دوشنبه, شهریور 26, 1403
ادامه منو
    خانهپروژه های میکروکنترلر AVRپروژه با سون سگمنت و LEDپروژه AVR کنترل روشنایی LED با جوی استیک

    پروژه AVR کنترل روشنایی LED با جوی استیک

    در این پست از سایت اِمیک, یک پروژه بسیار جالب و آموزشی به نام پروژه AVR کنترل روشنایی LED با جوی استیک قرار داده شده است. همانطور که از نام پروژه مشخص است, ما در این پروژه به وسیله میکروکنترلر AVR میزان روشنایی (یا درخشندگی) چهار عدد LED را توسط یک ماژول جوی استیک کنترل خواهیم کرد. در ادامه در مورد پروژه بیشتر توضیح خواهم داد. در زیر شماتیک این پروژه را مشاهده می کنید:

    شماتیک پروژه AVR کنترل روشنایی LED با جوی استیک

    همانطور که مشاهده می کنید, ما در این پروژه از میکروکنترلر ATmega16 استفاده کرده ایم. از یک ماژول جوی استیک نیز استفاده کرده ایم که پایه های آن به صورتی که در ادامه می گویم به میکروکنترلر متصل شده است. پایه VRY ماژول به پین 0 از پورت A میکرو (پایه 40 میکرو), پایه VRX به پین 1 از پورت A میکرو (پایه 39 میکرو) و پایه های 5V+ و GND ماژول نیز به ترتیب به مثبت و منفی تغذیه 5 ولت متصل می شوند.

    از چهار عدد LED به همراه چهار مقاومت نیز استفاده کرده ایم. مقاومت ها برای محدود کردن جریان مصرفی LED ها و جلوگیری از آسیب به آنها می باشند. ال ای دی مشخص شده با عبارت LED-F به پین 3 از پورت B (پایه 4 میکرو), LED-B به پین 7 از پورت D (پایه 21 میکرو), LED-R به پین 5 از پورت D (پایه 19 میکرو) و LED-L نیز به پین 4 از پورت D (پایه 18 میکرو) متصل شده است. پایه کاتد همه LED ها نیز به منفی تغذیه (GND) متصل می شود.

    عملکرد پروژه بالا به این صورت است که اهرم جوی استیک را به هر سمتی که حرکت دهیم, LED که در آن جهت است روشن می شود. در صورت حرکت اهرم جوی استیک به سمت جلو LED-F روشن می شود, حرکت اهرم به سمت عقب LED-B روشن می شود, حرکت اهرم به سمت راست LED-R روشن می شود و در صورت حرکت اهرم جوی استیک به سمت چپ LED-L روشن خواهد شد.

    روشن شدن LED ها به تدریجی و با توجه مقدار حرکت اهرم جوی استیک می باشد. یعنی هر چه که اهرم را به یک سمت بیشتر حرکت دهیم, نور LED آن سمت نیز بیشتر خواهد شد. در انتهای مطلب کلیپ تست پروژه را می توانید مشاهده کنید.

    پروژه AVR کنترل روشنایی LED با جوی استیک

    پایه 10 میکرو به مثبت تغذیه و همچنین پایه های 30 و 32 میکرو نیز به دلیل استفاده از ADC میکرو به مثبت تغذیه 5 ولت متصل شده اند. خازن ها نیز برای حذف نویز و نوسان تغذیه استفاده شده اند و باید در فاصله بسیار نزدیک به پایه های میکرو متصل شوند. پایه های 11 و 31 نیز به منفی تغذیه یا GND متصل می شوند.

    برنامه کدویژن:

    در این پروژه فرکانس میکروکنترلر 1 مگاهرتز تنظیم شده است. در زیر برنامه نوشته شده به زبان C و کامپایلر کدویژن را مشاهده می کنید:

    توضیحات قسمت های مهم برنامه نوشته شده, اگر سوالی داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید. از انتهای مطلب نیز می توانید فایل برنامه این پروژه با نرم افزار کدویژن را دانلود کنید.

    کلیپ تست عملی پروژه :

     

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img