شنبه, مرداد 6, 1403
ادامه منو
    خانهدیتاشیتدیتاشیت آی سی هاآشنایی با آی سی TC7660 به همراه مدار راه انداز آن

    آشنایی با آی سی TC7660 به همراه مدار راه انداز آن

    در این پست از سایت اِمیک, با آی سی بسیار کاربردی TC7660 بطور خلاصه اشنا خواهیم شد. همچنین مدار راه اندازی ان نیز قرار داده شده است. ای سی 7660 برای تولید ولتاژ منفی استفاده می شود که در ادامه با این ای سی بیشتر اشنا خواهیم شد.

    همانطور که می دانید ما دو نوع تغذیه تک و دوبل داریم. منبع تغذیه تک, همان تغذیه های معمولی هستند که دارای دو سر می باشند و ولتاژ مثبت و گراند (gnd) تولید می کنند که اکثرا ما از این نوع منبع تغذیه استفاده می کنیم. نوع دیگر منبع تغذیه دوبل است که دارای سه سر می باشد و علاوه بر ولتاژ مثبت و گراند (gnd) یک ولتاژ منفی نیز تولید می کند.

    برخی از مدارات برای تغذیه نیاز به تغذیه دوبل یا سه سر دارند, اگر منبع تغذیه ما دوبل باشد به راحتی منبع تغذیه را به مدار متصل می کنیم و مشکلی وجود ندارد. ولی اگر منبع تغذیه ما تک باشد و مدار ما نیاز به تغذیه دوبل داشته باشد ما به مشکل میخوریم و مجبوریم که یا کلاً منبع تغذیه خود را به دوبل تغییر دهیم یا اینکه به نحوی از تغذیه تک خود یک ولتاژ منفی تولید کنیم و برای تغذیه مدار مورد نظر از ان استفاده کنیم.

    ای سی 7660 این کار را برای ما انجام می دهد یعنی یک ولتاژ منفی برای ما تولید می کند و در واقع تغذیه تک ما را به تغذیه دوبل تبدیل می کند. در تصویر زیر شکل ظاهری ای سی 7660 را مشاهده می کنید :

    TC7660-IC-emic

    ای سی 7660 دارای 8 پایه می باشد که در تصویر زیر ترتیب پایه های ان مشخص شده است:

    TC7660-Pinout-emic

    ای سی 7660 یک مبدل ولتاژ DC به DC بسیار کم مصرف (جریان مصرفی حدود 80 میکرو آمپر) می باشد. این ای سی می تواند با ولتاژ ورودی مثبت 1.5 تا مثبت 10 ولت DC در خروجی خود ولتاژ منفی 1.5 تا منفی 10 ولت DC ایجاد کند. جریان خروجی این ای سی نیز حدود 20 میلی امپر می باشد و حداکثر فرکانس سوییچینگ ان نیز 10 کیلوهرتز است. در زیر مدار ساده راه اندازی این ای سی کاربردی را مشاهده می کنید:

    TC7660-DC-to-DC-Converter-Circuit-emic

    همانطور که مشاهده می کنید مدار راه اندازی این ای سی بسیار ساده است و فقط نیاز به دو خازن الکترولیت 10 میکروفاراد دارد. در مدار بالا مثلا اگر به ورودی (Vin) ولتاژ 5 ولت تک اعمال کنید در خروجی ولتاژ 5 ولت دوبل دریافت خواهید کرد. همانطور که گفته شد شما می توانید به ورودی مدار تغذیه تک با ولتاژ حداقل 1.5 و حداکثر 10 ولت متصل کنید و در خروجی همان ولتاژ را بصورت دوبل دریافت کنید. فقط دقت کنید که برای ولتاژ ورودی کمتر از 3.5 ولت لازم است که پین 6 ای سی را به گراند (GND) متصل کنید.

    در این پست بطور خلاصه با آی سی تولید ولتاژ منفی 7660 اشنا شدیم, برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید دیتاشیت ان را از طریق لینک زیر دانلود کنید.

    دیتاشیت ای سی TC7660 (انگلیسی)

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    2 نظرات

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img