شنبه, آبان 5, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای تایمر NE555مدار هشدار دهنده لمس دستگیره درب اتاق

    مدار هشدار دهنده لمس دستگیره درب اتاق

    در این پست از سایت اِمیک, مداری بسیار جالب به نام هشدار دهنده لمس دستگیره درب اتاق با استفاده از ای سی NE555 قرار داده شده است. این مدار یک سیستم امنیتی ساده می باشد که عملکرد ان به این صورت است که با اتصال این مدار به دستگیره درب که حتما باید از جنس رسانای الکتریکی باشد (فلزی باشد), در صورتی که کسی به دستگیره دست بزند یا ان را لمس کند یک الارم هشدار دهنده به صدا در می اید. در ادامه شماتیک این مدار را مشاهده می کنید:

    door-knob-touch-alarm-circuit

    مدار هشدار دهنده لمس دستگیره درب اتاق :

    عملکرد مدار بالا به این صورت است که در صورت لمس دستگیره درب ای سی 555 که به صورت مولتی ویبراتور مونواستابل بسته شده است تریگر شده و شروع به نوسان در خروجی خود می کند. توسط پتانسیومتر VR1 می توان دیوتی سایکل و ماندگاری پالس خروجی ای سی 555 را تنظیم کرد. پالس خروجی از ای سی تایمر 555 به پایه ترانزیستور Q1 از طریق پتانسیومتر VR2 اعمال می شود, در اینجا پایه متغیر پتانسیومتر به خازن C3 متصل شده است که این خازن باعث روشن ماندن ترانزیستور برای مدت طولانی تری می شود.

    همانطور که گفته شد بعد از لمس دستگیره ای سی 555 شروع به نوسان می کند که مدت این نوسانات بستگی به تنظیم VR1 دارد, این نوسانات باعث فعال شدن ترانزیستور Q1 شده و در نتیجه ان بازر را برای مدتی به صدا در می اورند. تغذیه این مدار 9 ولت DC می باشد که می توانید از باتری کتابی یا منبع تغذیه دیگری استفاده کنید.

    شما می توانید یک رله نیز به خروجی این مدار متصل کنید و به وسیله رله دستگاه های الکتریکی مختلف را کنترل کنید (مثلا با دست زدن به دست گیره درب چراغ اتاق روشن شود). یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=1M اهم
    • مقاومت   R2=100K اهم
    • پتانسیومتر(تریمر)   VR1,VR2=100K اهم
    • خازن عدسی   C2=10nF
    • خازن الکترولیت   C1,C3=47uF/16V
    • ای سی   U1=NE555 به همراه سوکت
    • ترانزیستور   Q1=BC547
    • بازر 9 ولت

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار هشدار دهنده لمس دستگیره درب اتاق می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    4 نظرات

    1. سلام. سوالی داشتم. اگر برای دزد گیر در درب ورودی آپارتمان از این مدار استفادهذشود اگر شخصی با دستکش دستگیره درب را لمس کنه این مدار فعال خواهد شد؟؟

    2. سلام من تو این مدار تغییراتی انجام دادم که با عث افزایش سرعت پاسخ دهی مدار شده از جمله اینکه ‌vr2 رو کردم ۱kاهم ک بجای خازن 47ufدوم از 104 عدسی یا همون 100نانو فاراد استفاده کردم جریان ورودی و به تبع رله خروجی همراه بازر خروجی از ولتاژ 12 استفاده کردم

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img