پنج شنبه, آبان 3, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای سنسورمدار ترموستات ساده با سنسور LM35

    مدار ترموستات ساده با سنسور LM35

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار ساده ولی بسیار کاربردی به نام مدار ترموستات ساده با سنسور LM35 قرار داده شده است. مدار زیر در واقع یک سنسور دمایی یا یک سوئیچ دمایی می باشد که می تواند یک یا چند وسیله را با توجه به دمای محیط کنترل (روشن و خاموش) کند. در ادامه در مورد این مدار بیشتر توضیح خواهم داد. در زیر شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده می کنید:

    شماتیک مدار ترموستات ساده با سنسور LM35

    قطعات استفاده شده در مدار بالا, قطعاتی کاملا معمولی و ارزان قیمت هستند که در اکثر فروشگاه های قطعات الکترونیکی به راحتی پیدا می شوند.

    عملکرد مدار بالا به این صورت است که در صورتی که دمای محیط از دمای تعیین شده توسط ما بیشتر شد, رله مدار وصل شده و هر وسیله ای که به رله متصل است روشن می شود. مثلا اگر به رله یک فن (یا کولر) متصل کنیم, با افزایش دما و رسیدن دمای محیط به مقدار مشخص شده, فن روشن می شود. وقتی که دمای محیط کاهش یافت و از دمای تعیین شده توسط ما کمتر شد, فن خاموش می شود.

    این مدار کاربردهای مختلفی دارد حتی می تواند در حالت برعکس توضیحات بالا نیز استفاده شود. یعنی به جای فن یک هیتر یا المنت به رله متصل کرد تا با کاهش دما و سرد شدن دمای محیط هیتر روشن شود و پس از رسیدن دما به مقدار تعیین شده توسط ما, هیتر خاموش شود.

    توسط پتانسیومتر RV1 ما می توانیم دمای مورد نظر برای قطع و وصل رله را تعیین کنیم. پتانسیومتر RV1 بهتر است از نوع مولتی ترن باشد تا بتوان بطور دقیق تر دمای مورد نظر را تنظیم کرد.

    قطعات اصلی مدار بالا سنسور LM35 و ای سی اپ امپ LM358 می باشند. همانطور که می دانید خروجی سنسور LM35 یک ولتاژ انالوگ می باشد که مقدار این ولتاژ به دمای محیط بستگی دارد. ما خروجی سنسور LM35 را به پایه ورودی مثبت اپ امپ LM358 متصل کرده ایم. همچنین توسط پتانسیومتر RV1 یک ولتاژ ثابت روی پایه ورودی منفی اپ امپ ایجاد کرده ایم.

    بنابراین در صورتی که دمای محیط پایین باشد, مقدار ولتاژ ثابت ایجاد شده توسط پتانسیومتر از ولتاژ خروجی سنسور بیشتر است. در نتیجه خروجی ای سی اپ امپ صفر ولت می باشد. که در این حالت ترانزیستور Q1 قطع می باشد و رله نیز قطع است.

    اگر دمای محیط بالا باشد, مقدار ولتاژ خروجی سنسور از ولتاژ ثابت ایجاد شده توسط پتانسیومتر بیشتر می شود. در نتیجه خروجی اپ امپ مثبت (5 ولت) می شود. در این حالت ترانزیستور Q1 وصل شده و رله را وصل می کند.

    همانطور که در شماتیک بالا مشاهده می کنید ولتاژ تغذیه این مدار 5 ولت DC می باشد. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    مدار ترموستات ساده با سنسور LM35

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=1K اهم
    • پتانسیومتر (مولتی ترن)   RV1=10K اهم
    • دیود   D1=1N4007
    • ترانزیستور   Q1=2N2222
    • ای سی   U1=LM358 به همراه سوکت
    • سنسور دمای LM35
    • رله 5 ولت 10 امپر تک کنتاکت (RL1)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار ترموستات ساده با سنسور LM35 می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل:

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    1 نظر

    1. سلام.چطور میتونم از مدار بالا در حالت برعکس استفاده کنم.یعنی با حس کردن سرما هیتر روشن بشه
      ممنون

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img