پنج شنبه, آبان 3, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای منبع تغذیهمدار منبع تغذیه با ولتاژ 5 و 12 ولت

    مدار منبع تغذیه با ولتاژ 5 و 12 ولت

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار کاربردی به نام منبع تغذیه با ولتاژ خروجی 5 و 12 ولت DC قرار داده شده است. این مدار با استفاده از دو ای سی رگولاتور ولتاژ, خروجی های 5 و 12 ولت را ایجاد می کند. از این مدار ساده می توانید زمانی که در پروژه خود نیاز به دو سطح ولتاژ 5 و 12 ولت دارید, استفاده کنید. در ادامه شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده می کنید:

    12V-5V-power-supply-emic

    در مدار بالا ابتدا توسط ترانس TR1 ولتاژ 220 ولت برق شهری کاهش می یابد که می توانید از ترانس با ولتاژ خروجی 15 ولت تا 20 ولت استفاده کنید. همچنین جریان خروجی ترانس شما حداقل 2 امپر باشد. ولتاژ خروجی ترانس توسط پل دیودی BR1 یکسوسازی می شود و در نهایت این ولتاژ یکسو شده توسط خازن صافی C1 به ولتاژ DC تبدیل می شود. دقت کنید که جریان پل دیود حداقل 2 امپر باشد.

    این ولتاژ DC به ورودی ای سی رگولاتور ولتاژ 7812 اعمال می شود. در نتیجه ای سی 7812 این ولتاژ DC را کاهش داده و در خروجی خود ولتاژ فیکس شده 12 ولت DC را به ما تحویل می دهد که همانطور که در شماتیک بالا مشاهده می کنید ما خروجی اول که 12 ولت DC می باشد را از پایه خروجی ای سی 7812 گرفته ایم.

    در مرحله بعد ولتاژ 12 ولت به ورودی ای سی رگولاتور ولتاژ 7805 اعمال می شود. که در خروجی این ای سی نیز می توانیم ولتاژ فیکس شده 5 ولت DC را دریافت کنیم.

    برای ای سی های 7812 و 7805 حتما از هیت سینک مناسب استفاده کنید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    لیست قطعات:

    • خازن الکترولیت   C1=2200uF/50V
    • خازن عدسی   C2,C3,C4=100nF
    • پل دیود 2 امپر شانه ای (BR1)
    • رگولاتور   U1=7812 به همراه هیت سینک مناسب
    • رگولاتور   U2=7805 به همراه هیت سینک مناسب
    • ترانسفورماتور 220 به 15 تا 20 ولت 2 امپر تک (یعنی خروجی ترانس می تونه از 15 ولت تا 20 ولت باشه و هر ترانسی که ولتاژ خروجی ان در این محدوده بود را می توانید استفاده کنید)

     

    - دانلود PCB

    فایل PCB طراحی شده برای مدار منبع تغذیه با ولتاژ 5 و 12 ولت را می توانید از طریق دکمه زیر پرداخت و دانلود کنید.

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    • فایل پروتئوس شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس, مناسب ساخت PCB به روش اتو به همراه راهنمای ساخت PCB
    • فایل آلتیوم شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار آلتیوم (ﭘﺮوﺗﻞ) آماده ارائه به شرکت های چاپ PCB

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    2 نظرات

      • سلام, بله جریان خروجی مدار به جریان ترانس بستگی دارد. مثلا اگر از ترانس 1 امپر استفاده کنید حداکثر جریان خروجی مدار 1 امپر است (به شرط خنک سازی رگولاتورها)

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img