جمعه, فروردین 10, 1403
More
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای سنسورمدار فعال کننده وسایل برقی با ریموت کنترل

    مدار فعال کننده وسایل برقی با ریموت کنترل

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار کاربردی و کاملا عملی به نام فعال کننده وسایل برقی با ریموت کنترل قرار داده شده است. امروزه در هر خانه وسایل الکتریکی زیادی وجود دارد, این وسایل معمولا به وسیله یک کلید روشن و خاموش می شوند. به همین دلیل در یک اتاق ممکن است چندین کلید مختلف برای روشن و خاموش کردن وسایل مختلف مشاهده کنید که برای روشن کردن هر کدام از انها لازم است به گوشه ای از اتاق بروید و این نیاز به جابجا شدن در اتاق برای روشن و خاموش کردن وسایل ممکن است باعث اذیت شدن شما شود, بخصوص اگر بدلیل برگشتن از سر کار و… خسته نیز باشید. با پیشرفت تکنولوژی انتظار می رود که از روش های جدیدی برای کنترل وسایل الکترونیکی استفاده شود که در این پست با یکی از این روش ها اشنا خواهیم شد.

    مدار ریموت کنترل زیر این امکان را به شما می دهد که به راحتی از فاصله ای نسبتاً دور وسایل الکتریکی مختلف را روشن و خاموش کنید. فقط کافی که شما برای هر کدام از وسایل الکتریکی خود مانند لامپ, پنکه, کولر و… یک عدد از مدار زیر را بسازید و به ان متصل کنید. هم اکنون می توانید دستگاه های مختلف را با استفاده از یک ریموت کنترل که دارای فرکانس مشخصی است, کنترل کنید. مدار زیر می تواند از فاصله ی حداکثر 10 متر فعال شود. این مدار در واقع یک گیرنده مادون قرمز با استفاده از سنسور گیرنده TSOP1738 می باشد و برای فرستنده یا ریموت کنترل ان نیز می توانید از کنترل تلویزیون یا یک فرستنده مادون قرمز با فرکانس 38 کیلوهرتز استفاده کنید. در ادامه با این مدار بیشتر اشنا خواهیم شد. در زیر شماتیک ان را مشاهده می کنید:

    Remote-controlled-Device-activator-emic

    همانطور که گفته شد برای فرستنده این مدار می توانید از کنترل تلویزیون استفاده کنید, از انجایی که کنترل های تلویزیون اکثرا با فرکانس 38 کیلوهرتز کار می کنند بنابراین با فشار دادن هر کدام از دکمه های کنترل تلویزیون, مدار بالا فعال می شود و وسیله مورد نظر را روشن می کند.

    عملکرد مدار بالا به این صورت است که پرتوهای مادون قرمز 38 کیلوهرتز تولید شده توسط ریموت کنترل (کنترل تلویزیون) توسط سنسور گیرنده مادون قرمز TSOP1738 دریافت می شوند. پایه 1 سنسور TSOP1738 به زمین یا GND متصل شده و پایه 2 ان نیز از طریق مقاومت R5 به مثبت منبع تغذیه وصل شده است, خروجی نیز از پایه 3 گرفته می شود. سیگنال خروجی توسط ترانزیستور T1 تقویت می شود.

    سیگنال تقویت شده به پین clock (پین 14) از ای سی شمارنده CD4017 اعمال می شود. پین های تغذیه ای سی یعنی پین های 8 و 16 نیز به ترتیب به زمین و مثبت تغذیه متصل شده اند. پین 3 ای سی به LED1 (قرمز) متصل شده است که روشن بودن ان به معنی خاموش بودن وسیله است.

    خروجی ای سی از پین 2 ان گرفته شده است. LED2 (سبز) که به پین 2 متصل است زمانی که وسیله الکتریکی مورد نظر فعال است, روشن می شود. ترانزیستور T2 که به پین 2 ای سی متصل است برای درایو کردن و راه اندازی رله می باشد. دیود D1 یک دیود هرزگرد است.

    همانطور که در شماتیک بالا مشاهده می کنید, ما یک لامپ (LAMP) را برای کنترل به رله متصل کرده ایم. شما می توانید وسیله مورد نظر خود را متصل کنید. محل مشخص شده با 220V AC به برق شهری متصل می شود و سپس با دریافت امواج مادون قرمز توسط سنسور گیرنده TSOP1738 رله فعال شده و وسیله متصل به ان نیز فعال یا روشن می شود.

    همانطور که مشاهده می کنید تغذیه این مدار نیز 5 ولت DC می باشد. امیدوارم که این مدار کنترل از راه دور برای وسایل خانه, باعث راحت تر شدن زندگی شما شود. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-Remote-controlled-Device-activator-emic

    لیست قطعات:

    • مقاومت   R1=220K اهم
    • مقاومت   R2,R4=330Ω اهم
    • مقاومت   R3=1K اهم
    • مقاومت   R5=47Ω اهم
    • خازن الکترولیت   C1=100uF/16V
    • خازن عدسی   C2=100nF
    • ای سی   IC1=CD4017 به همراه سوکت
    • ترانزیستور   T1=BC558
    • ترانزیستور   T2=BC548
    • دیود   D1=1N4007
    • سنسور گیرنده مادون قرمز TSOP1738
    • ال ای دی 5 میلیمتر دو عدد (با رنگ سبز و قرمز)
    • رله 5 ولت تک کنتاکت (RL1)

     

    - دانلود PCB

    فایل PCB طراحی شده برای مدار فعال کننده وسایل برقی با ریموت کنترل را می توانید از طریق دکمه زیر پرداخت و دانلود کنید.

