یکشنبه, اردیبهشت 30, 1403
More
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای نوریمدار چشمک زن فلیپ فلاپی با 10 عدد LED

    مدار چشمک زن فلیپ فلاپی با 10 عدد LED

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار جالب و کاملا عملی به نام مدار چشمک زن فلیپ فلاپی با 10 عدد LED قرار داده شده است. همانطور که از نام مدار مشخص است, این مدار یک چشمک زن یا فلاشر می باشد که دارای 10 عدد LED می باشد. در این مدار از آی سی بسیار معروف NE555 استفاده شده است. در ادامه در مورد این مدار چشمک زن زیبا بیشتر توضیح خواهم داد. در زیر شماتیک مدار را مشاهده می کنید.

    شماتیک مدار چشمک زن فلیپ فلاپی با 10 عدد LED

    مدار بالا از قطعات کاملا معمولی و ارزان قیمتی تشکیل شده است. این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید.

    همانطور که گفته شد در این مدار از آی سی NE555 استفاده شده است. این آی سی به صورت یک مولتی ویبراتور آستابل بسته شده است. در نتیجه خروجی آی سی (پایه 3) به صورت دائم صفر و پنج ولت می شود. زمانی که خروجی آی سی 0 ولت است, LED1 تا LED5 روشن می شوند و LED6 تا LED10 خاموش هستند. زمانی که خروجی آی سی 5 ولت می شود, LED6 تا LED10 روشن می شوند و LED1 تا LED5 خاموش هستند. این روند به صورت دائم ادامه دارد که درنتیجه یک حالت چشمک زن بسیار زیبا ایجاد می کند.

    مقاومت های R1 و R2 و پتانسیومتر RV1 به همراه خازن C1 فرکانس خروجی آی سی 555 را تعیین می کنند. با چرخاندن پتانسیومتر RV1 می توان فرکانس خروجی آی سی را تغییر داد که در نتیجه سرعت چشمک زدن LED ها تغییر می کند. مقاومت های R3 و R4 برای محدود کردن جریان LED ها و جلوگیری از آسیب به آنها می باشند.

    تغذیه مدار نیز 5 ولت DC می باشد که می توانید از آداپتور یا باتری 5 ولت استفاده کنید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    مدار چشمک زن فلیپ فلاپی با 10 عدد LED

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1,R2=47K اهم
    • مقاومت   R3,R4=22Ω اهم
    • پتانسیومتر (تریمر)   RV1=500K اهم
    • خازن الکترولیت   C1=10uF/16V
    • LED پنج میلیمتر 10 عدد (LED1 تا LED10) می توانید دو رنگ مختلف مثلا قرمز و آبی تهیه کنید
    • آی سی   U1=NE555 به همراه سوکت

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار چشمک زن فلیپ فلاپی با 10 عدد LED می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img