شنبه, مرداد 6, 1403
ادامه منو

    مدار تست آی سی LM358 و LM393

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار کاربردی و کاملا عملی به نام مدار تست آی سی LM358 و LM393 و دیگر آی سی های آپ امپ مشابه قرار داده شده است. از این مدار می توانید برای تست سالم بودن یا خرابی ای سی های اپ امپ LM358 و LM393 و دیگر ای سی های اپ امپ که دارای پایه های مشابه با این دو ای سی هستند, استفاده کنید. همانطور که می دانید ای سی های LM358 و LM393 از دو عدد اپ امپ تشکیل شده اند. یعنی این ای سی ها در درون خود دو عدد اپ امپ دارند.

    مداری که در ادامه مشاهده می کنید, هر دو اپ امپ داخلی این ای سی ها را تست می کند و به راحتی مشخص می کند که ایا ای سی سالم است و هر دو اپ امپ داخلی ان سالم هستند یا نه یکی از اپ امپ های داخلی ای سی خراب است و یا کلا ای سی خراب می باشد. در زیر شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده می کنید:

    شماتیک مدار تست آی سی LM358 و LM393

    همانطور که مشاهده می کنید مدار بالا از قطعات نسبتاً کم و بسیار ارزان قیمت و معمولی تشکیل شده است. این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید. همچنین این مدار کاملا تست شده می باشد. بنابراین با خیال راحت از عملکرد مدار می توانید اقدام به ساخت ان کنید.

    توضیحات مدار تست آی سی LM358 و LM393 :

    مدار بالا دارای 2 عدد LED می باشد که هر کدام از این LED ها مربوط به یکی از 2 اپ امپ داخلی ای سی های LM358 و LM393 می باشد. همچنین این مدار دارای تعدادی مقاومت و یک کلید فشاری نیز می باشد. نحوه تست ای سی های LM358 و LM393 با این مدار به صورتی است که در ادامه می گویم.

    قبل از فشار دادن کلید باید هر 2 عدد LED خاموش باشند. بعد از اینکه کلید را فشار دادید و کلید وصل شد باید هر 2 عدد LED روشن شوند, در این حالت ای سی شما سالم می باشد و هر 2 عدد اپ امپ داخلی ان نیز سالم می باشند.

    اگر قبل از فشار دادن کلید LED ها روشن شدند, ای سی خراب است. اگر بعد از فشار دادن کلید LED ها روشن نشدند, ای سی خراب است. اگر بعد از فشار دادن کلید فقط یک LED روشن شد و هر دو LED روشن نشدند, در این حالت فقط اپ امپ مربوط به LED روشن شده سالم است و اپ امپ داخلی دیگر ای سی خراب می باشد.

    عملکرد مدار بالا بسیار ساده می باشد. در صورتی که از تغذیه 5 ولت برای این مدار استفاده کنیم, مقاومت های R4 و R5 ولتاژی حدود 0.5 ولت روی پایه ورودی منفی اپ امپ ها ایجاد می کنند. همچنین مقاومت های R1 و R2 نیز یک ولتاژ حدود 2.5 ولت ایجاد می کنند.

    قبل از فشار دادن کلید از انجایی که ولتاژ روی پایه ورودی منفی اپ امپ ها از ولتاژ روی پایه ورودی مثبت انها بیشتر است, در نتیجه خروجی اپ امپ ها صفر ولت است. که در این حالت LED ها خاموش هستند.

    زمانی که کلید را فشار می دهیم و وصل می شود, ولتاژ 2.5 ولت که توسط دو مقاومت R1 و R2 ایجاد کرده بودیم روی پایه ورودی مثبت اپ امپ ها می افتد. در نتیجه ولتاژ پایه ورودی مثبت اپ امپ ها از پایه ورودی منفی انها بیشتر شده و خروجی اپ امپ ها برابر با 5 ولت می شود. در این حالت LED ها روشن می شوند.

    همانطور که در شماتیک بالا مشاهده می کنید ولتاژ تغذیه این مدار 5 ولت DC می باشد. البته از ولتاژهای بیشتر مثلا 9 ولت یا 12 ولت نیز می توانید برای تغذیه این مدار استفاده کنید, فقط لازم است که مقدار مقاومت R6 را افزایش دهید تا LED ها اسیب نبینند. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    مدار تست آی سی LM358 و LM393

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1,R2,R5=1K اهم
    • مقاومت   R3,R4=10K اهم
    • مقاومت   R6=120Ω اهم
    • ال ای دی 5 میلیمتر با رنگ دلخواه (LED1,LED2)
    • کلید فشاری (SW1)
    • سوکت 8 پین برای ای سی های اپ امپ LM358 و LM393 و دیگر ای سی های مشابه

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار تست آی سی LM358 و LM393 می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    1 نظر

    1. سلام، آیا lm358 با lm393 از نظر دیتاشیت مشابه هستند؟
      من از lm393 ( البته اصل نبود) در منبع تغذیه ۱تا۲۸ ولت استفاده کردم، یکی و نصب کردم ولی تا جریان وصل میشد با ترانس، همزمان هر دو ال ای دی روشن و رله فعال و فن روشن یکسره، یه آیسی دیگه هم تست کردم قرمز روشن ولی زرد خاموش ،وقتی با هیتر حرارت میدادم به مقاومت ntc,بازم فن روشن نمیشد، مقاومت حرارتی هم با تست مولتی متر و حرارت دادن سالمه

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img