    پرداخت و دانلود

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    • فایل پروتئوس شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس, مناسب ساخت PCB به روش اتو به همراه راهنمای ساخت PCB
    • فایل آلتیوم شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار آلتیوم (ﭘﺮوﺗﻞ) آماده ارائه به شرکت های چاپ PCB

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    20 نظرات

    1. سلام مهندس من این مدار رو ساختم و خوب کار میکنه فقط نمیدونم چرا ترانزیستور bc558 بعد از یه ربع وصل بودن رله انگار ترانزیستور 558 که برای سنسور هست نشتی پیدا میکنه . حدود ۳ یا ۴ بار هم عوض کردم ترانزیستورهاشو ولی بعد یه ربع کار کردن نهایت بازم از کار میوفته و قاطی میکنه دیگه کنترل کار نمیکنه و یا همش قطعه یا خاموش اصلا
      ای سی هم ۳ بار عوض کردم مشکل از اون نیست
      لطفا اگر میدونید راهنمایی کنید

    2. سلام خدمت شما آقای رازانی
      خدا خیرتون بده بابت اینکه اطلاعات مفیدی به ما میدهید
      مم یه کانال خارجی در یوتوب دارم راجب همین موضوع ، میخواستم ببینم اجازه دارم که فایلی ذو که خریداری کردم برای عموم مردم به اشتراک بزارم ، چون این کانال به زبان خارجی هست ، بعید میدونم که برای پرداخت اقدامی انجام بدن بابت بسیاری از مشکلات . البته لینک سایت شما رو حتما هم در ویدیو و هم در مشخصات ویدیو درج میکنم . آیا اجازه اشتراک فایل های دانلودی رو دارم؟؟

      • سلام مهندس ببخشید با یک کنترل ۳۸ کیلوهرتز هم روشن و هم خاموش میشه کرد یا فقط میشه روشن کرد ؟ چون تو توضیحات اسمی از خاموش شدن نیاورده بودید.

    3. سلام….ممنون از راهنماییتون مشکل از ترانزیستورT1 بود حالا من ترانزیستورBC558 ندارم میشه بجایش از ترانزیستورBC557 استفاده کنم ؟

      • سلام, شما خروجی های قسمت های مختلف مدار را اندازه بگیرید و ببینید مشکل از کدوم قسمت مدار هست. مثلا خروجی ترانزیستور T1 که پایه کلکتور اون هست و در ادامه خروجی ای سی 4017 که پایه 2 اون هست و همچنین خروجی T2, ببینید تو کدوم قسمت از اینها مدارتون دچار مشکل میشه و پس از پیدا کردن اون بخش سعی کنید مشکلو حل کنید.

    4. سلام …ممنونم از خودتون و سایت که در اختیار ما گذاشتید
      مهندس ، من این مدار رو ساختم اما داشت به صورت چشمک زن رله و ال ای دی هارو قطع و وصل میکرد . به نظرتون می‌تونه مشکل از آی سی باشه ؟

      • سلام, خروجی سنسور را در حالتی که نور فرستنده به ان می تابد(نور کنترل تلویزیون) و زمانی که نور نمی تابد را با مولتی متر اندازه بگیرید, ببینید سنسورتون به درستی کار می کند

    5. سلام خدمت شما و سایت بی نظیرتون
      میشه بجای سنسور گیرنده TSOP1738 از سنسور گیرنده HS0038A2 استفاده کنیم؟ چون سنسور HS0038A2 مانند TSOP1738دارای فرکانس ۳۸ کیلو هرتز میباشد

      ابعاد pcb طراحی شده برای این مدار چقدره؟

      • سلام, من سنسوری را که گفتید نمیشناسم ولی اگر فرکانسش 38 کیلو هست به احتمال زیاد بشه استفاده کرد. فقط دقت کنید که خروجی سنسور مثل TSOP1738 اکتیو LOW باشه. برای اطمینان بیشتر دیتاشیت دو سنسور را مطالعه و مقایسه کنید
        ابعاد حدود 5.5 سانت در 4.7 سانت

        • سلام من دو سال قبل تر از زمان انتشار این مطلب این را ساختم .ابعادش سه سانتی متر مکعب کوچکتر است. سه و نیم در هفت سانت. واقعا کارامد و مفید. و لازم برای هر خانه ایی. حداقل شش عدد هرخانه نیاز دارد.فکر کنم اشتباهی این نظر را برای مطلبی دیگر هم فرستادم!

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img