در این پست از سایت اِمیک, مدار یک شارژر باتری 12 ولت با قابلیت قطع خودکار قرار داده شده است که بسیار کاربردی می باشد و تمام قطعات ان را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید. قطعه اصلی این مدار ای سی معروف NE555 می باشد که به عنوان یک مقایسه کننده استفاده شده است. در صورتی که ولتاژ باتری مورد نظر ما از ولتاژ تنظیم شده که در اینجا 12 ولت می باشد, کمتر باشد مدار شارژر روشن می شود و زمانی که ولتاژ به 13.8 ولت رسید شارژر خاموش می شود. ولتاژ شارژ را می توان با تغییر پتانسیومتر تغییر داد. در ادامه شماتیک این مدار قرار داده شده است(برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر ان را ذخیره کنید)
عملکرد مدار:
ورودی مثبت مقایسه کننده با ای سی 555 به ولتاژ مرجع ما متصل شده تا در صورت رسیدن ولتاژ باتری به 13.8 ولت, شارژر را خاموش کند. ولتاژ مرجع بوسیله ی اتصال دیود زنر به صورت سری با یک مقاومت حاصل می شود. در صورتی که ولتاژ باتری بیشتر از 13.8V باشد، خروجی مقایسه کننده LOW می شود (صفر می شود) که در نتیجه ان ترانزیستور سوئیچ نشده و رله در حالت قطع می ماند و باتری شارژ نمی شود. در صورتی که ولتاژ باتری ما از ولتاژ تنظیم شده توسط ما (که برای باتری 12 ولت 12 ولت باید تنظیم کنیم) کمتر بود, خروجی مقایسه کننده High می شود (مثبت می شود) که در نتیجه ان ترانزیستور سوئیچ شده و رله فعال می شود و باعث شارژ شدن باتری می شود. همانطور که گفته شد ولتاژ شارژ باتری را می توان با تغییر مقدار پتانسیومتر تنظیم کرد. LED قرمز نشان دهنده اتصال تغذیه مدار می باشد و LED سبز زمانی روشن می شود که باتری در حال شارژ شدن است.
لیست قطعات :
- مقاومت 1K اهم سه عدد
- مقاومت 820 اهم یک عدد
- مقاومت 10 اهم 10 وات دو عدد
- خازن الکترولیت 4700 میکروفاراد 25 ولت یک عدد
- پل دیودی 6 امپر 400 ولت یک عدد
- دیود 6A4 یا 6A10 یا مشابه یک عدد
- دیود 1N4007 یک عدد
- دیود زنر 5.1 ولت یک عدد
- ای سی NE555 یک عدد به همراه سوکت
- ترانزیستور BC548 یک عدد
- رله 12 ولت 10 امپر تک کنتاکت یک عدد
- پتانسیومتر ولومی 10K اهم یک عدد
- LED پنج میلیمتر قرمز یک عدد
- LED پنج میلیمتر سبز یک عدد
- ترانسفورماتور 230 ولت AC به 12 ولت AC با جریان 5 امپر (جریان ترانس کمتر از 5 امپر هم می تواند باشد)
- ترمینال پیچی 2 پین دو عدد (برای اتصال ترانسفورماتور و باتری)
تنظیم مدار:
بعد ساخت مدار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
1 – به محل اتصال باتری یک منبع تغذیه متغیر متصل کنید
2 – ولتاژ این منبع تغذیه متغیر را روی 13.8 ولت تنظیم کنید
3 – پتانسیومتر را تغییر دهید تا led سبز خاموش شود
مدار شما تنظیم شده و با رسیدن ولتاژ باتری به 13.8 ولت که به معنای شارژ شدن کامل باتری است, شارژر قطع می شود
نظر یادتون نره…
سلام و عرض ادب خدمت دوست و استاد گرامی…جناب مهندس من میخوام ولتاژ تغذیه ای سی رو جدا از ولتاژ برق خروجی ترانس کنم..ساده ترین راه استفاده از مقاومت در مثبت ورودی ای سی هست که ولتاژ رو تا 5-6 ولت کم کنم ؟یا قرار دادن زنر 5 ولت معکوس با یک مقاومت سری100 اهمی یا بیشتر؟ ( حدودا با زنر تغذیه ای سی چند اهم مقاومت سری کنم؟) خیلی ممنونم میشم راهنماییم کنید دارم میسازمش
سلام وقت بخیر
مهندس برای تنظیم جریان شارژ باید مقاومت های 10 وات رو تغییر بدیم؟
سلام بزرگوار ایا قطعات هربرد هوجود هست
یعنی میتوانیم تمام قطعات مورد تیاز یک شارژر 12 ولت را همراه با خرید راهنما تهیه کنیم
سلام, فعلاً خیر به زودی با راه اندازی فروشگاه کیت های اموزشی قرار داده خواهند شد.
سلام ببخشید میخواستم بدوم که آیا ما برای ترانزیستور BC548از ترانزیستور 13007استفاده کنیم اشکالی راد یا نه ممنون از توجه شما
با سلام.
برای افزایش راندمان این مدار میتونیم کار بیشتری انجام بدیم؟ مثلا بجای ترانزیستور از ماسفت استفاده کنیم یا بعضی از مقاومت های وات بالا رو حذف کنیم؟
اگر مدار شارژر باتری ماشین که طرحش مشابه منبع تغذیه سوئیچینگ باشه داشتین لطفا تو سایت برای خرید بذارین.
با تشکر.
سلام آقای مهندس ممنون از مدار خوب شما ، علت استفاده از دو عدد مقاومت 10 وات ، 10 اهمی در مسیر تغذیه رله و… چی هست ؟
سلام یک آفتامات دینام خودرو احتیاج دارم که به جای 14.5 ولت ثابت از 12 تا 14.5 ولت قابل تنظیم باشه لطفا راهنمایی فرمائید با سپاس ترحمی