یکشنبه, اردیبهشت 30, 1403
More
    خانهپروژه های میکروکنترلر AVRپروژه با سنسورهاراه اندازی ماژول شمارنده نوری (اپتوکانتر) با میکروکنترلر AVR

    راه اندازی ماژول شمارنده نوری (اپتوکانتر) با میکروکنترلر AVR

    در این پست از سایت اِمیک, ما ماژول شمارنده نوری (اپتوکانتر) را با استفاده از میکروکنترلر AVR راه اندازی خواهیم کرد. ماژول اپتوکانتر کاربرد های مختلفی دارد و یکی از مهم ترین کاربردهای این ماژول, استفاده از ان برای شمارش دور موتور است. البته ما در این پروژه این ماژول را به ساده ترین روش راه اندازی خواهیم کرد و هدف این پروژه فقط راه اندازی ماژول است و در اینده پروژه شمارش دور موتور با استفاده از ماژول اپتوکانتر را حتما قرار خواهم داد.

    شکل ماژول شمارنده نوری یا اپتوکانتری که ما در این پروژه ان را راه اندازی می کنیم به صورت زیر است:

    ماژول شمارنده نوری (اپتوکانتر)

    همانطور که مشاهده می کنید این ماژول دارای 4 عدد پایه می باشد. دو عدد از این پایه ها مثبت و منفی تغذیه ماژول هستند که می تواند به ولتاژ 3.3 ولت تا 5 ولت متصل شود. دو پایه دیگر خروجی های دیجیتال و انالوگ ماژول هستند که در این پروژه ما فقط از خروجی دیجیتال ماژول یا همان پایه D0 استفاده می کنیم.

     در زیر شماتیک پروژه راه اندازی ماژول شمارنده نوری (اپتوکانتر) را مشاهده می کنید.

    پروژه راه اندازی ماژول شمارنده نوری (اپتوکانتر) با میکروکنترلر AVR

    همانطور که مشاهده می کنید, ما در این پروژه از میکروکنترلر ATmega16 استفاده کرده ایم. از یک LCD کاراکتری نیز استفاده کرده ایم که این LCD به پورت D میکروکنترلر متصل شده است. پتانسیومتر RV1 نیز برای تنظیم کنتراست یا میزان روشنایی LCD کاراکتری استفاده شده است.

    پایه خروجی دیجیتال ماژول اپتوکانتر (D0) نیز به پایه شماره 1 میکروکنترلر (پین 0 از پورت B) متصل شده است.

    عملکرد این پروژه به این صورت است که با هر عبور جسم از بین شیار ماژول, یک واحد به عددی که روی LCD نمایش داده شده اضافه می شود. در انتهای مطلب می توانید کلیپ تست عملی پروژه را مشاهده کنید.

    راه اندازی ماژول شمارنده نوری (اپتوکانتر) با میکروکنترلر AVR

    شماتیک این پروژه بسیار ساده است و نکته خاصی ندارد. فقط توجه کنید که پایه های تغذیه میکروکنترلر (پایه 10 و 11) را که در شماتیک بالا نیست, فراموش نکنید به تغذیه 5 ولت متصل کنید.

    برنامه کدویژن:

    در این پروژه فرکانس میکروکنترلر 1 مگاهرتز تنظیم شده است. در زیر برنامه نوشته شده به زبان C و کامپایلر کدویژن را مشاهده می کنید:

    توضیحات قسمت های مهم برنامه نوشته شده, اگر سوالی داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید. فایل برنامه این پروژه با نرم افزار کدویژن را می توانید از انتهای مطلب دانلود کنید.

    کلیپ تست عملی پروژه :

     

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    3 نظرات

    1. با سلام
      من کتابخانه ماژول Opto Counter را میخواستم تا روی پروتئوس آزمایش کنم اگه ممکنه ان را روی سایت تون قرار دهید.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img