پنج شنبه, آبان 3, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای صوتیمدار VU متر بدون آی سی و ترانزیستور

    مدار VU متر بدون آی سی و ترانزیستور

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک VU متر (صوت سنج) قرار داده شده است که در این مدار از هیچ گونه آی سی یا ترانزیستوری استفاده نشده است. مدار زیر را می توانیم به خروجی آمپلی فایر متصل کنیم و LED های این مدار با توجه به ریتم آهنگ روشن و خاموش می شوند. در انتهای مطلب می توانید کلیپ تست مدار را مشاهده کنید. شماتیک این مدار جالب و کاربردی را در زیر مشاهده می کنید, برای دیدن تصویر شماتیک در اندازه بزرگتر ان را ذخیره کنید.

    VU-Meter-without-transistors-and-ic-emic

    مدار بالا کاملا عملی می باشد و از قطعات بسیار معمولی و ارزان قیمتی تشکیل شده است که قطعات این مدار را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید.

    مدار بالا دارای 10 عدد LED می باشد و همانطور که گفته شد این LED ها با توجه به ریتم اهنگ یا به عبارتی دیگر با توجه به افزایش یا کاهش سطح سیگنال صوتی روشن و خاموش می شوند و حالت بسیار زیبایی از رقص نور را ایجاد می کنند. همانطور که مشاهده می کنید این 10 عدد LED دارای رنگ های مختلفی هستند که توصیه می کنم برای زیباتر شدن رقص نور حتما از رنگ های مختلف برای LED ها استفاده کنید, البته می توانید همه ی LED ها را به یک رنگ قرار دهید و مشکلی ندارد.

    سیگنال صوتی ورودی مدار باید با رعایت پلاریته (مثبت و منفی) به محل مشخص شده با عبارت “Connect to output amplifier” اعمال شود که این سیگنال صوتی می تواند از خروجی امپلی فایر یا هر دستگاه پخش صوتی باشد, حتی شما می توانید مدار را به دوسر بلندگو متصل کنید.

    خازن های C1 و C2 از نوع الکترولیت می باشند و دارای ظرفیت 100 میکرو فاراد و ولتاژ حداقل 25 ولت هستند. دیودهای ZD1 تا ZD9 دیود زنر 20 ولت با توان 0.5 وات می باشند و LED های مدار نیز از نوع 5 میلیمتر معمولی می باشند. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-VU-Meter-without-transistors-and-ic-emic

    لیست قطعات :

    • مقاومت 680 اهم    ده عدد
    • خازن الکترولیت 100 میکروفاراد 25 ولت    دو عدد
    • دیود 1N4007    دو عدد
    • دیود زنر 20 ولت 0.5 وات    نه عدد
    • ال ای دی 5 میلیمتر با رنگ های قرمز, زرد, سبز, ابی, سفید     ده عدد

    کلیپ تست عملی مدار :

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار VU متر بدون آی سی و ترانزیستور می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    22 نظرات

    1. سلام خسته نباشید.
      در این مدار ها نور اولین ال ای دی نسبت به آخرین ال ای دی که روشن میشه بیشتره؟یا نهایتا همه یک قدرتن(چه در مدار های ترانزیستور و آی سی دار)؟

    2. سلام.متاسفانه با دیود 1N4148 هم امتحان کردم حتی مقاومت ها را از مدار خارج کردم و مستقیم دیودها را به مثبت LED ها متصل کردم ولی مشکل حد نشد و همچنان باید صدا بلند باشه تا شروع به رقص کنه.

      • سلام, افت ولتاژ بایاس مستقیم دیود 1N4148 کمتر از دیود زنر هست و با دیود 1N4148 باید مدار یکم به صدای پایین حساس تر بشه البته نه خیلی زیاد, اگر صدای ورودیتون خیلی ضعیفه می تونید قبل از اینکه به مدار بدید توسط یک تقویت کننده صوتی تقویش کنید

    3. لطفا جواب بدید….
      سلام.من اینو درست کردم و ممنون جواب داد ولی مشکلش اینه که وقتی به بلندگو وصل میکنیم باید صدا خیلی زیاد باشه تا کار کنه . چطوری میشه همین مدارو به صدای کم حساسش کرد ؟؟؟

      • سلام میشه این مدار رو با ۳ دیود نوری و با مقاومت ۱۶۰ کیلومتر و با خازن ۱۰ میکرو ۲۵ ولت و با دیود زنر و با دیود ۴۰۰۷ ساخت چون می خوام وصل کنم به اکو امپلی فایر مسجدی چون این وسایلی که شما می گید من ندارم و فقط همینا رو دادم

    4. سلام و عرض ادب
      میشه راهنمایی کنید چه تغییراتی باید انجام داد تا با صداهای پایین تر هم vuمتر کارکنه؟

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img