پنج شنبه, اردیبهشت 6, 1403
More
    خانهپروژه های میکروکنترلر AVRپروژه با سنسورهاپروژه AVR روشن شدن چراغ خیابان با تشخیص حرکت خودرو

    پروژه AVR روشن شدن چراغ خیابان با تشخیص حرکت خودرو

    در این پست از سایت اِمیک, پروژه روشنایی اتوماتیک چراغ های خیابان با تشخیص عبور خودرو قرار داده شده است که این پروژه با استفاده از میکروکنترلر AVR انجام شده است. عملکرد این پروژه به این صورت می باشد که در زمانی که هیچ خودرویی در خیابان حرکت نمی کند, چراغ های خیابان خاموش است. زمانی که یک خودرو در خیابان حرکت کند, توسط سنسورهای مادون قرمز (IR) حرکت خودرو تشخیص داده می  شود و چراغ های خیابان یکی پس از دیگری با عبور خودرو روشن می شوند تا مسیر را برای حرکت اتومبیل روشن کنند. با رد شدن خودرو از جلوی هر چراغ و رسیدن به چراغ بعدی, چراغ های قبلی در صورتی که خودرویی از جلوی انها عبور نکند خاموش می شوند.

    به این ترتیب می توان در مصرف انرژی الکتریکی صرف جویی کرد و روشنایی خیابان ها و مسیرهایی که در شب خودروهای زیادی از ان عبور نمی کند را هوشمند کرد تا فقط در زمان حرکت خودرو چراغ های خیابان روشن شود.

    همانطور که گفته شد در این پروژه برای تشخیص عبور خودرو ما از سنسورهای مادون قرمز یا IR استفاده کرده ایم. قبلا مدار راه اندازی و تست این سنسورها را در سایت قرار داده بودم که در ان پست در مورد سنسورهای مادون قرمز و مدار راه انداز انها توضیحاتی داده شد, که می توانید ان پست را در اینجا مشاهده کنید.

    ما در این پروژه مدار راه اندازی سنسورهای مادون قرمز که در بالا معرفی شد را به صورت جزئی تغییر داده ایم و برای راه اندازی سنسورهای IR این پروژه از ان استفاده کرده ایم. که این مدار بصورت زیر است:

    IR-sensor-circuit-for-avr-prj-Automatic-Street-Light-emic

    برای هر تعداد چراغی که می خواهید کنترل کنید باید به همان تعداد مدار بالا را ببندید مثلا اگر 5 چراغ را می خواهید کنترل کنید باید 5 عدد از مدار بالا را ببندید. مدار بسیار ساده است, فرستنده مادون قرمز که با IR-T مشخص شد توسط مقاومت R3 تغذیه شده و نور مادون قرمز را منتشر می کند. گیرنده مادون قرمز نیز با IR-R مشخص شده و توسط مقاومت R4 به مثبت تغذیه متصل شده است و محل اتصال مقاومت R4 به گیرنده مادون قرمز به پایه مثبت اپ امپ U1 متصل شده است. مقاومت های R1 و R2 یک ولتاژ ثابت (نصف VCC) روی پایه منفی اپ امپ ایجاد می کنند.

    زمانی که نور فرستنده به گیرنده برسد یا به عبارت دیگر خودرویی از جلوی سنسورها عبور نکند, مقاومت سنسور گیرنده کم شده و در نتیجه ولتاژ دو سر ان که همان ولتاژ پایه مثبت اپ امپ است کاهش می یابد و باعث می شود ولتاژ ثابتی که روی پایه منفی اپ امپ است از پایه مثبت ان بیشتر شده و درنتیجه خروجی اپ امپ صفر منطقی (Low) می شود.

    زمانی که نور فرستنده به گیرنده نرسد یا به عبارت دیگر خودرویی از جلوی سنسورها عبور کند, مقدار مقاومت سنسور گیرنده زیاد شده و در نتیجه ولتاژ پایه مثبت اپ امپ از ولتاژ پایه منفی ان بیشتر می شود و خروجی اپ امپ یک منطقی (High) می شود.

    برای این پروژه باید سنسور فرستنده IR را در یک سمت خیابان قرار دهیم و گیرنده را نیز در سمت دیگر خیابان و دقیقا مقابل ان قرار دهیم تا با عبور خودرو از بین انها نور فرستنده قطع شده و به گیرنده نرسد تا از این طریق بتوانیم عبور خودرو را تشخیص دهیم.

    پروژه AVR روشن شدن چراغ خیابان با تشخیص حرکت خودرو :

    ما در این پروژه از دو عدد سنسور فرستنده و گیرنده IR برای کنترل دو جفت چراغ LED استفاده کرده ایم. شما می توانید به دلخواه هر تعداد چراغی که خواستید را کنترل کنید فقط همانطور که گفته شد برای هر سنسور فرستنده و گیرنده IR باید یکی از مدار بالا بسته شود و البته باید سنسورهای جدید را در برنامه پروژه اضافه کنید. شماتیک پروژه برای دو سنسور فرستنده و گیرنده IR و کنترل دو جفت LED بصورت زیر است :

    avr-prj-Automatic-Street-Light-emic

    برای دیدن تصویر بالا در اندازه بزرگتر ان را ذخیره کنید. برای این پروژه از میکروکنترلر ATmega16 استفاده شده است. قسمت سنسورهای شماتیک بطور کامل در بالا توضیح داده شد و نیاز به نکته ی خاصی نیست. همانطور که مشاهده می کنید خروجی سنسور اول به پین 40 و خروجی سنسور دوم نیز به پین 39 میکرو متصل شده است. پین های 38 و 37 میکرو نیز به ترتیب به led های سنسور اول و دوم متصل شده اند که با حرکت خودرو از بین هر کدام از سنسورها خروجی ان فعال شده و میکروکنترلر چراغ های مربوطه را روشن می کند. در انتهای مطلب می توانید کلیپ تست عملی پروژه را مشاهده کنید.

    P-avr-prj-Automatic-Street-Light-emic

    توجه کنید که پایه های تغذیه میکروکنترلر (پایه 10 و 11) را که در شماتیک بالا نیست, فراموش نکنید به تغذیه 5 ولت متصل کنید.

    برنامه کدویژن :

    در این پروژه فرکانس میکروکنترلر 1 مگاهرتز تنظیم شده است. در زیر برنامه نوشته شده به زبان C و کامپایلر کدویژن را مشاهده می کنید:

    توضیحات قسمت های مهم برنامه نوشته شده, اگر سوالی داشتید می تونید در قسمت نظرات مطرح کنید.

    کلیپ تست عملی پروژه :

     

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

     

    پروژه های مشابه:

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    13 نظرات

    1. سلام مهندس روز بخیر
      ببخشید میخواستم بگم میشه در این حالا برنامه از سون سگمنت هم استفاده کرد؟

    2. داخل برنامه کدویژن کدها مربوط به پورت B هست، در صورتیکه شماتیک پروتئوسی که گذاشتید پورت A هست.

    3. سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت عالی و زحمات
      مهندس تو این مدار میشه از 100 یا بیشتر led استفاده کرد؟

    4. سلام . خسته نباشید .
      سایت خوب و کاربردی دارید .
      یه سوال من میخواهم ۱۵ ال ای دی کنترل کنم این مدار ۲ تا هست .
      چه نوع میکرو کنترلی استفاده کنم و برنامه مربوطه میکرو رو برام میزارید.
      ممنونم ازتون

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img