چهارشنبه, آبان 2, 1403
ادامه منو

    پروژه AVR هشدار دهنده شعله آتش

    در این پست از سایت اِمیک, پروژه AVR هشدار دهنده شعله آتش قرار داده شده است. در این پروژه ما از سنسور گیرنده مادون قرمز (IR) برای تشخیص شعله آتش استفاده کرده ایم.

    پروژه زیر می تواند شعله اتش را تشخیص دهد. بنابراین می توان از این پروژه به عنوان هشدار دهنده اتش سوزی و یا دیگر کاربردها استفاده کرد. در زیر شماتیک کامل پروژه را مشاهده می کنید.

    شماتیک پروژه AVR هشدار دهنده شعله آتش

    همانطور که در شماتیک بالا مشاهده می کنید, قطعات استفاده شده در این پروژه شامل میکروکنترلر ATmega16A, سنسور گیرنده مادون قرمز 5 میلیمتر, بازر 5 ولت, ترانزیستور BC547, دو LED, پتانسیومتر 10 کیلو اهم و 4 عدد مقاومت می باشد.

    عملکرد پروژه به این صورت است که در صورت وجود شعله اتش مقدار مقاومت سنسور گیرنده مادون قرمز تغییر می کند. در نتیجه مقدار ولتاژ روی پین 40 میکروکنترلر (پین 0 از پورت A) نیز تغییر می کند. در واقع در صورت وجود شعله اتش, مقدار ولتاژ روی پین 40 میکرو افزایش می یابد و هر چه میزان و شدت شعله اتش بیشتر باشد, مقدار این ولتاژ نیز بیشتر خواهد شد.

    پین 40 میکروکنترلر ATmega16A یکی از ورودی های انالوگ ان است. بنابراین ما با اندازه گیری مقدار ولتاژ روی پین 40 میکرو, می توانیم وجود شعله اتش را تشخیص دهیم.

    در پروژه بالا در صورتی که شعله اتش تشخیص داده شد, میکروکنترلر یک LED قرمز و یک بازر هشدار دهنده را فعال می کند. بازر و LED قرمز به پین 14 میکرو متصل هستند. از انجایی که جریان خروجی میکرو محدود است ما از یک ترانزیستور (Q1) در حالت سوئیچینگ برای راه اندازی بازر و LED قرمز استفاده کرده ایم.

    در زمانی هم که شعله اتشی وجود ندارد, LED سبز که به پین 15 میکرو متصل است روشن می شود و LED قرمز و بازر خاموش می باشند. توسط پتانسیومتر RV1 می توانید حساسیت پروژه را تنظیم کنید. یعنی توسط این پتانسیومتر می توانید شدت یا مقدار شعله اتش مورد نظر برای فعال شدن بازر و LED قرمز را مشخص کنید.

    توجه کنید که پایه های تغذیه میکروکنترلر (پایه 10 و 11) را که در شماتیک بالا نیست, فراموش نکنید به تغذیه 5 ولت متصل کنید و همچنین پایه های 30 و 32 میکرو را هم بدلیل استفاده از ADC باید به مثبت تغذیه متصل کنیم. در انتهای مطلب می توانید کلیپ تست عملی پروژه را مشاهده کنید.

    پروژه AVR هشدار دهنده شعله آتش

    برنامه کدویژن:

    در این پروژه فرکانس میکروکنترلر 1 مگاهرتز تنظیم شده است. در زیر برنامه نوشته شده به زبان C و کامپایلر کدویژن را مشاهده می کنید:

    توضیحات قسمت های مهم برنامه نوشته شده, اگر سوالی داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید. فایل های کدویژن و شبیه سازی پروتئوس را هم می تونید از انتهای مطلب دانلود کنید.

    کلیپ تست عملی پروژه :

     

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    19 نظرات

    1. سلام من مدار رو وصل کردم ولی ولتاژ تو پایه های 14 و 15 صفر هستش در نتیجه LED ها و بازر کار نمیکنن
      میشه یک راه ارتباطی بدین که عکس بتونم براتون بفرستم

    2. سلام
      در پروتئوس شبیه سازی می کنم. در هیچ حالت هیچ کدام از LED ها روشن نمی شود؟ LED سبز باید روشن شود اگر از 0.25 ولت کمتر است که با وصل ولتمتر DC به پایه 40 میکرو و زمین ، هیچ LED روشن نمی شود؟

      • سلام, در برنامه مشخص است که پورت A ورودی شده و پین 0 و 1 از پورت D هم خروجی شده است. ADC فعال شده و تنظیمات ADC در خط 27 تا 30 برنامه نوشته شده, فرکانس کاری میکروکنترلر هم 1 مگاهرتز تنظیم شده است.

    3. درود وقتتون بخیر
      مدار بنده بدرستی کار میکنه led. های سبز و قرمز بموقع روشن و خاموش میشند ولی بیزرم اصلا صداش بلند نیست خیلی خیلی صدای ریزی داره مشکل چیه؟

    4. سلام
      بیشتر مدارات میکروی شما با Attiny13 قابل اجراست مثل همین پروژه ، چرا از این میکرو استفاده نمی کنید ؟! هم بهتره و هم هزینه اش پایین تر ….
      سپاس

      • سلام, میکروکنترلر ATmega16 عمومی تر است و معمولا پروژه های اموزشی را با این میکرو قرار می دهند. شما در صورت نیاز می توانید برنامه را برای میکروکنترلر مورد نظر خود تغییر دهید.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img