چهارشنبه, آبان 2, 1403
ادامه منو
    خانهدیتاشیتدیتاشیت آی سی هاآشنایی با آی سی آپ امپ LM324

    آشنایی با آی سی آپ امپ LM324

    در این پست از سایت اِمیک, با یکی دیگر از ای سی های بسیار کاربردی در الکترونیک به نام ای سی اپ امپ LM324 اشنا خواهید شد. ای سی LM324 درون خود دارای چهار عدد تقویت کننده عملیاتی کم مصرف (Operational amplifier) یا به اختصار Op-amps می باشد که در مدارات و پروژه هایی که نیاز به تعداد زیادی اپ امپ داریم, استفاده از ای سی LM324 باعث کوچکتر شدن ابعاد مدار می شود و از پیچیده شدن مدار جلوگیری می کند. یکی از کاربردهای این ای سی در رباتیک بخصوص ربات های مسیریاب و مشابه ان می باشد که برای تبدیل خروجی انالوگ سنسورها به خروجی دیجیتال استفاده می شود. شکل ظاهری این ای سی اپ امپ به صورت زیر است(پکیج DIP):

    P-LM324-IC-emic

    همانطور که مشاهده می کنید ای سی LM324 دارای 14 پایه بوده که در ادامه با این پایه ها بیشتر اشنا خواهیم شد. در تصویر زیر ترتیب پایه های این ای سی را مشاهده می کنید که مدار داخلی ان نیز مشخص می باشد:

    Pinout-iclm324-emic

    پایه های 4 و 11 این ای سی برای اتصال به تغذیه می باشند که حداقل ولتاژ تغذیه 3 ولت DC و حداکثر 30 ولت DC می باشد. با تغذیه دوبل (متقارن) حداقل 1.5± ولت و حداکثر 15± ولت می باشد.

    همانطور که گفته شد این ای سی دارای 4 عدد اپ امپ یا تقویت کننده عملیاتی درون خود است که پایه های ورودی معکوس کننده و غیرمعکوس کننده و خروجی هر کدام از این اپ امپ ها در تصویر بالا مشخص است. به عنوان مثال برای اپ امپ اول (اپ امپ 1) پایه شماره 2 ای سی ورودی معکوس کننده, پایه شماره 3 ای سی ورودی غیرمعکوس کننده و پایه شماره 1 خروجی اپ امپ اول می باشد.

    عملکرد ای سی اپ امپ LM324 به این صورت است که وقتی ولتاژ پایه ورودی مثبت (پایه غیرمعکوس کننده) هر کدام از اپ امپ ها (1 تا 4) از ولتاژ پایه ورودی منفی (پایه معکوس کننده) ان بیشتر باشد, پایه خروجی ان اپ امپ برابر با ولتاژ مثبت تغذیه VCC می شود (ولتاژ خروجی برابر با ولتاژ پایه 4 ای سی که همان ولتاژ مثبت تغذیه است می شود) و در حالت برعکس نیز یعنی زمانی که ولتاژ ورودی منفی از ورودی مثبت بیشتر شود, پایه خروجی اپ امپ مورد نظر برابر ولتاژ منفی تغذیه GND می شود (ولتاژ خروجی برابر با ولتاژ پایه 11 ای سی که همان ولتاژ منفی تغذیه است می شود)

    در ادامه دیتاشیت ای سی اپ امپ LM324 قرار داده شده است که در صورت نیاز می توانید ان را دانلود و مطالعه کنید.

    دیتاشیت آی‌ سی LM324 (انگلیسی)

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    2 نظرات

    1. درود آقای رازانی ،منم فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیرازم،97 فارغ التحصیل شدم، خوشحالم از این بابت که هم دانشگاهی و هم رشته ای هستیم

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img