پنج شنبه, فروردین 9, 1403
More

    مدار مبدل 12 به 9 ولت

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک مبدل ولتاژ 12 ولت به 9 ولت DC قرار داده شده است. این مدار در واقع یک مبدل DC به DC می باشد که قادر است هر ولتاژ 12 ولت DC را مانند ولتاژ انوع منابع تغذیه و باتری از جمله باتری ماشین و… را به ولتاژ 9 ولت DC تبدیل کند. مهم ترین قطعه این مدار رگولاتور 7809 می باشد که این قطعه بسیار معروف است و قبلا در پستی با این قطعه و انوع ان اشنا شدیم, که می توانید ان پست را در اینجا مشاهده کنید. در زیر شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده می کنید:

    12V-to-9V-Converter-emic

    ای سی 7809 یک رگولاتور ولتاژ با خروجی ثابت می باشد که در مدار بالا نقش مبدل DC به DC کاهنده را ایفا می کند. این ای سی رگولاتور دارای ویژگی های زیادی مانند خاموش شدن حرارتی, محافظ اتصال کوتاه و… می باشد. ترتیب پایه های ای سی رگولاتور 7809 به صورت زیر است.

    7809-Voltage-Regulator-Pinout-emic

    خازنهایی که در ورودی و خروجی ای سی رگولاتور 7809 استفاده شده (C1 تا C4) به منظور حذف ریپل و نویز ولتاژ می باشد. در صورتی که از مدار بالا جریان زیادی می کشید, حتما رگولاتور 7809 را به یک هیت سینک متصل کنید. جریان خروجی مدار بالا نیز برابر با ماکزیمم جریان خروجی ای سی رگولاتور 7809 می باشد که طبق بررسی که کردم برخی از منابع جریان خروجی این رگولاتور را 0.5 امپر گفتند و برخی دیگر تا 1.5 امپر (البته پکیج TO-220) که به نظر می رسد کیفیت های مختلفی از این ای سی رگولاتور در بازار وجود دارد و به همین خاطر جریان خروجی مختلفی برای ان گفته شده است. بنابراین هنگام خرید دقت کنید که ای سی رگولاتوری که تهیه می کنید اورجینال باشد تا جریان خروجی مناسبی به شما بدهد. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-12V-to-9V-Converter-emic

    لیست قطعات:

    • خازن الکترولیت   C1=1000uF/25V
    • خازن الکترولیت   C2=10uF/25V
    • خازن الکترولیت   C3=1uF/16V
    • خازن الکترولیت   C4=0.1uF/16V
    • رگولاتور   U1=7809 به همراه هیت سینک مناسب
    • دو عدد ترمینال پیچی 2 پین برای اتصال ورودی و خروجی مدار

     

    - دانلود PCB

    فایل PCB طراحی شده برای مدار مبدل 12 به 9 ولت را می توانید از طریق دکمه زیر پرداخت و دانلود کنید.

    پرداخت و دانلود

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    • فایل پروتئوس شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس, مناسب ساخت PCB به روش اتو به همراه راهنمای ساخت PCB
    • فایل آلتیوم شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار آلتیوم (ﭘﺮوﺗﻞ) آماده ارائه به شرکت های چاپ PCB

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    19 نظرات

    1. سلام، میخواستم بپرسم چگونه میشه نویز ضبط صوت خانگی که تو صدای باند ها میفته را رفع کرد، به قسمتهای فلزی ضبط که دست میزنی صدای نویز و وز وز کم میشه، علتش چیه؟ ممنونم

    2. سلام با خروجی برق ۹ ولت که از رگولاتور ۹ولت بیرون میاد میشه کارتخون سیار روشارژ کرد برق ورودی ۱۲ ماشینه خروجی ۹ ولت که از رگولاتور میاد

    3. سلام وقتتون بخیر
      من میتونم با باطری خشک شارژی 12V 1.3A از مدار ولتاژ ثابت بگیرم
      مثلا اگه شارژ باطری به 10 ولت برسه جریان کاهش پیدا میکنه چون چند قطعه خیلی حساس بهش وصله

      • بهتره که از خازن الکترولیتی مانند مدار بالا استفاده بشه ولی اگر این امکان وجود نداشت می توانید از دو خازن عدسی, یک 220 نانو در ورودی ای سی و یک 100 نانو در خروجی ای سی استفاده کنید

      • سلام خسته نباشید ببخشید یک سوال من یه موتور الکتریکی دارم ۹ولت یه آداپتورم دارم ۱۲ولت از چه مقاومتی استفاده کنم که برق ۹ولت به متورم بدهد ممنونم

        • سلام, بستگی به جریان موتور شما دارد. بهتر است که از مدار بالا برای کاهش ولتاژ استفاده کنید, چون کاهش ولتاژ با مقاومت برای موتور که جریان مصرفی بالایی دارد باعث اتلاف زیاد توان و داغ شدن مقاومت می شود.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img