شنبه, اردیبهشت 1, 1403
More
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای سرگرمی و متفرقهمدار درایور موتور DC با ماسفت و اپتوکوپلر

    مدار درایور موتور DC با ماسفت و اپتوکوپلر

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار ساده ولی بسیار کاربردی به نام مدار درایور موتور DC با ماسفت و اپتوکوپلر قرار داده شده است. این مدار بسیار ساده می باشد و از قطعات کمی تشکیل شده است. به وسیله این مدار به راحتی می توانید موتورهای DC را راه اندازی و کنترل کنید. به عنوان مثال با استفاده از این مدار به راحتی توسط میکروکنترلرها یا دیگر ای سی ها می توانید یک موتور DC را روشن و خاموش کنید. در ادامه در مورد این مدار بیشتر توضیح خواهم داد. در زیر شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده می کنید.

    شماتیک مدار درایور موتور DC با ماسفت و اپتوکوپلر

    مدار بالا از قطعات کاملا معمولی و ارزان قیمتی تشکیل شده است. این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید.

    دو قطعه مهم مدار بالا یکی ترانزیستور ماسفت IRFZ44N می باشد و دیگری ای سی اپتوکوپلر PC817 است. ماسفت برای راه اندازی موتور می باشد و با اعمال ولتاژ به پایه گیت ان, موتور را خاموش و روشن می کند. اپتوکوپلر نیز برای ایزوله کردن خروجی مدار که موتور به ان متصل می شود از ورودی مدار که می تواند به میکروکنترلر و غیره متصل شود استفاده شده است. در نتیجه نویز حاصل از موتور, به میکروکنترلر و یا هر قطعه ای که موتور را کنترل می کند, اعمال نمی شود.

    همانطور که مشاهده می کنید ورودی مدار که می تواند به میکروکنترلر و یا دیگر ای سی ها متصل شود با عبارت input signal مشخص شده است. مقدار ولتاژ ورودی مدار می تواند 3.3 ولت یا 5 ولت باشد. یعنی ورودی مدار می تواند به انواع میکروکنترلر و یا بردهای اردوینو و غیره متصل شود. برای اتصال ورودی مدار بالا به میکروکنترلر کافی است که پایه مثبت ورودی را به پین مورد نظر خود از میکروکنترلر متصل کنید و پایه منفی ورودی را نیز به منفی (gnd) میکرو متصل کنید. در این شرایط با یک کردن پین میکرو, موتور روشن شده و با صفر کردن پین میکرو موتور خاموش می شود.

    موتور DC به محلی که با عبارت Motor مشخص شده با رعایت پلاریته متصل می شود. تغذیه موتور نیز به محل مشخص شده با عبارت 12V DC متصل می شود. در مدار بالا موتور 12 ولت در نظر گرفته شده است و به همین خاطر تغذیه موتور نیز با عبارت 12V DC مشخص شده است.

    توجه کنید که حتما برای ماسفت IRFZ44N از یک هیت سینک بزرگ استفاده کنید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    مدار درایور موتور DC با ماسفت و اپتوکوپلر

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=1K اهم
    • مقاومت   R2,R3=10K اهم
    • خازن پلی استر   C1=100nF
    • دیود   D1=1N4007
    • ماسفت   Q1=IRFZ44N
    • اپتوکوپلر   U1=PC817

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار درایور موتور DC با ماسفت و اپتوکوپلر می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    3 نظرات

    1. سلام لطفاً نمودار ID, VGS ماسفت را کامل شرح بدین، که مثلاً با اعمال فلان ولتاژ به VGS چند آمپر می تونیم در ID داشته باشیم

    2. سلام ایا از طریق ماسفت میشود با ولتاژ ۵ ولت و جریان حدود ۴۰ میلی امپر
      یک ال ای دی رو روشن کرد؟

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img