دوشنبه, شهریور 26, 1403
ادامه منو

    مدار فلش LED چشمک زن

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار جالب و کاملا عملی و تست شده به نام مدار فلش LED چشمک زن قرار داده شده است. مدار زیر در واقع یک چشمک زن می باشد که دارای 10 عدد LED می باشد و این LED ها به شکل یک علامت فلش چینش شده اند. در این مدار از ای سی بسیار معروف NE555 استفاده شده است. از ویژگی های این مدار می توان به قابلیت تنظیم سرعت چشمک زدن LED ها اشاره کرد. در ادامه در مورد عملکرد این مدار بیشتر توضیح خواهم داد. در زیر شماتیک این مدار جالب را مشاهده می کنید:

    شماتیک مدار فلش LED چشمک زن

    مدار بالا از قطعات کاملا معمولی و ارزان قیمت تشکیل شده است. این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید. این مدار کاملا تست شده می باشد. بنابراین با خیال راحت از عملکرد مدار می توانید اقدام به ساخت ان کنید.

    عملکرد مدار بالا به این صورت است که ای سی NE555 در حالت مولتی ویبراتور آستابل بسته شده است. در نتیجه این ای سی در خروجی خود (پایه 3) یک موج مربعی تولید می کند. یا به عبارتی دیگر خروجی ای سی دائما 0 ولت و 5 ولت می شود. وقتی خروجی ای سی 0 ولت است, LED ها خاموش می باشند. وقتی هم که خروجی ای سی 5 ولت می شود LED ها روشن می شوند. این روند به صورت دائم ادامه دارد که در نتیجه باعث چشمک زدن LED ها می شود.

    همانطور که مشاهده می کنید, این مدار دارای 10 عدد LED می باشد که به شکل یک علامت فلش چینش شده اند.این LED ها از طریق مقاومت های R3 تا R5 به خروجی ای سی NE555 متصل شده اند. مقاومت های R3 تا R5 برای محدود کردن جریان LED ها و جلوگیری از سوختن انها می باشند.

    این مدار دارای یک پتانسیومتر (RV1) می باشد که به وسیله ان می توانید سرعت چشمک زدن LED ها را تنظیم کنید. ولتاژ تغذیه مدار بالا 5 ولت DC می باشد که می توانید از باتری یا اداپتور 5 ولت استفاده کنید. اگر می خواهید از ولتاژ تغذیه بیشتر مثلا 12 ولت یا دیگر ولتاژها برای تغذیه مدار بالا استفاده کنید, به راحتی توسط “این مدار” می توانید ولتاژ مورد نظر خود را به 5 ولت کاهش دهید و به مدار بالا اعمال کنید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    مدار فلش LED چشمک زن

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=10K اهم
    • مقاومت   R2=1K اهم
    • مقاومت   R3,R4,R5=82Ω اهم
    • پتانسیومتر (تریمر)   RV1=50K اهم
    • خازن الکترولیت   C1=10uF/16V (ولتاژ خازن بیشتر از 16 ولت نیز می تواند باشد)
    • ای سی   U1=NE555 به همراه سوکت
    • ال ای دی 5 میلیمتر با رنگ دلخواه (LED1 تا LED10)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار فلش LED چشمک زن می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    5 نظرات

    1. سلام
      تو این مدار میشه ال ای دی های بیشتری استفاده کرد
      مثلا 40 یا 50 تا
      یا اگه نمیشه تو کدوم مدار میشه؟

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img