شنبه, مرداد 6, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای رادیوییمدار فرستنده FM با برد 1 کیلومتر

    مدار فرستنده FM با برد 1 کیلومتر

    این فرستنده FM قدرت می تواند بردی بیش از 1 کیلومتر در شرایط محیطی خوب داشته باشد. سیگنال صوتی ورودی می تواند توسط یک میکروفون یا منبع صوتی ساخته شود. این مدار فرستنده fm قدرت با استفاده از ترانزیستور 2n2218 ساخته شده است. سیم پیچ فرستنده از 5 دور سیم لاکی (0.22 یا 0.33 میلیمتر یا سایزهای دیگر همین حدود) با قطر 1 سانتیمتر بدون هسته ساخته شده است. به خازن ها توجه کنید که از نوع سرامیکی باشند. آنتن مدار باید 15 تا 40 سانتی متر باشد.

    میکروفن استفاده شده از نوع خازنی می باشد که دارای دو پایه هست. مقاومت R1 تغذیه میکروفن را تامین میکند (قطبی شدن میکروفن) و در صورتی که از میکروفن های خازنی معمولی که به فراوانی یافت می شوند استفاده نکنید شاید لازم باشد که مقدار R1 را برای نتیجه گیری بهتر بین 1 تا 10 کیلو تغییر دهید (برای میکروفن های خازنی معمولی همان 10 کیلو مناسب است ) . برای ثبات فرکانس بهتر می توانید انتن را به دور دوم سیم پیچ متصل کنید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P2-FM-transmitter-circuit-with-a-range-of-1km-emic

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=10K  اهم
    • مقاومت  R2=6.8K  اهم
    • مقاومت  R3=4.7K  اهم
    • مقاومت    R4=39  اهم
    • خازن سرامیکی  C1,C4=100 nF 
    • خازن سرامیکی  C2=6.8 nF
    • خازن سرامیکی  C3=6.8 pF
    • خازن سرامیکی C6=10 pF
    • خازن تریمر     CV(C5)= 3-30 PF
    • ترانزیستور  T1 = 2n2218 یا مشابه
    • باطری یا اداپتور 12 ولت
    • میکروفن خازنی

    پایه های ترانزیستور 2n2218 به صورت زیر می باشد :

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار فرستنده FM با برد 1 کیلومتر می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    36 نظرات

    1. سلام استاد بزرگوار فقط یک توضیح کوتاه و خلاصه می خواستم بدنم برای افزایش توان fm بدون در نظر گرفتن هوا و مانع … یعنی در خود برد بیشتر رو چی قسمت های کار کرد یا قطعات چه قسمت های رو تعویض کرد که برد به توان بالا تری برسه ممنون
      میشم

    2. سلام استاد
      من تمام وسایل این برد را خریدم فقط یه سوال درباره خازن ها دارم تموم خازنام سرامیکی ولی شکل هاشون باهم فرق داره
      مشکلی توی مدار که ایجاد نمیکنه

    3. سلام استاد گفتید که سیگنال صوتی ورودی می تواند توسط یک میکروفون یا منبع صوتی ساخته شود. پس من می تونم به جای میکروفن از یک جای هدفون (جک 3.5 میلیمتری) صدا استفاده کنم؟

    4. 2N2219 برای اف ام مناسب نیست خصوصا تقویت RF در اف ام انجام نمیدهد ، از ترانزیستور ارزانقیمت و فراوان در بازار تهران BFQ162 استفاده کنید گرچه بیش از یک وات قدرت نمیدهد و ولتاژ حداکثر ۱۰ ولت را تحمل میکند به نسبت قیمت برای فرستنده اف ام مناسب است.

      • قبل از ساخت فرستنده یک گالونومتر( جریان سنج کوچک حساس که از اوراق ظبط کاست قدیمی میتوانیدتهیه کنید) را با یک دیود شیشه ای ویک دور سیم به به هم وصل کنید اگر این وسیله را به سیم پیچ فرستنده نزدیک کنید عقربه تا آخر رنج حرکت میکند. با این وسیله از وجود امواج رادیویی اطمینان حاصل کنید( این توصیه را خطاب به مبتدیان نوشتم )

      • سلام, نحوه تنظیم فرستنده و گیرنده به این صورت است که فرستنده و گیرنده(رادیو) را روشن می کنید و رادیو را روی یک کانال خالی قرار می دهید, خازن تریمر مدار فرستنده را تغییر می دهید تا زمانی که صدای شما که در میکروفن فرستنده حرف می زنید از گیرنده یا رادیو شنیده شود

