پنج شنبه, فروردین 9, 1403
More

    مدار مبدل 1.5 ولت DC به 5 ولت DC

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک مبدل DC به DC افزاینده 1.5 ولت DC به 5 ولت DC قرار داده شده است. این مدار کاملا عملی و تست شده می باشد. وقتی که نیاز داریم ولتاژهای پایینی مثل 1.5 ولت را به ولتاژ بالاتری که در این مدار 5 ولت است افزایش دهیم, می توانیم از این مدار کاربردی استفاده کنیم. شماتیک این مدار مبدل افزاینده به صورت زیر است :

    1.5V-to-5V-Converter-Circuit-emic

    همانطور که در شماتیک بالا مشاهده می کنید مدار از قطعات بسیار ارزان قیمت و معمولی تشکیل شده است که این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید. من مدار بالا را در عمل تست کردم و به خوبی جواب داده است, بنابراین با خیال راحت از عملکرد مدار و عملی بودن ان می توانید اقدام به ساخت ان کنید.

    قطعات اصلی مدار بالا دو ترانزیستور Q1 و Q2 می باشند که بصورت زوج مکمل (کامپلی منتاری) بسته شده اند و یک اسیلاتور را ایجاد می کنند. با اتصال ولتاژ 1.5 ولت به مدار, این ولتاژ در سلف L1 ذخیره می شود. ولتاژ ذخیره شده در سلف توسط دیود 1N5819 یکسوسازی می شود و در نهایت توسط خازن صافی 220 میکروفاراد به ولتاژ DC تبدیل می شود. دیود زنر DZ1 این ولتاژ DC را روی 5.1 ولت ثابت می کند. در واقع مدار بالا ابتدا ولتاژ DC را توسط ترانزیستورهای Q1 و Q2 و سلف L1 به ولتاژ متناوب تبدیل می کند و سپس توسط دیود 1N5819 و خازن 220 میکروفاراد این ولتاژ افزایش یافته را تبدیل به ولتاژ DC می کند و دیود زنر نیز ولتاژ را رگوله می کند. بنابراین در خروجی این مدار می توانید ولتاژ 5.1 ولت DC با حداکثر جریان خروجی حدود 300 میلی امپر دریافت کنید. جریان خروجی مدار نیز نسبتاً مناسب می باشد و جوابگوی پروژه های زیادی است.

     سلف L1 را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید و لازم نیست که خودتان بپیچید. برای سلف L1 از سلف های بشکه ای (1 امپر یا بالاتر) موجود در بازار می توانید استفاده کنید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-1.5V-to-12V-Converter-Circuit-emic

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=100K اهم
    • مقاومت   R2=220K اهم
    • مقاومت   R3=820Ω اهم
    • خازن الکترولیت   C1=220uF/50V
    • دیود شاتکی   D1=1N5819
    • دیود زنر 5.1 ولت 1 وات (DZ1)
    • ترانزیستور   Q1=BC556
    • ترانزیستور   Q2=BC547
    • سلف بشکه ای 220 میکرو هانری با جریان 1 امپر به بالا (L1)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار مبدل 1.5 ولت DC به 5 ولت DC می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    5 نظرات

    1. مهندس تنها مشکلش جریان دهی خیلی خیلی کمشه . 10 میلی آمپر کشیدم ازش برای راه اندازی میکرو ولتاژ خروجی 2.5 ولت شد ! ورودی هم یک باطری نیم قلمی بود

    2. سلام و درود
      در مورد مدارتون میخواستم اعتراف کنم که حقیقتا فکر نمیکردم کار کنه اما واقعا جواب داد . دستتون درد نکنه عذر خواهی منو بپذیرید . فقط یک سوال . ولتاژ خروجی 5.6 شده چطوری میشه روی 5 ثابتش کرد؟

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img