شنبه, مرداد 6, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای منبع تغذیهمدار منبع تغذیه 5 ولت 5 آمپر با رگولاتور 7805

    مدار منبع تغذیه 5 ولت 5 آمپر با رگولاتور 7805

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک منبع تغذیه با ولتاژ خروجی 5 ولت ثابت و جریان خروجی حداکثر 5 امپر قرار داده شده است. این مدار با استفاده از ای سی رگولاتور 7805 طراحی شده است.

    همانطور که می دانید جریان خروجی رگولاتور 7805 حدود 1 امپر است. البته نوع اورجینال ان دارای 1 امپر جریان خروجی است و نوع های غیر اورجینال و کپی که کیفیت پایینی دارند, جریان خروجی انها حدود 0.5 امپر است. در بسیاری از پروژه ها این میزان جریان خروجی کافی نیست و ما نیاز داریم جریان خروجی این رگولاتور را افزایش دهیم. برای حل این مشکل و افزایش جریان خروجی رگولاتور 7805 می توان از مدار زیر استفاده کرد.

    شماتیک مدار منبع تغذیه 5 ولت 5 آمپر با رگولاتور 7805

    توضیحات مدار منبع تغذیه 5 ولت 5 آمپر با رگولاتور 7805 :

    مدار بالا کاملا عملی و تست شده می باشد, بنابراین با خیال راحت از عملکرد مدار می توانید اقدام به ساخت ان کنید. قطعات استفاده شده در این مدار نیز قطعاتی کاملا معمولی و ارزان قیمت هستند که این قطعات را به راحتی از اکثر فروشگاه های قطعات الکترونیکی می توانید تهیه کنید.

    ولتاژ ورودی مدار بالا می تواند از 8 تا 15 ولت DC باشد. البته مناسب ترین ولتاژ ورودی برای مدار بالا بین 8 تا 12 ولت است. این ولتاژ به ورودی رگولاتور 7805 اعمال می شود. در صورت اعمال ولتاژ بیشتر از 15 ولت به ورودی این مدار, ای سی 7805 بیش از اندازه داغ می شود. در نتیجه جریان خروجی مدار کاهش می یابد.

    در مدار بالا ما با اضافه کردن یک ترانزیستور TIP3055 به ای سی رگولاتور, جریان خروجی ان را تا ماکزیمم 5 امپر افزایش داده ایم. توجه کنید که حتما برای رگولاتور 7805 و ترانزیستور TIP3055 از هیت سینک مناسب استفاده کنید.

    همانطور که در شماتیک بالا مشاهده می کنید, در این مدار از تعدادی خازن نیز برای حذف نویز و صاف کردن ولتاژ خروجی استفاده شده است.

    در صورتی که جریان خروجی بالایی می خواهید از مدار بکشید هیت سینک به تنهایی برای خنک کردن ترانزیستور TIP3055 کافی نیست و لازم است که از یک فن خنک کننده نیز در کنار هیت سینک استفاده کنید.

    توجه کنید که جریان خروجی مدار 5 امپر می باشد و جریان زیادی است. بنابراین حتما باید در طراحی PCB خطوطی که جریان زیادی از انها عبور می کند را عریض تر درنظر بگیرید تا در اثر عبور جریان ذوب نشوند. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    مدار منبع تغذیه 5 ولت 5 آمپر با رگولاتور 7805

    لیست قطعات مدار منبع تغذیه 5 ولت 5 آمپر با 7805 :

    • خازن الکترولیت   C1=4700uF/25V (ولتاژ خازن بیشتر از 25 ولت نیز می تواند باشد)
    • خازن عدسی   C2,C3,C4=100nF
    • خازن الکترولیت   C5=100uF/16V
    • دیود   D1=1N4007
    • ترانزیستور   Q1=TIP3055
    • ای سی رگولاتور   U1=7805
    • دو عدد ترمینال پیچی 2 پین برای ورودی و خروجی مدار

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار منبع تغذیه 5 ولت 5 آمپر با رگولاتور 7805 می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    5 نظرات

    1. سلام ممنون از مدار شما اما چند تا سوال در مورد مدار فوق برای بنده پیش آمده که مطرح میکنم :
      1.اگر حین کار منبع تغذیه رگوله نشده که میشه ورودی رگولاتور به هر دلیل اتصال کوتاه بشه خازن فیلتر خروجی که شارژه ترانزیستور رو به حالت vco منفی یا معکوس میبره ، ترانزیستور اصلی اتصال کوتاه میشه بعد که تغذیه ورودی مجدد وصل شد احتمالا میتونید حدس بزنید چه اتفاقی می افته ، همین مشکل رو با بار سلفی داریم و ترانزیستور اصلی میتونه در بایاس معکوس قرار بگیره و اتصال کوتاه بشه
      2.جریان بیس ترانزیستور محدود نشده و زیر بار ممکنه بسوزه … یک دیود تخلیه معکوس هم روی کلکتور امیتر لازمه

    2. سلام. خسته نباشید. بجای ترانزیستور tip3055 میتوان از ترانزیستور های قدرت مثل 13009 استفاده کرد؟ کلا این ترانزیستور چه جایگزین هایی دارد؟

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img