    5. سلام استاد من دوتا سوال دارم اگه این مدار رو روی یک سکو پلاستیکی به ارتفاع ۱متر بگزاریم تو فاصله ۱کیلومتری ردایو صدای این رو پخش میکنه با توجه با صاف بودن مسیر بین گیرنده و فزستنده و این که ارتفاع هر دو نسبت به اقیانوس یکسان است اگه فرستنده رو بالا تر ببرم چی برد بیشتر نمیشه مثلا۱.۵ کیلومتر یا باید چیزی توی برد عوض بشه که برد فرستنده بیشتر بشه اخه من به برد ۲کیلومتری احتیاج دارم
      وسوال دوم من تجربه مونتاژ برد ندارم رز حد چیزی خراب شده با هویه افتادم به جونش تا درستش کنم کار کردم اگه نقشه pcbرو دانلود کنم بدم برام چاپ کنن خودم میتونم بقیه کار هاشو انجام بدم ممنون میشم کمکم کنید

      • سلام, برد این مدار در شرایط ایده ال 1 کیلومتر است و علاوه بر عدم وجود مانع بین فرستنده و گیرنده به شرایط اب و هوایی هم بستگی دارد. مدار فرستنده را سعی کنید در ارتفاع بالاتری از گیرنده قرار دهید. برای برد بیشتر از 1 کیلومتر از مدارات با برد بیشتر که در سایت هم موجود است استفاده کنید. اگه تجربه قبلی ندارید بهتره کمک بگیرید بخصوص اینکه هرچه برد بیشتر باشه تعداد قطعات مدار بیشتر میشه و مدار پیچیده تر می شود

    6. مهندس مدارو ساختم با قطعاتی که ذکر شده و کار نکرد.. فقط به جای ۶.۸ پیکو فاراد, ۷ پیکو فاراد وصل کردم چون پیدا نکردم اصلا. گفتن که ۷ کار میکنه. تمام اتصالات رو هم چک کردم با تستر. نمیدونم چه کنم. با روشی که گفتین تنظیم کردم ولی نتیجه نداد. تصویرو از رو گرفتم بالاش. به سلف و تریمر شک دارم.

      • سعی کنید قطعات رو همون مقداری که گفته شده تهیه کنید بخصوص برای مدارات رادیویی و اگر خازن یا مقاومتی رو نتونستید تهیه کنید با سری و موازی کردن چند مقاومت یا خازن اون مقدار مورد نظر را درست کنید. به عنوان مثال خازن 6.8 پیکو رو میشه با موازی کردن دو خازن 1.2 پیکو و 5.6 پیکو درست کرد.
        سلف رو با چه سیمی درست کردید و اون چیزی که داخل سلف هست رو دربیارید سلف نباید هسته داشته باشه

    7. مهندس مدارو ساختم با مدار چاپی.. ممنون بابت گذاشتن مدار چاپی.. ولی نمیدونم چطوری تنظیمش کنم با گیرنده. مطمئن هم نیستم که مدار کار میکنه یا نه. نمیدونم چطوری بدونم که مدار مشکلی نداشته باشه و چطوری تنظیمش کنم. در ضمن میشه به جای خازن تریمر خازنی بذاریم که فرکانسش ثابت باشه. اگه بشه ظرفیت اونو هم لطف کنین بگین. سیم پیچ هم با لاکی ۲۲. با قطر ۱ سانت به دور کاغذ پیچیدم.

      • سلام
        رادیو را روشن کنید و همزمان با پیچ گوشتی کوچک خازن تریمر را تغییر دهید تا صدای خودتون رو از رادیو که در میکروفن فرستنده صحبت می کنید بشنوید (از رادیو چند متر فاصله بگیرید) وقتی که صدای خش خش از رادیو شنیدید یعنی همین حدود هست و با دقت بیشتری خازن تریمر رو تغییر دهید.
        حتما باید از خازن تریمر استفاده کنید که بشه تنظیمش کرد و داخل سلف باید خالی باشه (هسته هوا)

    8. ببخشید… زود زود مزاحم میشم😳😳.. ولتاژ این مدار اجبارا باید ۱۲ ولت باشه؟از مقادیر پایین نمیشه استفاده کرد

      • سلام ممنونم بابت سایت پر محتوا و خوبتون میخواستم بدون تحلیل اینکه مثلا چرا تو یک نقطه از مدار خازن استفاده شده را بزارید

    9. فهمیدم تریمر برای تنظیم فرکانس هست. تا حالا از این خازنا استفاده نکردم… فک کنم ۳ پایه هستن. نحوه اتصال پایه هاشونو نمیدونم. لطف میکنید بگید اونا رو؟؟؟

    10. مهندس این فرستنده فرکانسش چنده؟؟… اگه بخپایم با یک گیرنده اف ام برای دریافت سیگنال های این مدار استفاده کنیم باید تو چه فرکانسی تنظیم کنیم؟؟

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img