یکشنبه, اردیبهشت 30, 1403
More
    خانهآموزشمطالب آموزشینحوه محاسبه ظرفیت سلف ها در حالت سری و موازی

    نحوه محاسبه ظرفیت سلف ها در حالت سری و موازی

    در این پست از سایت اِمیک, با نحوه محاسبه ظرفیت سلف ها در حالت سری و موازی آشنا خواهید شد. سلف که به آن سیم پیچ نیز گفته می شود, یکی از قطعات الکترونیکی می باشد که کاربردهای فراوانی دارد به عنوان مثال در مدارات نوسان ساز, مدارات رادیویی, فیلترها, برای حذف نویز و نوسان و غیره از سلف ها استفاده می شود.

    همانطور که گفته شد در این پست هدف ما محاسبه ظرفیت یا اندوکتانس سلف ها در حالتی که به صورت سری یا موازی بسته می شوند, می باشد. در ابتدا حالت سری را بررسی می کنیم.

    اتصال سری سلف ها :

    نحوه محاسبه ظرفیت سلف ها در حالت سری و موازی

    همانطور که مشاهده می کنید در بالا سه عدد سلف به نام های L1 و L2 و L3 به صورت سری با هم بسته شده اند. برای محاسبه ظرفیت معادل این سه سلف کافی است که طبق رابطه زیر ظرفیت هر سه عدد سلف را با یکدیگر جمع کنیم. به صورت زیر:

    Inductors-Formula-in-Parallel-emic

    در رابطه بالا Lt همان ظرفیت کلی سلف ها می باشد. هر تعداد سلفی که داشتیم کافی است که انها را با یکدیگر جمع کنیم. به عنوان مثال فرض کنید که مقدار سلف ها در تصویر بالا برابر با L1=4mH و L2=8mH و L3=4mH بود, در این حالت ظرفیت سلف معادل برابر با حاصل جمع انها یعنی 16 میلی هانری می باشد.

    اتصال موازی سلف ها :

    نحوه محاسبه ظرفیت سلف ها در حالت موازی

    همانطور که مشاهده می کنید, سه سلف L1 و L2 و L3 با همدیگر موازی شده اند. ظرفیت معادل این سه عدد سلف طبق رابطه زیر بدست می اید:

    Inductors-Formula-in-Series-emic

    هر تعداد سلفی که با یکدیگر موازی شده بودند, طبق رابطه بالا می توان معادل انها را بدست اورد. به عنوان مثال فرض کنید که مقدار سلف ها در تصویر بالا برابر با همان مقدار L1=4mH و L2=8mH و L3=4mH باشد, در این حالت ظرفیت سلف معادل طبق رابطه بالا برابر با 1.6 میلی هانری بدست می اید.

    نکته : در صورتی که تعدادی سلف با هم موازی شده بودند و مقدار همه سلف ها با هم برابر بود, در این حالت کافی است که مقدار یکی از انها را بر تعداد انها تقسیم کنید تا مقدار سلف معادل بدست اید. به عنوان مثال اگر ما چهار عدد سلف 10 میلی هانری داشتیم که با هم موازی شده بودند, کافی است 10 را بر تعداد سلف ها که 4 می باشد تقسیم کنیم و مقدار سلف معادل برابر با 2.5 میلی هانری بدست می اید.

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img