شنبه, آبان 5, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای آمپلی فایرمدار تقویت کننده میکروفن با آپ امپ 741

    مدار تقویت کننده میکروفن با آپ امپ 741

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک پیش تقویت کننده یا پری آمپلی فایر برای میکروفن خازنی با استفاده از آی سی آپ امپ 741 قرار داده شده است. همانطور که می دانید سیگنال های خروجی میکروفن خازنی بسیار ضعیف است و قبل از اعمال به بلندگو و یا آمپلی فایر قدرت یا… باید توسط یک پری آمپی فایر این سیگنال های ضعیف را تقویت کنیم. مدار زیر این کار را برای ما انجام می دهد و سیگنال های ضعیف خروجی میکروفن را تقویت می کند.

    از ای سی 741 می توان در دو مد معکوس کننده و معکوس نکننده (مستقیم) استفاده کرد. ما در این مدار از ای سی 741 در مد معکوس کننده استفاده کرده ایم و دلیل ان نیز پایین بودن امپدانس ورودی در مد معکوس کننده می باشد. در ادامه شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده می کنید:

    Microphone-Amplifier-Using-Op-amp-741-emic

    میکروفن یک مبدل می باشد که انرژی صوتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. میکروفن صدا را تشخیص می دهد و ان را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و همانطور که گفته شد این سیگنال الکتریکی بسیار ضعیف است و قبل از اعمال به بلندگو یا… باید تقویت شود. همانطور که مشاهده می کنید, سیگنال های خروجی میکروفن از طریق خازن C2 و مقاومت R3 به پایه 2 (منفی) اپ امپ 741 اعمال می شوند. خازن C2 برای حذف ولتاژهای DC می باشد (همانطور که می دانید خازن در برابر DC اتصال باز است). توسط مقاومت های R4 و R5 ولتاژی برابر با نصف ولتاژ تغذیه روی پایه 3 (مثبت) اپ امپ 741 ایجاد می شود. سیگنال خروجی نیز از پایه 6 ای سی گرفته شده است. خازن C6 نیز برای حذف ولتاز DC از سیگنال خروجی می باشد. مقاومت های R1 و R2 تغذیه میکروفن را فراهم می کنند و خازن C1 نیز برای جلوگیری از نوسانات جزئی ولتاژ می باشد. خازن های C3 و C4 نیز برای جلوگیری از نوسانات ولتاژ تغذیه و یکنواخت کردن ولتاژ تغذیه ای سی 741 می باشند. توسط پتانسیومتر RV1 می توانید گین یا بهره مدار را تنظیم کنید.

    تغذیه این مدار نیز می تواند از 9 تا 15 ولت DC باشد. هرچه که ولتاژ تغذیه بالاتر باشد (حداکثر 15 ولت) میزان تقویت مدار نیز بیشتر است. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-Microphone-Amplifier-Using-Op-amp-741-emic

    لیست قطعات:

    • مقاومت   R1,R2,R3=1K اهم
    • مقاومت   R4,R5,R6=10K اهم
    • مقاومت   R7=1Ω اهم
    • پتانسیومتر (تریمر)   RV1=470K اهم
    • خازن الکترولیت   C1,C4=100uF/25V
    • خازن عدسی   C2,C6=220nF
    • خازن عدسی   C3=100nF
    • خازن عدسی   C5=3.9pF
    • دیود   D1=1N4007
    • آی سی آپ امپ   U1=LM741 به همراه سوکت
    • میکروفن خازنی (MIC1)

     

    - دانلود PCB

    فایل PCB طراحی شده برای مدار تقویت کننده میکروفن با آپ امپ 741 را می توانید از طریق دکمه زیر پرداخت و دانلود کنید.

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    • فایل پروتئوس شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس, مناسب ساخت PCB به روش اتو به همراه راهنمای ساخت PCB
    • فایل آلتیوم شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار آلتیوم (ﭘﺮوﺗﻞ) آماده ارائه به شرکت های چاپ PCB

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    12 نظرات

    1. سلام خسته نباشید ووقت بخیر
      جناب مهندس میشه این مدار رو ساخت و داخل گیتار قرار داد و خروجی اش رو با aux به یک امپلی فایر چهار کانال داد؟و از پلندگو ها صدای گیتار پخش شود؟

    2. اگر بخوام یه auxهم به این مدار اضافه کنه باید کابل auxرو با میکروفن سری کنم؟؟
      ای سی چیزی نیاز نداره؟؟؟

    3. سلام خسته نباشید من این مدار رو درست کردم و به بلندگو متصل کردم خیلی خوب کار کرد بدون هیچ نویزی
      بعد الان به نظرتون میتونم به جای بلندگو از جک ۳.۵میلیمتری که به تلفن همراه وصل میشه استفاده کنم؟؟عین میکروفون یقه ای

      • سلام, برای کاهش نویز باید مدار را روی برد چاپی ببندید و توصیه می کنم هنگام لحیم کردن قطعات از روغن لحیم استفاده نکنید. و از منبع تغذیه با کیفیت و قطعات اورجینال استفاده کنید

    4. سلام و خسته نباشید
      تشکر از شما بابت سایت بسیار عالیتون
      من مدار بالا ساختم اما 2 تا مشکل داره یکی اینکه با اداپتور 12 ولت 2 آمپر روشن نمیشه با یه آمپر بالا تست گرفتم روشن شد میخواستم بدونم چیکار میشه کرد که با آمپر پایین کار کنه و مشکل دوم صدای نویز بسیار زیادی داری هرکاری کردم کم نشد حتی ولوم کم زیاد کردم که کم شد نویزش ولی صدای میکروفن کم کرد راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

      • سلام, این مدار جریان زیادی لازم ندارد 0.5 امپرم کافی هست. باید بررسی کنید که مدارتون چه مشکلی دارد که جریان زیادی می کشد. ممکن است مشکل نویز هم به همین خاطر باشد

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img