شنبه, مرداد 6, 1403
ادامه منو

    مدار مبدل کاهنده 12 به 6 ولت

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار ساده و کاملا عملی و تست شده به نام مبدل کاهنده ولتاژ 12 ولت به 6 ولت DC قرار داده شده است. در این مدار برای کاهش ولتاژ از هیچ گونه رگولاتور ولتاژی استفاده نشده است و مدار با استفاده از یک ترانزیستوز طراحی شده است. در ادامه شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده می کنید:

    12v-to-6v-converter-circuit-emic

    همانطور که مشاهده می کنید مدار بالا از قطعات نسبتاً کم و ارزان قیمتی تشکیل شده است که به راحتی می توانید این قطعات را از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید.

    قطعات اصلی مدار بالا ترانزیستور TIP41 و دیود زنر ZD1 می باشند. عملکرد مدار بالا به این صورت است که ولتاژ 12 ولت ورودی از طریق مقاومت R1 به دیود زنر می رسد. دیود زنر به همراه دیود D1 ولتاژ رفرنس مدار بالا را ایجاد می کنند. همانطور که مشاهده می کنید دیود زنر مدار بالا 6 ولت است, همچنین ما می دانیم که یک دیود معمولی مانند 1N4148 در بایاس مستقیم حدود 0.7 ولت ولتاژ روی ان افت می کند. بنابراین در مجموع ولتاژ روی بیس ترانزیستور Q1 برابر با 6.7 ولت است که این همان ولتاژ رفرنس یا مرجع ما می باشد. ولتاژ خروجی مدار بالا برابر با ولتاژ مرجع که 6.7 ولت است منهای ولتاژ بیس امیتر ترانزیستور می باشد. ولتاژ بیس امیتر ترانزیستور نیز 0.7 ولت در نظر گرفته می شود که در نتیجه با کم کردن 0.7 ولت از 6.7 ولت, ولتاژ خروجی مدار بالا برابر با 6 ولت DC می باشد. ترانزیستور به منظور افزایش جریان خروجی مدار بالا استفاده شده است که با استفاده از ترانزیستور TIP41 جریان خروجی مدار بالا حدود 1 امپر می باشد.

    اگر ما فقط از دیود زنر در بیس ترانزیستور Q1 استفاده کنیم ولتاژ خروجی مدار بالا برابر با 5.3 ولت خواهد بود و دلیل ان نیز همان کم شدن ولتاژ بیس امیتر ترانزیستور می باشد. به همین دلیل ما یک دیود 1N4148 در بایاس مستقیم با دیود زنر سری کرده ایم تا ولتاژ بیس امیتر ترانزیستور را جبران کند.

    برای ترانزیستور TIP41 حتما از یک هیت سینک مناسب استفاده کنید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-12v-to-6v-converter-circuit-emic

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=680Ω اهم
    • خازن الکترولیت   C1,C2=10uF/16V
    • خازن عدسی   C3=100nF
    • ترانزیستور   Q1=TIP41 به همراه هیت سینک
    • دیود   D1=1N4148
    •  دیود زنر 6 ولت 0.5 وات (ZD1)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار مبدل کاهنده 12 به 6 ولت می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    10 نظرات

    1. شما مداراتونو کاملا توضیح بدین حتی تک به تک عناصر ها عالی میشه برای مبتدی ها مثلا کار خازن c1 , c2 , c3 چیه؟
      یک سوال .مگر ترانزیستور حکم سوئیچینگ رو نداره اینجا؟ اصولا بیس رو تحریک بکنه باید ولتاژ 12 ولت از کلکتور به امیتر عبور پیدا کنه دیگه پس چرا ولتاژ دیود زنر با دیود معمولی در خروجی هست؟

        • سلام, همانطور که گفته شده جریان خروجی مدار 1 امپر است و اگر جریان بیشتری از ترانزیستور بکشید داغ می کند و اسیب می بیند. البته در صورتی که بتوانید ترانزیستور را با استفاده از هیت سینک بزرگ و فن خنک نگه دارید طبق دیتاشیت تا 6 امپر هم ترانزیستور می تواند جریان در خروجی بدهد

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img