یکشنبه, اردیبهشت 30, 1403
More
    خانهآموزشمطالب آموزشینحوه محاسبه ظرفیت خازن ها در حالت سری و موازی

    نحوه محاسبه ظرفیت خازن ها در حالت سری و موازی

    در این پست از سایت اِمیک, با نحوه محاسبه ظرفیت خازن ها در حالت سری و موازی آشنا خواهید شد. خازن یکی از قطعات الکترونیکی می باشد که کاربردهای فراوانی دارد به عنوان مثال برای ذخیره سازی انرژی, فیلترها, کاهش نویز و غیره از خازن ها استفاده می شود.

    همانطور که گفته شد در این پست هدف ما محاسبه ظرفیت خازن ها در حالتی که به صورت سری یا موازی بسته می شوند, می باشد. در ابتدا حالت سری را بررسی می کنیم.

    اتصال سری خازن ها :

    نحوه محاسبه ظرفیت خازن ها در حالت سری و موازی

    همانطور که مشاهده می کنید در بالا سه عدد خازن به نام های C1 و C2 و C3 به صورت سری با هم بسته شده اند. ظرفیت معادل این سه عدد خازن از طریق رابطه زیر بدست می اید:

    Capacitor-Formula-in-Series-emic

    در رابطه بالا Ct همان ظرفیت کلی خازن ها می باشد.هر تعداد خازنی که با یکدیگر سری شده بودند, طبق رابطه بالا می توان معادل انها را بدست اورد. به عنوان مثال فرض کنید که مقدار خازن ها در تصویر بالا برابر با C1=4uF و C2=8uF و C3=4uF بود, در این حالت ظرفیت خازن معادل طبق رابطه بالا برابر با 1.6 میکرو فاراد بدست می اید.

    اتصال موازی خازن ها :

    Capacitor-in-Parallel-emic

    همانطور که مشاهده می کنید, سه خازن C1 و C2 و C3 با همدیگر موازی شده اند. برای محاسبه ظرفیت معادل این سه خازن کافی است که طبق رابطه زیر ظرفیت هر سه عدد خازن را با یکدیگر جمع کنیم. به صورت زیر:

    Capacitor-Formula-in-Parallel-emic

    هر تعداد خازنی که داشتیم کافی است که انها را با یکدیگر جمع کنیم. به عنوان مثال فرض کنید که مقدار خازن ها در تصویر بالا برابر با همان مقدار C1=4uF و C2=8uF و C3=4uF باشد, در این حالت ظرفیت خازن معادل برابر با حاصل جمع انها یعنی 16 میکرو فاراد می باشد.

    نکته : در صورتی که تعدادی خازن با هم سری شده بودند و مقدار همه خازن ها با هم برابر بود, در این حالت کافی است که مقدار یکی از انها را بر تعداد انها تقسیم کنید تا مقدار خازن معادل بدست اید. به عنوان مثال اگر ما چهار عدد خازن 10 میکرو فاراد داشتیم که با هم سری شده بودند, کافی است 10 را بر تعداد خازن ها که 4 می باشد تقسیم کنیم و مقدار خازن معادل برابر با 2.5 میکرو فاراد بدست می اید.

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img