یکشنبه, اردیبهشت 30, 1403
More
    خانهپروژه های میکروکنترلر AVRپروژه با سون سگمنت و LEDپروژه چراغ راهنمایی با میکروکنترلر AVR

    پروژه چراغ راهنمایی با میکروکنترلر AVR

    در این پست از سایت اِمیک, یک پروژه ساده ولی بسیار جالب به نام پروژه چراغ راهنمایی با میکروکنترلر AVR قرار داده شده است. عملکرد این پروژه دقیقاً مانند چراغ های راهنمایی رانندگی مورد استفاده در چهارراه ها می باشد. در زیر شماتیک این پروژه جالب را مشاهده می کنید:

    پروژه چراغ راهنمایی با میکروکنترلر AVR

    همانطور که مشاهده می کنید, ما در این پروژه از میکروکنترلر ATmega16 استفاده کرده ایم. این پروژه شامل دو چراغ راهنمایی می باشد که هر کدام از انها برای یک مسیر در چهارراه می باشد. LED1 و LED2 و LED3 چراغ راهنمای اول می باشند که به ترتیب به پین های 0 تا 2 پورت C میکروکنترلر متصل شده اند. LED4 و LED5 و LED6 نیز چراغ راهنمای دوم می باشند که به ترتیب به پین های 3 تا 5 پورت C میکروکنترلر متصل شده اند.

    پایه کاتد همه ی شش LED نیز به هم متصل شده و از طریق مقاومت R1 به منفی تغذیه متصل می باشد. مقاومت R1 برای محدود کردن جریان LED ها و جلوگیری از سوختن انها استفاده شده است. مقاومت R1 بهتر است 1 وات باشد تا در طولانی مدت بیش از اندازه داغ نشود. LED های استفاده شده در این پروژه نیز LED معمولی 5 میلیمتر می باشند که برای هر کدام از چراغ های راهنمایی باید یک عدد LED قرمز, یک عدد زرد و یک عدد سبز تهیه کنید.

    شماتیک این پروژه بسیار ساده است و نکته خاصی ندارد. فقط توجه کنید که پایه های تغذیه میکروکنترلر (پایه 10 و 11) را که در شماتیک بالا نیست, فراموش نکنید به تغذیه 5 ولت متصل کنید.

    برنامه کدویژن:

    در این پروژه فرکانس میکروکنترلر 1 مگاهرتز تنظیم شده است. در زیر برنامه نوشته شده به زبان C و کامپایلر کدویژن را مشاهده می کنید:

    توضیحات قسمت های مهم برنامه نوشته شده, اگر سوالی داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید. همانطور که در برنامه مشاهده می کنید مقدار تأخیر حالات مختلف روشن شدن چراغ راهنمایی به راحتی در برنامه قابل تغییر است. فایل های کدویژن و شبیه سازی پروتئوس را هم می تونید از انتهای مطلب دانلود کنید.

    کلیپ شبیه سازی پروژه :

     

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img