شنبه, آبان 5, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای سرگرمی و متفرقهمدار راه اندازی رله با اپتوکوپلر

    مدار راه اندازی رله با اپتوکوپلر

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار کاربردی و کاملا عملی و تست شده به نام مدار راه اندازی رله با استفاده از اپتوکوپلر قرار داده شده است. قبلا نیز مدار ساده راه اندازی رله را در سایت قرار داده بودم که تفاوت مدار زیر با مدار قبلی این می باشد که مدار زیر دارای یک اپتوکوپلر برای ایزولاسیون می باشد.اگر در مورد اپتوکوپلر اطلاعات کافی ندارید توصیه می کنم پست “آشنایی با اپتوکوپلر” را مطالعه کنید.

    همانطور که می دانید رله را نمی توان بطور مستقیم به میکروکنترلرها و یا برخی از ای سی ها متصل کرد, چونکه جریان خروجی این قطعات محدود است و نمی تواند یک رله را راه اندازی کند. بنابراین برای راه اندازی یک رله به وسیله قطعاتی که جریان خروجی محدودی دارند باید از یک مدار واسط مانند مدار زیر استفاده کرد. همچنین بهتر است که رله ما از ای سی یا میکروکنترلر ایزوله باشد تا نویز بر روی عملکرد میکرو و… تاثیر نگذارد بخصوص اگر مصرف کننده متصل به رله از نوع AC باشد. مدار زیر علاوه بر راه اندازی و درایو رله دارای یک اپتوکوپلر برای ایزولاسیون نیز می باشد. من این مدار را قبلا تست کردم و بخوبی جواب داده و معمولا از مدار زیر برای اتصال رله به میکروکنترلر استفاده می کنم:

    relay-module-circuit-emic

    همانطور که مشاهده می کنید مدار بالا از قطعات معمولی و ارزان قیمتی تشکیل شده است. اپتوکوپلر استفاده شده از نوع PC817 می باشد که به راحتی می توانید به همراه بقیه قطعات از فروشگاه های قطعات الکترونیکی انها را تهیه کنید.

    در مدار بالا مقاومت های R1 و R2 برای محدود کردن جریان استفاده شده اند. اپتوکوپلر PC817 نیز برای ایزولاسیون استفاده شده است. وظیفه ترانزیستور Q1 راه اندازی و درایو کردن رله می باشد. LED نیز با وصل شدن رله روشن می شود و در زمان قطع رله خاموش است. دیود D1 یک دیود هرزگرد یا ضربه گیر است که به منظور حذف ولتاژ القایی حاصل از بارهای سلفی استفاده می‌شود.

    همانطور که مشاهده می کنید محل مشخص شده با VCC به مثبت تغذیه 5 ولت متصل می شود و GND نیز به منفی تغذیه متصل می شود. با اتصال مثبت تغذیه به پایه مشخص شده با عبارت IN(micro) رله وصل می شود و با اتصال منفی تغذیه به پایه IN(micro) رله قطع می شود.

    مثلا اگر بخواهید مدار بالا را به میکروکنترلر متصل کنید و یک رله را کنترل کنید, باید پایه مشخص شده با عبارت IN(micro) را به پین مورد نظر از میکروکنترلر متصل کنید. با یک کردن پین میکرو یا به عبارتی دیگر با مثبت کردن پین میکرو, رله فعال می شود و با صفر کردن پین میکرو, رله قطع می شود. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-relay-module-circuit-emic

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=330Ω اهم
    • مقاومت   R2=560Ω اهم
    • دیود   D1=1N4007
    • ترانزیستور   Q1=2N2222
    • اپتوکوپلر PC817
    • ال ای دی 5 میلیمتر (LED)
    • رله 5 ولت تک کنتاکت (RL1)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار راه اندازی رله با اپتوکوپلر می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    15 نظرات

    1. با عرض سلام و تشکر..استاد گرامی یعنی ولتاژ دی سی ورودی اگه 12 ولت باشد و بخواهیم هم از اپتو کوپلر و هم بیس ترانزیستور در 12 ولت استقاده کنیم مقاومت اپتو کوپلر همین باشد و فقط مقاومت بیس ترانزیستور رو 4.7 کیلیو بزاریم؟ یا هر دورو؟ سپاسگزار میشم به ای میلم هم جواب رو بفرستید

    2. با عرض سلام مهندس یه سوال دارم لطف میکنید پاسخ بدین من با اسیلاتور استابل میخوام یه خازن 275 ولت 182 میکرو فاراد رو شارژودشارژ کنم ولتاژ 260 دی سی وفرکانس اسیلاتور50هرتز هستش حالا هر کار میکنم مدار همپوشانی داره یعنی بدون خازن برق عبور میکنه لطف میکنید چه مداری پیشنهاد میکند خیلی متشکر

    3. سلام و سپاس از شما
      اگر بخوایم به جای رله 5 ولت رله کولری 12 ولت 30 آمپر جایگزین کنیم قطعات این مدار چه تغییراتی می کند؟

    4. سلام
      اگر در این مدار (و هم چنین مدار ساده بدون اپتوکوپلر) به جای بوبین رله یه بازر 5ولتی بزاریم مشکلی نداره؟ در این صورت باز هم باید دیود هرزگرد را داشته باشیم؟

      • با سلام و سپاس از مطالب مفید تون.
        من یه سوال داشتم. وقتی پایه IN (micro) رو به پایه میکروکنترلر متصل میکنم با high و low کردن رله فعال نمیشود. به عبارتی میکروکنترلر من wemos d1 mini esp8622 پایه کنترلی اش ۳.۳ ولت رو تامین میکنه.
        با ماژول تغذیه برد بورد تست کردم با اون هم وقتی ۳.۳ ولت دادم به پایه IN (micro) رله فعال نشد ولی وقتی ۵ ولت گرفتم از منبع تغذیه رله به خوبی فعال شد.
        راهکاری دارین برای این که موضوع که بتونم رله رو با میکروکنترلر فعال و غیر و فعال کنم!؟

    5. سلام من یه سوال داشتم خروجی مدار سنسور IR رو باید به کدوم پایه های ورودی مدار راه اندازی رله متصل کرد چون پایه های خروجی مدار سنسور IR دو تا هستن و مدار رله سه تا

    6. با سلام و تبریک برای سایت بسیاربسیارمفیدشما. من خودم واقعا هم خیلی استفاده میکنم هم یادمی گیرم. سپاس بیکران

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img