چهارشنبه, آبان 2, 1403
ادامه منو
    خانهآموزشمطالب آموزشیآموزش تست انواع دیود

    آموزش تست انواع دیود

    در این پست از سایت اِمیک, نحوه تست انواع دیودها را به شما آموزش خواهیم داد. دیودها یکی از قطعات بسیار پر استفاده در مدارات الکترونیکی می باشند و کسی که در زمینه الکترونیک فعالیت می کند حتما باید نحوه تست انواع انها را بداند. قبلا نیز در پستی دیگر نحوه تست انواع مقاومت و پتانسیومتر را اموزش دادیم که توصیه می کنم ان پست را هم مطالعه کنید. وسیله ای که ما از ان برای تست انواع دیود استفاده می کنیم, مولتی متر می باشد.

    multimeter-for-Resistor-and-potentiometer-testing-emic

    توجه کنید که تست دیودها و دیگر قطعات الکترونیکی در مدار و در خارج از مدار با هم تفاوت دارد. همچنین به این نکته هم توجه کنید که در هنگام تست یک قطعه در مدار, درصورتی که ولتاژ تغذیه مدار متصل باشد و یا خازن ها یا دیگر المان های ولتاژی شارژ باشند, ممکن است به مولتی متر شما اسیب وارد شود. بنابراین توصیه می کنم برای تست یک قطعه در صورت امکان ان را از مدار خارج کنید و بعد تست کنید.

    تست دیود معمولی :

    دیود چیست؟ دیود قطعه‌ای الکترونیکی است که دو سر دارد, و جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌دهد و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان الکتریکی از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. این دو سر یا دو پایه دیود با نام های آند و کاتد شناخته می شوند. در صورتی که پایه آند به مثبت و پایه کاتد به منفی وصل شود دیود اجازه عبور جریان را می دهد و در حالت برعکس یعنی زمانی که پایه آند به منفی و پایه کاتد به مثبت متصل است اجازه عبور جریان را نخواهد داد.

    Silicon-Diode-Testing-emic

    دیودهای معمولی از سیلیسیوم (Si) ساخته می شود و استفاده های فراوانی دارند. یکی از معروف ترین این نوع دیودها دیود 1N4007 می باشد که در یکسوسازی فرکانس پایین استفاده زیادی دارد. برای تست دیودهای معمولی ما باید دیود را در دو حالت بایاس مستقیم و بایاس معکوس تست کنیم. برای این کار به این صورت عمل می کنیم که مولتی متر را در حالت تست دیود قرار می دهیم, همانطور که می دانیم پایه کاتد دیود با یک خط دور بدنه دیود مشخص می شود. پراپ مثبت مولتی متر را به پایه اند دیود و پراپ منفی مولتی متر را به کاتد دیود متصل می کنیم در این حالت روی مولتی متر باید یک عدد نمایش داده شود. حالا پراپ های مولتی متر را برعکس کنید یعنی پراپ مثبت به کاتد و پراپ منفی به اند در این حالت روی مولتی متر باید عدد 1 یا OL (حلقه باز یا Open Loop) نمایش داده شود. در این شرایط دیود سالم است و در صورتی که این شرایط برقرار نبود مثلا در هر دو حالت روی مولتی متر عدد نشان داد, دیود خراب است.

    تست دیود زنر :

    برای تست دیود زنر هم ابتدا مانند دیود معمولی ان را در حالت بایاس مستقیم و بایاس معکوس تست می کنیم. مانند دیود معمولی در یک حالت باید روی مولتی متر یک عدد نمایش داده شود و در حالت دیگر باید عدد 1 یا OL نمایش داده شود.

    برای تست کامل تر دیود زنر باید ان را توسط ولتاژ بالاتر از ولتاژ شکست ان ازمایش کنیم. برای این منظور می توانیم از مدار ساده زیر استفاده کنیم:

    Zener-Diode-Test-emic

    همانطور که گفته شد ولتاژ باتری یا منبع تغذیه ای که از ان برای تست دیود زنر استفاده می کنیم باید ولتاژ ان از ولتاژ شکست دیود زنر بیشتر باشد. در مدار بالا فرض شده که ولتاژ دیود زنر کمتر از 12 ولت است. در واقع در مدار بالا دیود زنر ما دارای ولتاژ 9.1 ولت است. همانطور که مشاهده می کنید یک مقاومت 1 کیلو به ترمینال مثبت تغذیه متصل شده و سر دیگر مقاومت به پایه کاتد دیود زنر متصل است و پایه اند دیود زنر هم به ترمینال منفی تغذیه متصل شده است. در این حالت درصورتی که با مولتی متر ولتاژ دوسر دیود زنر را اندازه بگیریم, ولتاژ دو سر ان باید برابر با ولتاژ زنری (ولتاژ شکست دیود زنر) باشد. در صورتی که ولتاژ نمایش داده شده با ولتاز زنر اختلاف زیادی داشت, دیود زنر خراب است.

    تست دیود ژرمانیوم :

    تست این نوع دیود هم مانند دیود معمولی می باشد.

    تست پل دیود :

    پل دیودی از چهار عدد دیود بصورت تصویر زیر تشکیل شده است که برای یکسو سازی و تبدیل ولتاژ AC به DC استفاده می شود. این قطعه دارای چهار پایه می باشد که دو عدد ورودی موج AC و دو پایه دیگر ولتاژ خروجی یکسو شده می باشند.

    برای تست پل دیود, مولتی متر را در حالت تست دیود قرار می دهیم و پراپ های ان را به دو پایه ورودی AC پل دیود متصل می کنیم. در این حالت روی مولتی متر باید عدد 1 یا OL نمایش داده شود. پراپ ها را برعکس می کنیم (جای پراپ ها را باهم عوض می کنیم) در این حالت نیز باید عدد 1 یا OL نمایش داده شود. در مرحله بعد طبق تصویر زیر هر چهار دیود موجود در پل دیودی را مانند یک دیود معمولی تست کنید. درصورتی که هر چهار دیود سالم بودند و در حالت قبل نیز هر دو بار روی مولتی متر عدد 1 یا OL نمایش داده شده بود, پل دیودی سالم می باشد.

    Diode-bridge-Testing-emic

    تست دیود نوری LED :

    مانند یک دیود معمولی تست می کنیم. در یک حالت باید عدد 1 یا OL روی مولتی متر نمایش داده شود و با جابجا کردن پراپ های مولتی متر LED روشن می شود و همچنین یک عدد روی مولتی متر نمایش داده می شود. در این شرایط LED سالم است.

    LED-Test-using-multimeter-emic

    تست LED فرستنده مادون قرمز نیز مانند LED معمولی هست با این تفاوت که LED روشن نمی شود, درواقع روشن می شود ولی نور ان بدلیل مادون قرمز بودن توسط چشم قابل مشاهده نیست. (می توانید توسط دوربین موبایل نور ان را مشاهده کنید)

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    4 نظرات

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img