شنبه, آبان 5, 1403
ادامه منو
    خانهآموزشمطالب آموزشیآموزش تست انواع مقاومت و پتانسیومتر

    آموزش تست انواع مقاومت و پتانسیومتر

    در این پست از سایت اِمیک, نحوه تست انواع مقاومت ها و پتانسیومترها را به شما آموزش خواهیم داد. مقاومت ها و پتانسیومترها از پراستفاده ترین قطعات الکترونیکی می باشند که در مدارات و پروژه های زیادی استفاده می شوند, بنابراین لازم است که ما نحوه تست سلامت انها را بدانیم.

    وقتی که یک مدار بدرستی کار نمی کند, ممکن است مشکل از خرابی یک یا چند قطعه از قطعات ان مدار باشد و برای برطرف کردن مشکل ابتدا ما باید بتوانیم قطعات خراب را تشخیص بدهیم تا انها را تعویض کنیم و مشکل را برطرف کنیم. همانطور که گفته شد در این پست ما نحوه تشخیص خرابی مقاومت ها و پتانسیومترها را یاد خواهیم گرفت و در اینده نحوه تست دیگر قطعات را هم حتما قرار خواهم داد.

    وسیله ای که ما از ان برای تست مقاومت ها و پتانسیومترها استفاده می کنیم, مولتی متر می باشد.

    multimeter-for-Resistor-and-potentiometer-testing-emic

    نحوه تست مقاومت ثابت :

    برای تست سلامت یک مقاومت, سلکتور مولتی متر را روی اندازه گیری مقدار مقاومت قرار می دهیم و مقدار ان را اندازه گیری می کنیم. اگر مقدار نشان داده شده با مقدار مقاومت که از روی کدهای رنگی ان قابل خواندن است یکی بود (با در نظر گرفتن مقدار خطای مقاومت) ان مقاومت سالم می باشد. دقت کنید که هنگام اندازه گیری مقدار مقاومت دو دست شما به قسمت فلزی پراپ های مولتی متر یا پایه های مقاومت تماس نداشته باشد, چون در صورت تماس دو دست مقدار مقاومت نشان داده شده صحیح نمی باشد. اگر هیچ مقداری را مولتی متر نشان نداد, مقاومت خراب می باشد.

    Resistor-testing-emic

    نحوه تست مقاومت نوری LDR :

    همانطور که می دانید LDR قطعه ای می باشد که مقدار مقاومت ان با توجه به شدت نور تغییر می کند. بنابراین برای تست سلامت ان, ابتدا LDR را در جلوی نور گرفته و مقدار مقاومت ان را با مولتی متر اندازه بگیرید, سپس ان را به مکانی تاریک برده و دوباره مقدار مقاومت ان را اندازه بگیرید. اگر این دو مقدار اندازه گیری شده با هم تفاوت داشتند, LDR سالم می باشد.

    LDR-resistor-emic

    نحوه تست مقاومت حرارتی PTC :

    مقاومت حرارتی PTC یک نوع مقاومت می باشد که مقدار مقاومت ان با افزایش دمای محیط افزایش و با کاهش دما, مقدار مقاومت ان کاهش می یابد. برای تست سلامت ان کافی است در حالتی که با مولتی متر مقاومت ان را اندازه می گیریم به وسیله یک سشوار یا فندک و یا… به ان حرارت دهیم, با اعمال حرارت به ان باید مقدار مقاومت ان افزایش یابد که در این حالت PTC سالم می باشد.

    PTC-resistor-emic

    نحوه تست مقاومت حرارتی NTC :

    مقاومت حرارتی NTC برعکس PTC می باشد, یعنی با افزایش دما مقدار مقاومت ان کاهش و با کاهش دما مقدار مقاومت ان افزایش می یابد. برای تست سلامت ان, مانند PTC به ان حرارت می دهیم و تنها تفاوت این است که با اعمال حرارت باید مقدار مقاومت ان کاهش پیدا کند, که در این حالت NTC سالم می باشد.

    NTC-resistor-emic

    نحوه تست پتانسیومتر (تریمر و ولوم) :

    برای تست پتانسیومتر, به وسیله مولتی متر مقدار اهم پایه وسط پتانسیومتر را نسبت به پایه های کناری ان اندازه گیری می کنیم. به این صورت که یک سر پراپ مولتی متر را به پایه وسط و سر دیگر پراب را به یکی از پایه های کناری پتانسیومتر متصل می کنیم و شروع به تغییر پتانسیومتر (چرخاندن پتانسیومتر) می کنیم. مقدار مقاومت نشان داده شده روی مولتی متر باید به صورت یکنواخت تغییر کند. این کار را برای پایه کناری دیگر هم تکرار می کنیم. در صورتی که مقدار مقاومت تغییر نکرد یا اینکه پرش های ناگهانی در مقدار مقاومت نشان داده شده بود, پتانسیومتر خراب است.

    potentiometer-1-emic

    برای مشاهده پست آموزش تست انواع دیود اینجا کلیک کنید.

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    1 نظر

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img