شنبه, مرداد 6, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای تایمر NE555مدار مختل کننده کنترل تلویزیون با استفاده از IC 555

    مدار مختل کننده کنترل تلویزیون با استفاده از IC 555

    شاید قبلا اسم مختل کننده یا جمر (Jammer) را شنیده باشید که برای مسدود کردن امواج تلفن همراه یا… استفاده می شوند. در اینجا ما مدار یک مختل کننده کنترل تلویزیون را قرار داده ایم که  با فرستادن امواج مادون قرمز به گیرنده تلویزیون باعث مختل شدن ان می شود و اجازه ی دریافت امواج معنی داری که توسط کنترل تلویزیون به گیرند ارسال می شوند را نمی دهد. این مدار ساده دارای قطعات نسبتاً کم و ارزانی می باشد که در همه ی فروشگاه های قطعات الکترونیکی این قطعات به راحتی یافت می شوند. قطعه اصلی این مدار ای سی معروف و پرکاربرد NE555 می باشد که در این مدار این آی سی به شکل مولتی ویبراتور آستابل استفاده شده است و سیگنالی با فرکانس 38 کیلو هرتز (38Khz) می سازد. این فرکانس همان فرکانسی است که اکثر تلویزیون های جدید از آن برای گیرنده های مادون قرمز خود استفاده می کنند.

    این مدار کاربردهای زیادی می تواند داشته باشد به عنوان مثال برای تلویزیون هایی که در مکان های عمومی استفاده می شوند (مانند خوابگاه دانشگاه و…) این مدار ساده می تواند کمک کند تا هر کسی نتواند دائما کانال تلویزیون را تغییر دهد.

    ترانزیستور در مدار بالا به عنوان یک منبع جریان عمل می کند و جریانی حدود 25 میلی امپر برای روشن شدن LEDها تامیین می کند. برای افزایش برد این مدار می توانید مقدار مقاومت R4 را تا 100 اهم کاهش دهید, کمتر از 100 اهم می تواند باعث اسیب به LEDها شود. 

    پس از ساخت مدار بالا برای تست ان باید LED های مادون قرمز مدار را روبروی تلویزیون قرار داده و به ارامی پتانسیومتر 4.7K را بچرخانید و همزمان با کنترل تلویزیون شبکه را تغییر دهید, زمانی که کنترل تلویزیون عمل نکرد یعنی که مدار به درستی تنظیم شده است و می توانید از مدار مسدود کننده ای که ساخته اید لذت ببرید . یک PCB مناسب نیز با ابعاد 3.2cm در 2.7cm برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

     

    قطعات مدار مختل کننده کنترل تلویزیون با استفاده از IC 555 :

    • مقاومت    R1=1k اهم
    • مقاومت    R2=470  اهم
    • مقاومت    R3=1.5K  اهم
    • مقاومت    R4=220  اهم
    • خازن سرامیکی  C1, C2=10 nF
    • پتانسیومتر (تریمر)  P1=4.7K
    • ای سی   IC1=NE555
    • ترانزیستور   Q1=2N3906
    • ال ای دی فرستنده مادون قرمز 5 میلی متر LED1, LED2  دو عدد
    • باطری 9 ولت

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار مختل کننده کنترل تلویزیون با استفاده از IC 555 می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    19 نظرات

    1. سلام از این مدار میشه برای قسمتی از مدل مدار جنگ الکترونیک ابتدایی استفائه کرد؟ برای نصب روی پهباد و مختل کردن سنسور مادون قرمز دید در شب دوربین؟

    2. من این مدارو بستم ولی کار نمیکرد به نظرتون مشکل از تغذیه است که 5ولت دادم؟ و اینکه ایا باید خیلی نزدیگ به تلویزیون باشه؟من با فاصله1متری تست کردم نشد

    3. سلام آقای رازانی
      من تمام قطعات را پیدا کردم .
      اما من پتانسیومتر 4.7K را پیدا نکردم
      میشه از پتانسیومتر 5K استفاده کرد.
      منظورتون از خازن 10nf یعنی خازن عدسی 10nf است ؟؟

      • با سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار سوالی دارم ایا این مدار میتونه از دیوار هم فرکانس رو رد کنه؟ من ی همسایه مزاحم دارم که اخر شب تلویزیون رو صداشو خیلی بلند میکنه و هیچ رقمه به تذکر توجه نمیکنه لطفا راهنماییم کنید که بتونم این مدار رو جوری بسازم که از دیوار هم رد بشه.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img