چهارشنبه, آبان 2, 1403
ادامه منو

    مدار تأخیر در قطع

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار کاربردی و کاملا عملی و تست شده به نام مدار تأخیر در قطع قرار داده شده است. این مدار نسبتاً ساده می باشد و در طراحی ان از ای سی استفاده نشده است. قطعات اصلی این مدار شامل یک ترانزیستور NPN که در حالت سوئیچینگ استفاده شده و یک خازن الکترولیت می باشد. در ادامه در مورد این قطعات و دیگر قطعات مدار بیشتر توضیح خواهم داد.

    در هر مکانی که نیاز به ایجاد تاخیر در قطع یا خاموش شدن بود می توانیم از این مدار استفاده کنیم. مثلا می توان از این مدار برای چراغ راه پله و یا فن سرویس بهداشتی و… استفاده کرد تا بعد از روشن کردن انها پس از یک مدت زمان مشخصی خاموش شوند. شماتیک این مدار کاربردی به صورت زیر است :

    شماتیک مدار تأخیر در قطع

    همانطور که مشاهده می کنید مدار بالا از قطعات بسیار ارزان قیمت و معمولی تشکیل شده است. این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید. همچنین این مدار کاملا تست شده می باشد. بنابراین با خیال راحت از عملکرد مدار می توانید اقدام به ساخت ان کنید.

    عملکرد مدار بالا به این صورت است که ما از یک ترانزیستور BC547 در حالت سوئیچینگ استفاده کرده ایم. زمانی که کلید فشاری را می زنیم ترانزیستور وصل می شود و LED و رله را فعال می کند. در نتیجه هر وسیله ای که به رله متصل است روشن می شود. همچنین در زمانی که کلید را فشار می دهیم خازن C1 نیز شارژ می شود و انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کند. پس از برداشتن دست از روی کلید فشاری و قطع شدن کلید, ترانزیستور قطع نمی شود و برای مدت زمان مشخصی وصل باقی می ماند. دلیل ان انرژی الکتریکی یا ولتاژی است که در خازن ذخیره شده بود و ترانزیستور برای مدتی توسط خازن C1 روشن نگه داشته می شود. پس از دشارژ شدن و تخلیه شدن خازن ترانزیستور قطع می شود و LED و رله و وسیله متصل به رله خاموش می شوند.

    مدت زمانی که ترانزیستور و در واقع وسیله متصل به رله پس از قطع شدن کلید روشن باقی می ماند به مقدار خازن C1 و مقاومت های R1 و R2 بستگی دارد. در مدار بالا و با مقادیر ذکر شده زمان تاخیر در قطع حدود 40 ثانیه می باشد. یعنی پس از برداشتن دست از روی کلید فشاری, وسیله متصل به رله برای 40 ثانیه دیگر روشن باقی می ماند و پس از ان خاموش می شود.

    برای افزایش و یا کاهش این زمان کافی است مقدار خازن C1 را تغییر دهید. برای افزایش زمان مقدار خازن را افزایش دهید و برای کاهش زمان مقدار خازن را کاهش دهید.

    همانطور که در شماتیک بالا مشاهده می کنید ولتاژ تغذیه این مدار 12 ولت DC باشد. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-Delay-on-turn-OFF-Circuit-emic

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=100K اهم
    • مقاومت   R2=10K اهم
    • مقاومت   R3=1K اهم
    • خازن الکترولیت   C1=1000uF/16V (ولتاژ خازن بیشتر از 16 ولت نیز می تواند باشد)
    • دیود   D1=1N4007
    • ترانزیستور   Q1=BC547
    • ال ای دی 5 میلیمتر با رنگ دلخواه (LED)
    • رله 12 ولت 10 امپر تک کنتاکت (RL1)
    • کلید فشاری (SW1)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار تأخیر در قطع می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    7 نظرات

    1. با سلام تمامی موارد و عینا انجام دادیم اما انجام نشد و با روشن کردن کلید Led چشمک میزنه و مقاومت 100 کیلو به شدت داغ میشه و هیچ تاخیری تو مدار برای لامپ مصرف کننده ایجاد نمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید یا لااقل خودتون یه ویدیو بسازید از کلیه مدار و فایل ویدیو انلاین و تو سایت بذارید بسته هم خریدیم با اونم نشد دقیقا طبق این روش و لوازم

    2. سلام
      مهندس جان این خازنی که گفتید 2 ثانیه ای قطع کرد. 2200 میکرو فاراد انداختم بازم 2 ثانیه ای قطع کرد. دوتا 1000 میکرو فاراد رو با 2200 موازی کردم بازم نشد. مشکل از چی میتونه باشه؟

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img