شنبه, مرداد 6, 1403
ادامه منو

    مدار شارژر خورشیدی باتری

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک شارژر خورشیدی برای باتری های سرب اسیدی (sealed lead acid battery) قرار داده شده است. امروزه تکنولوژی خورشیدی بسیار محبوب است و روز به روز در حال رشد است. وسایل و دستگاه های خورشیدی نیز بسیار مورد توجه مردم است و استفاده از انرژی خورشیدی نه تنها در اطراف ما بلکه در جاهایی مانند ایستگاه فضایی که هیچ نیروی الکتریکی در دسترس نیست نیز استفاده می شود. در ادامه شماتیک این مدار شارژر خورشیدی باتری را مشاهده می کنید:

    Solar-Battery-Charger-emic

    در تصویر بالا شماتیک یک مدار شارژر خورشیدی اتوماتیک بسیار کاربردی را مشاهده می کنید که می توانید از ان برای شارژر کردن باتری های سرب اسیدی 12 ولت با استفاده از سلول های خورشیدی استفاده کنید. در این مدار از یک ای سی رگولاتور LM317 استفاده شده است. ترانزیستور BC548 به عنوان یک سوئیچ عمل می کند و زمانی که باتری بطور کامل شارژ شد, پایه گراند (ground) ای سی LM317 را از سلول خورشیدی جدا می کند و باعث قطع شدن فرایند شارژ می شود. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-Solar-Battery-Charger-emic

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=0.5Ω اهم 5 وات
    • مقاومت   R2=100Ω  اهم
    • مقاومت   R3=120Ω  اهم
    • مقاومت   R4=470Ω  اهم
    • پتانسیومتر (ولوم)   RV1=1K اهم
    • خازن عدسی   C1=220nF
    • دیود   D1=1N4007
    • ترانزیستور  Q1=BC548
    • ای سی رگولاتور   U1=LM317

     

    - دانلود PCB

    فایل PCB طراحی شده برای مدار شارژر خورشیدی باتری را می توانید از طریق دکمه زیر پرداخت و دانلود کنید.

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    • فایل پروتئوس شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس, مناسب ساخت PCB به روش اتو به همراه راهنمای ساخت PCB
    • فایل آلتیوم شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار آلتیوم (ﭘﺮوﺗﻞ) آماده ارائه به شرکت های چاپ PCB

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    8 نظرات

    1. سلام
      برای شارژ باتری 12 ولت 18 آمپر میشه از این مدار استفاده کرد.؟ اگه میشه با توجه به متغیر بودن ولتاژ خروجی پنل در نورهای کم و زیاد، با این مدار و ولوم میشه خروجی ثابت داشت؟ و اینکه خروجی روی چند ولت باید تنظیم بشه؟

      • سلام, بله حداکثر جریان خروجی مدار 1 امپر است. مدار دارای رگولاتور است و خروجی ثابتی می دهد البته در هنگام شب و زمانی که نور خیلی کم می شود خروجی ندارد. خروجی را حدود 13.5 تا 14 ولت تنظیم کنید.

    2. سلام. این مدار برای پنل 18 – 24 ولت که بشه باهاش باتری 12 ولت را شارژ کرد مناسبه؟ و اینکه ولوم توی مدار برای چیه؟ ممنون از شما

    3. سلام مهندس عزیز
      من لیست مدارات شما و برخی از مطالب آموزشی شمارو بررسی و مطالعه کردم و باید تقدیر و تشکر کنم از زحمات و اطلاعات عالی شما که در اختیار ملت قرار دادین و اینکه اگه امکان ارسال قطعات مورد نیاز برای هر یک از مدارات رو داشته باشین عالی میشه .
      چون در خیلی از شهرستان ها امکان تهیه قطعات نیست
      امکان داره سفارش بدم و برام ارسال کنید؟
      چون برخی از مدارات خیلی مورد استفاده من هست و اگه جسارتا مدار شما عالی جواب بده ، من هم زیاد نیاز دارم و ممنون میشم پاسخ بدین

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img