پنج شنبه, فروردین 9, 1403
More
    خانهپروژه های اردوینو Arduinoپروژه با انواع LCDپروژه آردوینو دماسنج با سنسور دما LM35

    پروژه آردوینو دماسنج با سنسور دما LM35

    در این پست شما با نحوه ساخت یک دماسنج با سنسور معروف LM35 اشنا می شوید. قبلا راه اندازی این سنسور را با میکروکنترلر AVR توضیح داده بودم که می توانید این پست را در اینجا مشاهده کنید. در این پست ما با استفاده از برد اردوینو یونو (Uno) و سنسور LM35 دمای محیط را اندازه گیری می کنیم و روی LCD کاراکتری 2*16 نمایش می دهیم. 

    سنسور LM35 :

    سنسور LM35 یک سنسور انالوگ می باشد که دما را برحسب درجه سانتی گراد به صورت کالیبره شده در خروجی به صورت ولتاژ نمایش می دهد. این سنسور دارای دقت بسیار مناسبی می باشد و با توجه به قابلیت های ان دارای قیمت مناسبی هم می باشد . سنسور LM35 دارای تغییرات ولتاژ خروجی خطی نسبت به تغییرات دما می باشد و نیاز به کالیبراسیون ندارد.

    ویژگی ها:

    •  کالیبره شده برای درجه سانتی گراد (سلسیوس)
    •  تغییرات خطی ولتاژ خروجی به ازای هر درجه، ۱۰mV
    •  در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد دارای دقت ۰٫۵ درجه
    •  محدوده اندازه گیری بین -۵۵ تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد
    •  مناسب برای کاربرد های کنترل از راه دور
    •  کم هزینه با توجه به ویژگی ها
    •  محدوده عملکرد ولتاژی بین ۴ تا ۳۰ ولت
    •  جریان درین کمتر از ۶ میکرو آمپر
    •  ایجاد گرمای بسیار کم توسط خود سنسور(اتلاف گرمایی)، حدود ۰٫۰۸ درجه سانتی گراد
    •  امپدانس خروجی کم، برای بار یک میلی آمپر حدود ۰٫۱ اهم

     

    شماتیک پروژه :

    همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید, این پروژه شماتیک ساده ای دارد و به راحتی می توانید روی برد بورد پیاده کنید, پتانسیومتر برای تنظیم کنتراست LCD هست که در صورتی که نداشتید میتونید پین 3 ال سی دی رو به زمین متصل کنید. توجه کنید که LCD در عمل 2 پین 15 و 16 هم دارد که به ترتیب باید به مثبت و منفی تغذیه متصل کنید. 

    برنامه پروژه :

    توضیحات کامل برنامه نوشته شده و فقط به این نکته توجه کنید که دستور analogRead عددی بین ۰ تا ۱۰۲۳ با توجه به ولتاژ انالوگ ما از پین برد اردوینو می خواند, و از انجایی که در دیتاشیت LM35 گفته شده که به ازای هر درجه سانتیگراد، ۱۰ میلی ولت تغییرات در خروجی سنسور داریم بنابراین می توانیم با یک تناسب ولتاژ خواند شده از سنسور را به مقادیر دما تبدیل کنیم, این کار در خط 22 برنامه انجام شده و با تقسیم مقادیر خوانده شده از ADC  بر ۲٫۰۵۴ ولتاژ ما به مقادیر دما تبدیل می شود . در خط 8 برنامه ما ولتاژ مبنا برای کار با واحد ADC برد اردوینو را مشخص کرده ایم که مقدار ان را DEFAULT قرار داده ایم, که این یعنی برای بردهای 5 ولت مثل یونو برابر با 5 ولت است و برای بردهای 3.3 ولت برابر با 3.3 ولت است .

    در صورتی که با دستورات تخصصی اردوینو اشنا نیستید بهتر است این پست را مطالعه کنید, اگه سوالی در مورد برنامه یا هر قسمت پروژه داشتید می تونید در قسمت نظرات مطرح کنید .

    کلیپ تست پروژه :

     

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    8 نظرات

    1. سلام میخوام پروژهlm35 رو با stm32f103c8 ببندم اما تو. برنامه کیل نمی دونم چه کدی بزنم همین پروژه رو با کد شما تو اردوینو هم انجام دادم نشد اگه میشه سوال اولم رو جواب برید چه فرمولی باید باشه چون ورودی فرق میکنه تو دوتا ic

    2. سلام ممنون از پروژه خوبتون عالی بود فقط در شماتیک یه ذره راهنمایی کنین مثلا بگین که پین فلان ال سی دی به پین فلان آردوینو ولی در کل خوب بود

    3. من این مدار رو میبندم ولی دما رو درست نشون نمیده؛ میشه راهنمایی کنید؟
      دما رو 200، 300، 0 و … نشون میده

    4. سلام خسته نباشید من اگر بخوام همین پروژه رو تبدیل بکنم و به عنوان تب سنج استفاده کنم بهتر چیکار بکنم

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img