعی است که مشخص می کند lcd به کدام پین های برد اردوینو متصل شود. با توجه به اینکه lcd را در چه مدی راه اندازی می کنیم (4 بیتی یا 8 بیتی) باید این تابع را مقدار دهی کنیم که به صورت زیر انجام می شود :

توجه کنید که بجای rs, rw, enable, d0, d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7 باید شماره پین مورد نظر خود را بنویسید, در خط چهار برنامه از این تابع در مد 4 بیتی استفاده شده است

نکته : می توانید برای این که پین کمتری از اردوینو اشغال شود rw را از دستور بالا حذف کنید و خودتون پین 5 ال سی دی را به منفی تغذیه متصل کنید . زمانی به پین rw نیاز پیدا می کنیم که بخواهیم از روی lcd مقداری را بخوانیم و در حالت عادی استفاده ما که برای نمایش کاراکتر و مقادیر استفاده می کنیم نیازی نیست که حتما به اردوینو متصل کنیم (به منفی وصل می کنیم). طبق توضیحات گفته شده دستور LiquidCrystal lcd برای حالت بدون rw به صورت زیر است 

 

تابع lcd.begin :

با استفاده از تابع lcd.begin اندازه lcd خود را مشخص می کنیم, در خط 8 برنامه از این تابع استفاده شده است

 

تابع lcd.clear :

این تابع lcd را پاک می کند, در خط 13 و 18 برنامه استفاده شده

 

تابع lcd.setCursor :

این تابع موقعیت مکان نما را در lcd مشخص می کند, زمانی که بخواهیم اطلاعات را در مکان خاصی از lcd نمایش دهیم از این تابع استفاده می کنیم. در خط 14 و 19 از این تابع استفاده شده

نکته : این تابع دو ورودی دارد که اولی ستون و دومی سطر مورد نظر ما را مشخص می کند.

 

تابع lcd.print :

این تابع رشته ای از کاراکتر را روی lcd نمایش می دهد

 

کتابخانه lcd کاراکتری در اردوینو (LiquidCrystal) توابع دیگری هم دارد که مهم ترین انها را در بالا توضیح دادم . در پروژه هایی که در اینده با lcd کاراکتری قرار خواهم داد, در صورتی که نیاز بود از تابع دیگری استفاده کنیم توضیح خواهم داد

 

کلیپ تست پروژه :

 

دانلود فایل ها

 

پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

نظر یادتون نره …

درباره ی عابد رازانی

فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای اموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم و همچنین درحال اماده شدن برای ارشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *