شنبه, اردیبهشت 1, 1403
More
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای منبع تغذیهمدار منبع تغذیه 5 ولت 800 میلی آمپر با LM1117

    مدار منبع تغذیه 5 ولت 800 میلی آمپر با LM1117

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک منبع تغذیه بسیار ساده با استفاده از ای سی رگولاتور LM1117 قرار داده شده است. ای سی LM1117 یک رگولاتور ولتاژ با جریان خروجی 800 میلی امپر می باشد. این رگولاتور در دو نوع ولتاژ خروجی ثابت و ولتاژ خروجی متغیر موجود می باشد که نوع ولتاژ ثابت ان دارای ولتاژهای خروجی 5V , 3.3V , 2.5V و… می باشد و نوع دیگر نیز ولتاژ خروجی ان قابل تنظیم است. در تصویر زیر این ای سی رگولاتور را در پکیج SMD مشاهده می کنید که ترتیب پایه های ان نیز مشخص شده است:

    LM1117-Voltage-Regulator-Pinout-emic

    این رگولاتور دارای ویژگی های مختلفی مانند محافظ گرمایی, محدود کننده جریان داخلی و… می باشد. همچنین در نوع ولتاژ خروجی متغیر, ولتاژ در محدوده 1.25 ولت تا 13.8 ولت قابل تنظیم است. در ادامه مدار مربوط به راه اندازی نوع ولتاژ ثابت 5 ولت را مشاهده می کنید:

    5V-800mA-power-supply-using-lm1117-emic

    همانطور که گفته شد, مدار بالا برای راه اندازی نوع ولتاژ خروجی ثابت می باشد و ما در مدار بالا نوع ولتاژ ثابت 5 ولت را انتخاب کرده ایم. در صورتی که به ولتاژ های ثابت دیگری مانند 3.3 , 2.5 , 1.8 و… نیاز دارید می توانید رگولاتور مورد نظر خود را در مدار قرار دهید. ولتاژ ورودی مدار بالا می تواند در محدوده 6.2 ولت تا 20 ولت DC با حداقل جریان 1 امپر باشد. بنابراین حداقل ولتاژ ورودی که باید به مدار بالا اعمال کنیم تا در خروجی ولتاژ 5 ولت با جریان 800 میلی امپر دریافت کنیم, 6.2 ولت می باشد.

    توجه کنید که ای سی رگولاتور LM1117 در هنگام کار گرمای زیادی تولید می کند, بخصوص زمانی که اختلاف بین ولتاژ ورودی مدار با خروجی ان زیاد باشد (مثلا به ورودی 15 ولت بدهیم و از خروجی 5 ولت بگیریم, در این شرایط اختلاف بین ورودی و خروجی 10 ولت است که در نتیجه باعث داغ شدن رگولاتور می شود) بنابراین حتما برای ان از یک هیت سینک مناسب استفاده کنید. 

    لیست قطعات:

    • خازن الکترولیت 10uF/25V یک عدد
    • خازن الکترولیت 33uF/25V یک عدد
    • ای سی رگولاتور LM1117 به همراه هیت سینک مناسب (با ولتاژ خروجی مورد نظر شما)
    • دو عدد ترمینال پیچی 2 پین برای اتصال ورودی و خروجی مدار

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    1 نظر

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img