یکشنبه, آبان 6, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای منبع تغذیهمدار نشانگر میزان شارژ باتری 12 ولت

    مدار نشانگر میزان شارژ باتری 12 ولت

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک نشانگر میزان شارژ باتری 12 ولت با استفاده از ای سی LM3914 قرار داده شده است. مدار زیر بسیار کاربردی می باشد و می توانید از ان برای نشان دادن مقدار یا درصد شارژ انواع باتری های 12 ولت استفاده کنید. این مدار مقدار شارژ باتری را با استفاده از LED های خود نشان می دهد. در زیر می توانید شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده کنید.

    شماتیک مدار نشانگر میزان شارژ باتری 12 ولت

    توضیحات مدار نمایش سطح شارژ باتری 12 ولت :

    همانطور که مشاهده می کنید مدار بالا از قطعات کاملا معمولی و ارزان قیمتی تشکیل شده است. این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید. مهم ترین قطعه مدار بالا ای سی LM3914 می باشد. این ای سی استفاده های زیادی دارد, به عنوان مثال در مدارات نشانگر سطح ولتاژ و یا VU متر از ان استفاده می شود.

    عملکرد مدار بالا به این صورت است که با اتصال مدار به دو سر باتری 12 ولت (مثبت باتری به VCC و منفی باتری به GND) با توجه به درصد یا میزان شارژ بودن باتری LED های مدار روشن می شوند.

    همانطور که در شماتیک نیز مشخص شده در صورتی که باتری خالی باشد و ولتاژ ان حدود 10 ولت باشد LED1 روشن می شود. در صورتی که شارژ باتری کم باشد LED2 روشن می شود. در صورتی که باتری شارژ باشد LED3 و LED4 روشن می شوند. LED5 و LED6 نیز در صورتی که ولتاژ باتری 13.5 ولت تا 15 ولت باشد روشن می شوند که معمولا در زمانی که باتری در حال شارژ شدن است ولتاژ ان تا این حدود بالا می رود.

    البته حتی هنگام شارژ هم نباید ولتاژ باتری 12 ولت به 15 ولت برسد, بنابراین در صورتی که LED6 روشن شد باید بررسی کنید که دلیل افزایش ولتاژ چیست و مشکل را برطرف کنید تا به باتری اسیبی نرسد.

    توجه کنید که LED ها به صورت بارگراف روشن می شوند. می توانید از LED با رنگ های مختلف استفاده کنید. مثلا LED1 را قرمز, LED2 را زرد, LED3 و LED4 سبز رنگ و LED5 و LED6 را ابی قرار دهید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-Battery-Charge-Monitor-Circuit-with-LM3914-IC-emic

    لیست قطعات مدار نشانگر میزان شارژ باتری 12 ولت :

    • مقاومت   R1=330K اهم
    • مقاومت   R2=8.2K اهم
    • مقاومت   R3=3.9K اهم
    • مقاومت   R4=1.5K اهم
    • دیود   D1=1N5819
    • دیود زنر 11 ولت 1 وات (DZ1)
    • ای سی   U1=LM3914 به همراه سوکت مناسب
    • ال ای دی 5 میلیمتر به رنگ دلخواه شش عدد (LED1 تا LED6)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار نشانگر میزان شارژ باتری 12 ولت می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    5 نظرات

    1. سلام
      نسخه پروتئوس چنده؟
      برد چند لایه هست؟
      “توجه کنید که LED ها به صورت بارگراف روشن می شوند” یعنی چی؟
      پیشاپیش ممنون

      • سلام
        پروتئوس 8, فایل PCB به صورت PDF نیز قرار داده شده و نیازی به فایل پروتئوس برای ساخت برد چاپی ندارید. البته فایل های طراحی PCB با پروتئوس نیز در فایل دانلودی موجود می باشند. برد یک لایه طراحی شده است. یعنی LED ها روشن باقی می مانند مثلا وقتی ولتاژ 12 ولت است LED های 10 تا 12 ولت (LED1,LED2,LED3) همه روشن هستند و وقتی مثلا ولتاژ 13.5 ولت است LED های 10 تا 13.5 ولت همه روشن می باشند.

    2. سلام و عرض ادب.
      اگر سه باتری لیتیومی 3.7 ولتی را سری کنیم آنگاه المانها باید چه مقداری داشته باشند

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img