چهارشنبه, آبان 2, 1403
ادامه منو

    مدار ساده مبدل DC به DC کاهنده

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار ساده ولی در عین حال بسیار کاربردی به نام مدار مبدل DC به DC کاهنده قرار داده شده است. این مدار کاملا عملی و تست شده می باشد و با اطمینان از عملکرد ان می توانید اقدام به ساخت ان کنید.

    گاهی مواقع ما نیاز داریم که یک ولتاژ بالا را کاهش دهیم و از ولتاژ کاهش یافته برای اهداف مورد نظر خود استفاده کنیم, در چنین مواقعی از مدارات مبدل DC به DC کاهنده استفاده می کنیم. قبلا چندین مدار مبدل کاهنده در سایت قرار داده بودم که در انتهای مطلب لینک برخی از انها قرار داده شده و می توانید انها را هم بررسی کنید, ولی تفاوت مدار زیر با دیگر مدارات مبدل DC به DC کاهنده این می باشد که در مدار زیر از هیچگونه ای سی رگولاتوری یا دیود زنری استفاده نشده و فقط با استفاده از چند دیود معمولی , یک ترانزیستور و چند قطعه دیگر طراحی شده است.

    از مدار زیر در زمانی که ما نیاز به یک مبدل کاهنده داریم ولی به ای سی رگولاتور یا دیود زنر دسترسی نداریم, می توانیم استفاده کنیم. در زیر شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده می کنید:

    Simple-dc-to-dc-converter-circuit-emic

    همانطور که مشاهده می کنید مدار بالا بسیار ساده است و از 8 عدد دیود 1N4007 , یک ترانزیستور TIP41 , یک مقاومت و چند خازن تشکیل شده است. قطعات استفاده شده در این مدار بسیار معمولی و ارزان قیمت هستند و به راحتی می توانید این قطعات را از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید.

    عملکرد مدار بالا به این صورت است که ولتاژ ورودی که می تواند از 9 ولت تا 12 ولت (البته یکم کمتر از 9 ولت و یکم بیشتر از 12 ولت نیز مشکلی ندارد) باشد, از طریق مقاومت R1 به دیودهای D1 تا D8 می رسد. دیودهای D1 تا D8 ولتاژ رفرنس یا مرجع مدار بالا را ایجاد می کنند. همانطور که می دانید ولتاژ بایاس مستقیم دیود 1N4007 حدود 0.7 ولت است و با توجه به اینکه ما 8 عدد از این دیود را با هم سری کرده ایم, بنابراین ولتاژ رفرنس ما یا به عبارتی دیگر ولتاژ روی بیس ترانزیستور Q1 برابر با 0.7×8 یعنی 5.6 ولت می باشد. ولتاژ خروجی مدار بالا برابر با ولتاژ رفرنس که 5.6 ولت است منهای ولتاژ بیس امیتر ترانزیستور می باشد. ولتاژ بیس امیتر ترانزیستور نیز 0.6 ولت (یا 0.7 ولت) در نظر گرفته می شود که در نتیجه با کم کردن 0.6 ولت از 5.6 ولت, ولتاژ خروجی مدار بالا حدود 5 ولت DC می باشد. با استفاده از ترانزیستور TIP41 جریان خروجی مدار بالا حدود 1 امپر است.

    خازن های C1 تا C3 نیز برای حذف ریپل ها و نویز ولتاژ استفاده شده اند. برای ترانزیستور TIP41 حتما از یک هیت سینک مناسب استفاده کنید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-Simple-dc-to-dc-converter-circuit-emic

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=680Ω اهم
    • خازن الکترولیت   C1,C2=10uF/50V
    • خازن عدسی   C3=100nF
    • ترانزیستور   Q1=TIP41 به همراه هیت سینک
    • دیود 1N4007 هشت عدد (D1 تا D8)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار ساده مبدل DC به DC کاهنده می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    11 نظرات

    1. درود ، این مدار گرمای بیشتری تولید میکنه یا مدار با زنر و آیسی رگولاتور ؟
      کدومشون کمتر گرما تولید میکنه ؟

    2. سلام اگر بخواهیم ولتاژ رو به 9.5 ولت وآمپر رو به 3امپر افزایش بدیم فقط باید دیودها رو کم کنیم یا ترانزیستور روهم باید تغییر داد؟

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img