پنج شنبه, آبان 3, 1403
ادامه منو
    خانهمدارهای الکترونیکیمدارهای آمپلی فایرمدار آمپلی فایر صوتی با تغذیه از USB

    مدار آمپلی فایر صوتی با تغذیه از USB

    در این پست از سایت اِمیک, مدار یک امپلی فایر صوتی یا تقویت کننده صوتی استریو با استفاده از ای سی TDA2822M قرار داده شده است. مدار زیر بسیار جالب و کاربردی می باشد و تغذیه ان می تواند از USB کامپیوتر, لپ تاپ یا… تامین شود. همچنین ورودی صوتی این مدار را می توانید از طریق یک فیش صوتی 3.5 میلیمتری(همان فیش های هندزفری موبایل) به ان اعمال کنید. بنابراین به راحتی با اتصال کابل تغذیه USB این مدار به کامپیوتر و اتصال فیش صوتی به کامپیوتر می توانید از این مدار به عنوان اسپیکر استفاده کنید. در ادامه برخی دیگر از کاربردهای این مدار را خواهم گفت و با این مدار بیشتر اشنا خواهیم شد. شماتیک این مدار بصورت زیر است.

    TDA2822M-Amplifier-emic

    همانطور که گفته شد این مدار بر اساس ای سی امپلی فایر TDA2822M طراحی شده است. ای سی TDA2822M یک امپلی فایر استریو بسیار کاربردی با توان کم می باشد که از ویژگی های ان می توان به جریان پایین حالت اماده به کار, اعوجاج کم, عدم نیاز به هیت سینک, نیاز به حداقل ولتاژ تغذیه و… اشاره کرد. ولتاژ تغذیه این ای سی می تواند از 1.8 ولت تا 15 ولت باشد و حداکثر توان خروجی این ای سی 1 وات در هر کانال است, که البته این میزان توان خروجی در صورت استفاده از حداکثر ولتاژ تغذیه یعنی حدود 15 ولت میسر می شود و با ولتاژ های کمتر میزان توان خروجی از 1 وات کمتر خواهد بود.

    همانطور که گفته شد تغذیه این مدار را می توان از طریق کابل USB متصل به کامپیوتر یا… تامین کرد که از انجایی که ولتاژ تغذیه USB پنج ولت می باشد بنابراین توان خروجی مدار بالا 450 میلی وات در هر کانال با بلندگوی 4 اهم می باشد. یکی دیگر از کاربرهای این مدار اتصال ان به هدفون است که با توجه به میزان توان خروجی مدار و کیفیت ان بسیار مناسب می باشد, از دیگر کاربردهای مدار بالا می توان به استفاده در رادیوها, اسپیکرهای کوچک, ایفون و… اشاره کرد.

    عملکرد مدار بالا به این صورت می باشد که بعد از اتصال کابل تغذیه USB به کامپیوتر, تغذیه مدار برقرار می شود و LED نشانگر اتصال تغذیه نیز روشن می شود. مقاومت R1 به منظور محدود کردن افزایش جریان استفاده شده است. عملکرد مدار بسیار ساده است, سیگنال صوتی از طریق جک صوتی به مدار اعمال می شود و کانال چپ صوتی از طریق مقاومت R2 و خازن C2 و پتانسیومتر VR1 به پین ورودی 7 ای سی اعمال می شود. همچنین کانال راست نیز از طریق قطعات R3,C3 و VR2 به پین ورودی 6 ای سی اعمال می شود. پتانسیومتر VR1 برای کنترل ولوم صدای کانال چپ و پتانسیومتر VR2 برای کنترل ولوم صدای کانال راست استفاده می شوند. در نهایت صدای تقویت شده از طریق پین های خروجی 1 و 3 به بلندگوی LS1 (کانال چپ) و بلندگوی LS2 (کانال راست) متصل می شود.

    بلندگوهای استفاده شده از نوع 4 اهم 1 وات می باشند. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-TDA2822M-Amplifier-emic

    لیست قطعات:

    • مقاومت   R1=1Ω اهم
    • مقاومت   R2,R3=47K اهم
    • مقاومت   R4=680Ω اهم
    • مقاومت   R5,R6=4.7Ω اهم
    • پتانسیومتر (ولومی)   VR1,VR2=50K اهم
    • خازن الکترولیت   C1,C5,C6,C7,C9=100uF/25V
    • خازن عدسی   C2,C3,C4,C8,C10=100nF
    • ای سی   U1=TDA2822M به همراه سوکت
    • ال ای دی 5 میلیمتر (LED1)
    • بلندگو 4 اهم 1 وات دو عدد (LS1,LS2)
    • فیش USB نری
    • فیش صوتی نری 3.5 میلیمتری (Audio jack)

     

    - دانلود PCB

    فایل PCB طراحی شده برای مدار آمپلی فایر صوتی با تغذیه از USB را می توانید از طریق دکمه زیر پرداخت و دانلود کنید.

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    • فایل پروتئوس شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس, مناسب ساخت PCB به روش اتو به همراه راهنمای ساخت PCB
    • فایل آلتیوم شامل: فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار آلتیوم (ﭘﺮوﺗﻞ) آماده ارائه به شرکت های چاپ PCB

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    2 نظرات

    1. سلام این مدار با ولتاژ 12 ولت بهترین کیفیت رو داره و با ولوم بالا هم خوبه. ولی با ولتاژ ۵ ولت در ولوم کم کیفیتش خوبه و با ولوم بالا صدا بهم میریزه. چون که بهره تقویت این ایسی مثل ۳۸۶ بالا هست، با ولتاژ پایین سیگنال برش میخوره و دیستوریشن و اوعاج زیاد هست. در مورد این اصطلاحات اگه نمیدونید میتونید سرچ کنید

    2. سلام عرض شد
      من ولومم رو از یه حدی بیشتر میکنم صدا خیلی بد میشه
      و کیفیت صدا داغون میشه دلیلش چیه

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img