دوشنبه, شهریور 26, 1403
ادامه منو
    خانهپروژه های میکروکنترلر AVRپروژه با سون سگمنت و LEDپروژه AVR چشمک زن LED به تعداد عدد وارد شده

    پروژه AVR چشمک زن LED به تعداد عدد وارد شده

    در این پست از سایت اِمیک, یک پروژه بسیار جالب و آموزشی به نام پروژه AVR چشمک زن LED به تعداد عدد وارد شده در کیپد قرار داده شده است. در این پروژه ما توسط یک کیپد می توانیم عددی بین 0 تا 9 را وارد کنیم و یک LED متصل به میکروکنترلر به مقدار عدد وارد شده چشمک می زند. این پروژه با استفاده از میکروکنترلر AVR انجام شده و در ادامه در مورد پروژه بیشتر توضیح خواهم داد. در زیر شماتیک این پروژه را مشاهده می کنید:

    شماتیک پروژه AVR چشمک زدن LED به تعداد عدد وارد شده

    همانطور که مشاهده می کنید, ما در این پروژه از میکروکنترلر ATmega16 استفاده کرده ایم. از یک کیپد 3 در 4 نیز استفاده کرده ایم که این کیپد به پورت A میکروکنترلر متصل شده است. یک LED نیز از طریق مقاومت R1 به پایه 22 میکروکنترلر (پین 0 از پورت C) متصل شده است. مقاومت R1 برای محدود کردن جریان LED و جلوگیری از سوختن آن می باشد.

    عملکرد پروژه به این صورت است که ما توسط کیپد یک عدد (بین 0 تا 9) را وارد می کنیم و LED متصل به پایه 22 میکرو به مقدار عدد وارد شده چشمک می زند. در ابتدا LED خاموش است و مثلا در صورت فشار دادن کلید 5 کیپد, LED به تعداد 5 بار چشمک می زند و دوباره خاموش می شود. در ادامه با فشار دادن دوباره یک کلید به همان تعداد چشمک می زند.

    این پروژه قابلیت کم و زیاد کردن سرعت چشمک زدن LED را نیز دارد. توسط کلید ستاره * از کیپد می توانید سرعت چشمک زدن LED را افزایش دهید و همچنین توسط کلید # از کیپد می توانید سرعت چشمک زدن را کاهش دهید. توجه کنید که این دو کلید زمانی کار می کنند که LED خاموش است و در حال چشمک زدن نباشد.

    توجه کنید که پایه های تغذیه میکروکنترلر (پایه 10 و 11) را که در شماتیک بالا نیست, فراموش نکنید که به تغذیه 5 ولت متصل کنید.

    برنامه کدویژن:

    در این پروژه فرکانس میکروکنترلر 1 مگاهرتز تنظیم شده است. در زیر برنامه نوشته شده به زبان C و کامپایلر کدویژن را مشاهده می کنید:

    توضیحات قسمت های مهم برنامه نوشته شده, اگر سوالی داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید. فایل های کدویژن و شبیه سازی پروتئوس را هم می تونید از انتهای مطلب دانلود کنید.

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    1 نظر

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img