شنبه, آبان 5, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای منبع تغذیهمدار نشانگر پر یا خالی بودن باتری

    مدار نشانگر پر یا خالی بودن باتری

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار جالب و کاربردی به نام مدار نشانگر پر یا خالی بودن باتری قرار داده شده است. از این مدار می توانیم برای باتری های مختلف با ولتاژ 6 تا 12 ولت استفاده کنیم. مهم ترین قطعه این مدار آی سی آپ امپ LM358 می باشد. این آی سی از دو عدد آپ امپ مجزا با بهره بالا تشکیل شده است. آی سی LM358 بسیار کم مصرف است و استفاده از آن آسان است. در ادامه در مورد این مدار کاربردی بیشتر توضیح خواهم داد. در زیر شماتیک مدار را مشاهده می کنید.

    شماتیک مدار نشانگر پر یا خالی بودن باتری

    مدار بالا از قطعات کاملا معمولی و ارزان قیمتی تشکیل شده است. این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید.

    هر دو آپ امپ داخلی آی سی LM358 به صورت مقایسه کننده استفاده شده اند تا ولتاژ باتری متصل به مدار را تشخیص دهند. به ورودی هر دو آپ امپ یک پتانسیومتر 10 کیلو اهم متصل شده است. محل اتصال باتری مورد اندازه گیری نیز در شماتیک مشخص شده است.

    با فرض اینکه یک باتری 12 ولت به مدار متصل کرده ایم, وقتی که باتری پر است هر دو LED یعنی سبز و قرمز روشن هستند. وقتی که ولتاژ باتری کمتر از 12.3 ولت شد LED سبز خاموش می شود که به معنی نصف شدن شارژ باتری است. زمانی که ولتاژ باتری از 12 ولت کمتر شد, LED قرمز نیز خاموش می شود که به معنی خالی شدن باتری است و باتری باید شارژ شود.

    تنظیم مدار نشانگر پر یا خالی بودن باتری :

    قبل از استفاده از این مدار ابتدا لازم است تا آن را تنظیم کنیم. برای تنظیم این مدار به یک منبع تغذیه متغیر نیاز داریم. ولتاژ منبع تغذیه را روی 12.3 ولت تنظیم کنید. منبع تغذیه را به محل اتصال باتری متصل کنید. پتانسیومتر متصل به پایه 5 آی سی را تغییر دهید (بچرخانید) تا زمانی که LED سبز خاموش شود.

    در ادامه ولتاژ منبع تغذیه را روی 12 ولت تنظیم کنید. پتانسیومتر متصل به پایه 2 آی سی را تغییر دهید تا زمانی که LED قرمز خاموش شود.

    بعد از این تنظیمات تست نهایی را با مدار انجام دهید. ولتاژ منبع تغذیه را به 12.6 ولت افزایش دهید, هر دو LED باید در این ولتاژ روشن شوند. ولتاژ منبع تغذیه را به 12.3 ولت کاهش دهید در این ولتاژ LED سبز باید خاموش شود. همچنین با کاهش ولتاژ منبع تغذیه به 12 ولت, LED قرمز نیز خاموش می شود. اکنون مدار شما آماده استفاده است.

    یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    مدار نشانگر پر یا خالی بودن باتری

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=10K اهم
    • مقاومت   R2,R3=680Ω اهم
    • پتانسیومتر (مولتی ترن)   RV1,RV2=10K اهم
    • دیود زنر 3 ولت 0.5 یا 1 وات (DZ1)
    • آی سی   U1=LM358N به همراه سوکت
    •  ال ای دی 5 میلیمتر به رنگ سبز (LED1)
    •  ال ای دی 5 میلیمتر به رنگ قرمز (LED2)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار نشانگر پر یا خالی بودن باتری می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل:

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img