شنبه, آبان 5, 1403
ادامه منو
    خانهآموزشمطالب آموزشیآشنایی با گیت منطقی AND و معرفی آی سی آن

    آشنایی با گیت منطقی AND و معرفی آی سی آن

    در این پست از سایت اِمیک, با دروازه یا گیت منطقی AND اشنا خواهیم شد. به طور کلی گیت های منطقی دارای یک یا چند ورودی و فقط یک خروجی می باشند. با دادن صفر و یک منطقی به ورودی های انها, با توجه به نوع گیت منطقی خروجی ان صفر یا یک منطقی می شود.

    عملکرد گیت منطقی AND به این صورت است که اگر همه ی ورودی های ان در وضعیت یک منطقی باشند, خروجی ان نیز در وضعیت یک منطقی قرار می گیرد. در غیر این صورت حتی اگر یکی از ورودی های ان در وضعیت صفر منطقی باشد, خروجی این گیت در وضعیت صفر منطقی خواهد بود.

    گیت منطقی AND می تواند دارای دو یا چند ورودی باشد. مثلا می تواند دارای دو ورودی یا سه ورودی و یا… باشد. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد.

    عملکرد یک گیت منطقی AND دو ورودی مانند این است که ما دو کلید را با هم سری کنیم. به مدار زیر دقت کنید:

    مدار کلیدی گیت منطقی AND

    در مدار بالا فرض کنید که کلیدها ورودی های گیت ما می باشند و لامپ خروجی گیت می باشد و کلید وصل به معنی یک منطقی و کلید قطع به معنی صفر منطقی باشد.

    در این مدار تنها زمانی لامپ روشن می شود که هر دو کلید زده یا وصل باشند. فرض کنید در مدار بالا ما کلید A را بزنیم, لامپ روشن نمی شود. چون کلید B هنوز قطع است و مسیر باز است. بنابراین فقط زمانی لامپ روشن می شود که هر دو کلید وصل باشند. گیت AND هم به همین صورت است, تنها زمانی خروجی گیت AND یک منطقی می شود که همه ی ورودی های ان یک منطقی باشند.

    در زیر نماد گیت منطقی AND (دو ورودی) را مشاهده می کنید:

    نماد گیت منطقی AND

    در نماد بالا A و B ورودی های گیت AND می باشند و Y خروجی گیت است.

    برای هر گیت منطقی یک جدول صحت تعریف می شود که بیانگر وضعیت خروجی گیت با توجه به وضعیت ورودی ان می باشد. جدول صحت گیت AND دو ورودی با توجه به توضیحات بالا به صورت زیر است:

    جدول صحت گیت منطقی AND

    همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید, تنها زمانی خروجی یک منطقی است که هر دو ورودی یک منطقی باشند.

    همانطور که گفته شد, گیت AND می تواند دارای دو یا چند ورودی باشد. در بالا بیشتر در مورد گیت AND دو ورودی توضیح داده شد. عملکرد گیت AND با تعداد ورودی بیشتر مثلا سه ورودی یا چهار ورودی هم دقیقا مانند گیت AND دو ورودی می باشد. یعنی فقط زمانی که همه ی ورودی های ان یک منطقی بود خروجی یک منطقی می شود. به عنوان مثال در زیر نماد یک گیت منطقی AND سه ورودی را مشاهده می کنید:

    نماد گیت منطقی AND سه ورودی

    در گیت AND بالا A و B و C ورودی ها و Y خروجی است. جدول صحت گیت AND سه ورودی نیز به صورت زیر است:

    جدول صحت گیت منطقی AND سه ورودی

    همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید, فقط زمانی که همه ی ورودی ها یک منطقی هستند خروجی یک منطقی می باشد و در دیگر حالات خروجی صفر منطقی است.

    برای استفاده از گیت های منطقی در مدارات خود باید ای سی انها را تهیه کنید. یکی از ای سی های گیت منطقی AND, ای سی 7408 می باشد که مدار داخلی و ترتیب پایه های این ای سی به صورت زیر است:

    ای سی گیت منطقی AND

    همانطور که مشاهده می کنید این ای سی از 4 عدد گیت منطقی AND دو ورودی تشکیل شده است.

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img