پنج شنبه, آبان 3, 1403
ادامه منو

    پروژه آردوینو تولید صدای آژیر

    در این پست از سایت اِمیک, یک پروژه بسیار ساده ولی در عین حال بسیار کاربردی به نام پروژه تولید صدای اژیر (الارم) با برد اردوینو قرار داده شده است. برخی از کاربردها و استفاده های این پروژه در ساخت دزدگیر و یا سیستم های امنیتی و حفاظتی یا هر سیستم هشدار دهنده ی دیگری برای تولید صدای اژیر می توان از این پروژه استفاده کرد. قبلا نیز همین پروژه را با استفاده از میکروکنترلر AVR در سایت قرار داده بودم که ان پست را می توانید در اینجا مشاهده کنید. شماتیک این پروژه به صورت زیر می باشد:

    Arduino-prj-alarm-sound-emic

    همانطور که مشاهده می کنید شماتیک این پروژه بسیار ساده می باشد و قطعات پروژه شامل برد اردوینو یونو (UNO) به همراه ترانزیستور Q1 و مقاومت R1 که برای سوئیچ کردن و راه اندازی بلندگو استفاده شده اند و یک بلندگوی 8 اهم می باشد.

    عملکرد پروژه به این صورت است که ما با استفاده از تایمر برد اردوینو یک موج PWM روی پین خروجی تایمر تولید می کنیم که این موج PWM از طریق ترانزیستور Q1 که بصورت سویچینگ استفاده شده به بلندگو اعمال می شود. ما در این پروژه در طول یک ثانیه دو موج PWM مختلف به بلندگو اعمال می کنیم که باعث می شود بلندگو دو صدای مختلف (مانند صدای اژیر) تولید کند. پین شماره 11 برد اردوینو یونو خروجی موج PWM ما هست.

    P-Arduino-prj-alarm-sound-emic

    نکته: برای تست پروژه بهتر است برد اردوینو را با اداپتور راه اندازی کنید (جریان دهی برد اردوینو در حالتی که با کابل usb متصل به کامپیوتر راه اندازی می شود بسیار کم است و جوابگوی برخی پروژه ها نیست)

    برنامه اردوینو :

    همانطور که در برنامه گفته شده برای تغییر صدای اژیر کافی است, مقادیر درون تابع analogWrite را که ما انها را 80 و 200 قرار داده ایم به دلخواه تغییر دهید (در بازه 0 تا 255) تا به صدای مورد نظر خود دست یابید. ما با استفاده از تابع analogWrite موج PWM مورد نظر را تولید می کنیم. همانطور که در بالا گفته شد, برای تولید صدای اژیر ما دو موج PWM مختلف به بلندگو اعمال می کنیم که همانطور که در برنامه نیز مشاهده می کنید تابع analogWrite را در مدت 1 ثانیه دو بار مقدار دهی می کنیم تا دو صدای مختلف از بلندگو شنیده شود.

     شما علاوه بر تغییر مقادیر تابع analogWrite می توانید این تابع را به دلخواه بیش از دو بار استفاده و مقدار دهی کنید تا به صدای مورد نظر خود دست یابید, این پروژه جنبه اموزشی دارد و همانطور که گفته شد بسیار ساده می باشد. شما با توجه به هدف خود می توانید تغییرات مورد نظر را در برنامه اعمال کنید.

    کلیپ تست عملی پروژه :

     

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

     

     

    نظر یادتون نره …

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    8 نظرات

    1. سلام وقت بخیر.ببخشید من می خواستم یک آژیر 12 ولت را به اردینو متصل کنم .میشه لطفا راهنمایی کنید از چه نوع مدار و رله ای باید استفاده کنم؟

      • سلام, بستگی به جریان مورد نیاز آژیرتون دارد. اگر جریان زیادی لازم ندارد می توانید از یک ترانزیستور در حالت سوئیچینگ برای قطع و وصل آژیر استفاده کنید

    2. با سلام خدمت شما. من یک برد آردوینو خریده ام و الان می خوام برنامه این آژیر رو در اون آپلود کنم ( برنامه رو به برد آردوینو منتقل کنم) لطفاً راهنمایی بفرمایید چه مراحلی رو باید انجام بدم ؟ با تشکر

        • سلام جناب رازانی.روزتون بخیر ممنونم از پاسخگویی به سوال وراهنماییتون .خیلی مفید بود .یک سوال دیگر هم دارم.آیا پس از اتصال برد یونو به کامپیوتر برای اولین بار، باید عملیات نصب انجام شود یا نیازی نیست واین کار خودبه خود انجام می شود؟ ممنون

          • سلام, پس از اتصال برد اردوینو به Device Manager کامپیوتر برید و اگر درایور برد اردوینو نصب نبود, درایور ان را نصب کنید. در مورد نصب درایور می توانید در گوگل سرچ کنید

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img