جمعه, فروردین 31, 1403
More
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای منبع تغذیهمدار منبع تغذیه با ولتاژهای خروجی 5 , 6 , 9 ,...

    مدار منبع تغذیه با ولتاژهای خروجی 5 , 6 , 9 , 12 , 15 ولت

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک منبع تغذیه با ولتاژهای خروجی 5 ولت, 6 ولت, 9 ولت, 12 ولت و 15 ولت با استفاده از ای سی های رگولاتور ولتاژ 7805 , 7806 , 7809 و 7812 قرار داده شده است. مدار بسیار ساده می باشد و می تواند برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از این مدار می توانید در آزمایشگاه و دیگر مکان هایی که نیاز به یک منبع تغذیه با ولتاژهای خروجی مختلف می باشد, استفاده کنید. در ادامه شماتیک این مدار منبع تغذیه را مشاهده می کنید:

    Proteus-Power-Supply-Using-LM7805-LM7806-LM7809-LM7812-emic

    همانطور که گفته شد در این مدار از ای سی های رگولاتور ولتاژ کاهنده سری 78xx استفاده شده است. این ای سی ها دارای محافظت حرارتی هستند و اگر دمای انها بیش از اندازه بالا برود, به صورت اتوماتیک قطع می شوند. این ای سی ها همچنین دارای محافظ اتصال کوتاه نیز می باشند.

    جریان خروجی هر کدام از ای سی ها حدود 1 امپر می باشد. البته به شرطی که از هیت سینک برای انها استفاده کنید و نگذارید که بیش از اندازه داغ شوند. ولتاژ ورودی مدار هم همانطور که مشاهده می کنید 15 ولت DC می باشد. البته ولتاژ ورودی می تواند از 15 ولت تا 35 ولت باشد, ولی مناسب ترین ولتاژ ورودی 15 ولت (یا در همین حدود) می باشد. درصورتی که از ولتاژ ورودی بالایی مثلا 30 ولت استفاده کنید به دلیل تلفات حرارتی زیاد ای سی ها و اختلاف زیاد بین ولتاژ ورودی و خروجی انها, ای سی ها بشدت داغ می شوند و در نتیجه نمی توانید جریان زیادی از انها بکشید.

    همانطور که گفته شد حتما از هیت سینک برای ای سی های رگولاتور استفاده کنید. البته اگر به جریان خروجی زیادی نیاز ندارید, مثلا حداکثر 300 میلی امپر جریان در خروجی نیاز دارید, نیازی به هیت سینک نیست چون ای سی ها با این میزان جریان خروجی زیاد داغ نمی شوند. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-Proteus-Power-Supply-Using-LM7805-LM7806-LM7809-LM7812-emic

    لیست قطعات:

    • خازن عدسی   C1,C2,C3,C4=100nF
    • خازن الکترولیت   C5=3300uF/25V (ولتاژ خازن بیشتر از 25 ولت نیز می تواند باشد)
    • ای سی رگولاتور   U1=7812 به همراه هیت سینک
    • ای سی رگولاتور   U2=7809 به همراه هیت سینک
    • ای سی رگولاتور   U3=7806 به همراه هیت سینک
    • ای سی رگولاتور   U4=7805 به همراه هیت سینک

     

    - دانلود PCB

    فایل PCB طراحی شده برای مدار منبع تغذیه با ولتاژهای خروجی 5 , 6 , 9 , 12 , 15 ولت را می توانید از طریق دکمه زیر پرداخت و دانلود کنید.

    پرداخت و دانلود

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    • فایل پروتئوس شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس, مناسب ساخت PCB به روش اتو به همراه راهنمای ساخت PCB
    • فایل آلتیوم شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار آلتیوم (ﭘﺮوﺗﻞ) آماده ارائه به شرکت های چاپ PCB

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    1 نظر

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img