چهارشنبه, آبان 2, 1403
ادامه منو

    راه اندازی PWM در آردوینو

    در این پست از سایت اِمیک شما با نحوه راه اندازی PWM در اردوینو اشنا می شوید. واحد PWM کاربردهای مختلفی دارد که در پروژه های اینده مانند کنترل سرعت موتور و … استفاده خواهد شد. 

    PWM چیست؟ PWM یا Pulse Width Modulation ( مدولاسیون عرض پالس ) یک موج مربعی است که به طور متناوب ۰ و ۱ می شود. دامنه این موج می تواند بر حسب نیاز ما متغیر باشد, که با تغییر Duty Cycle (نسبت سطح ۱ در یک دوره تناوب) می توان برای کنترل موتور و… از ان استفاده کرد. به تصویر زیر دقت کنید بهتر متوجه می شوید :

    در این پروژه ما از برد اردوینو UNO استفاده خواهیم کرد, برد اردوینو یونو دارای 6 پین برای تولید موج PWM می باشد که شماره ی این پین ها در اردوینو یونو 3,5,6,9,10,11 می باشد که اگر به کنار این پین ها دقت کنید با علامت ~ مشخص شده اند. در ادامه شماتیک این پروژه ساده قرار داده شده است :

    راه اندازی PWM در آردوینو

    همانطور که در شماتیک بالا می بینید, ما از ADC برد اردوینو هم برای اندازه گیری ولتاژ انالوگ تولیدی توسط پتانسیومتر استفاده کرده ایم که با توجه به این ولتاژ موج PWM در پین 11 برد اردوینو تولید می شود و در نتیجه با تغییر پتانسیومتر نور LED متصل به پین 11 کم و زیاد خواهد شد

    راه اندازی PWM در آردوینو

    برنامه پروژه :

    برنامه بسیار ساده هست و توضیحات داخل برنامه نوشته شده است. فقط در خط 9 برنامه دلیل اینکه مقدار خوانده شده از پین انالوگ ما بر 4.015 تقسیم شده است این است که مقدار خوانده شده انالوگ ما در بازه 0 تا 1024 می باشد و ما باید این عدد را در بازه 0 تا 255 تبدیل کنیم تا بشود در دستور analogWrite از ان استفاده کرد. به همین خاطر با یک نسبت ساده 1024 را بر 255 تفسیم میکنیم و حاصل 4.015 می شود.

    در صورتی که با دستورات تخصصی اردوینو اشنا نیستید بهتر است این پست را مطالعه کنید, اگه سوالی در مورد برنامه یا هر قسمت پروژه داشتید می تونید در قسمت نظرات مطرح کنید .

    کلیپ تست پروژه :

     

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    3 نظرات

    1. سلام
      دستور توضیح دهید؟ عدد 4.015 از کجا آوردید؟
      اردوینو و تقسیم کردن ان بر 4.015 تا در بازه ی 0 تا 255 شود A0

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img