پنج شنبه, آبان 3, 1403
ادامه منو
    خانهآموزشمطالب آموزشیترتیب پایه های انواع سون سگمنت

    ترتیب پایه های انواع سون سگمنت

    در این پست از سایت اِمیک, با ترتیب پایه های چند مدل از سون سگمنت های پر استفاده اشنا خواهیم شد. همانطور که می دانید سون سگمنت های موجود در بازار می توانند اعداد یک تا چهار رقمی را نشان دهند, که به سون سگمنت های تکی, دوتایی, سه تایی و چهار تایی معروف هستند. ما در پروژه های مختلف بسته به نیاز خود می توانیم از یک یا چند عدد سون سگمنت استفاده کنیم که هر کدام از انها ممکن است ترتیب پایه های متفاوتی داشته باشد.

    یکی از مهم ترین مسائل هنگام کار با سون سگمنت ها تشخیص پایه های انها می باشد. سون سگمنت ها بسته به مدل انها دارای تعداد پایه های متفاوتی می باشد و در سون سگمنت های چند تایی تعداد این پایه ها زیاد می باشد. بنابراین لازم است که ما ترتیب پایه های سون سگمنت ها را بدانیم. مثلا یک سون سگمنت تکی دارای 10 پایه است و یا یک سون سگمنت دو تایی معمولی دارای 18 پایه است. تشخیص این پایه ها هنگام کار با سون سگمنت بسیار مهم است و ما باید بدانیم که در واقع هر کدام از این پایه ها مربوط به کدام سگمنت است.

    در این پست همانطور که گفته شد ما ترتیب پایه های سون سگمنت های پر استفاده را قرار داده ایم.

    ترتیب پایه های سون سگمنت تکی :

    در تصویر زیر یک سون سگمنت تکی را مشاهده می کنید که ترتیب پایه های ان نیز مشخص شده است. همانطور که می دانید یک سون سگمنت تکی از 7 عدد LED تشکیل شده است که البته یک LED هشتم نیز برای نقطه یا ممیز دارد. پایه های A تا G مربوط به هفت LED داخلی سون سگمنت می باشند و پایه DP نیز برای نقطه یا ممیز است.

    ترتیب پایه های انواع سون سگمنت

    همانطور که می دانید هر LED دو پایه دارد که در سون سگمنت یک پایه از این دو پایه بیرون می اید که با حروف A تا G مشخص شده و پایه دیگر همه LED ها به هم متصل می شود که به ان پایه مشترک می گویند. در تصویر بالا پایه مشترک با عبارت com مشخص شده است. همانطور که می بینید سون سگمنت تکی دو پایه به نام com دارد که در واقع این دو پایه به هم متصل هستند و شما به دلخواه می توانید از یکی از این دو پایه استفاده کنید.

    ترتیب پایه های سون سگمنت دو تایی :

    سون سگمنت دو تایی در بازار به دو صورت پایه معمولی و مالتی پلکس موجود است. ترتیب پایه های سون سگمنت دو تایی پایه معمولی به صورت زیر است:

    2digit-7segment-display-pinout-1-emic

    ترتیب پایه های سون سگمنت دو تایی مالتی پلکس نیز به صورت زیر می باشد:

    2digit-7segment-display-pinout-2-emic

    پایه D1 (com) پایه مشترک سون سگمنت اول است و پایه D2 (com) پایه مشترک سون سگمنت دوم می باشد.

    ترتیب پایه های سون سگمنت سه تایی :

    ترتیب پایه های سون سگمنت سه تایی مالتی پلکس به صورت زیر است:

    3digit-7segment-display-pinout-emic

    پایه DIG1 پایه مشترک سون سگمنت اول, پایه DIG2 پایه مشترک سون سگمنت دوم و پایه DIG3 پایه مشترک سون سگمنت سوم می باشد. پایه N\A نیز کاربردی ندارد و لازم نیست به جایی متصل شود.

    ترتیب پایه های سون سگمنت چهار تایی :

    ترتیب پایه های سون سگمنت چهار تایی مالتی پلکس به صورت زیر است:

    4digit-7segment-display-pinout-emic

    پایه G1 پایه مشترک سون سگمنت اول, پایه G2 پایه مشترک سون سگمنت دوم, پایه G3 پایه مشترک سون سگمنت سوم و پایه G4 پایه مشترک سون سگمنت چهارم می باشد.

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    7 نظرات

    1. ۱۸ پایه سون سگمنت دوتایی چطور به سون سگمنت مولتی پلکس تبدیل می‌شوند. منسون سگمنت دوتایی با ۱۸ پایه خریداری کردم لی تمام پروژه‌های موجود در نت با سون سگمنت مولتی پلکس اجرا شده

    2. واقعا ممنون از بابت زمانی که صرف بالا بردن دانش هموطن هاتون میکنید. بینهایت سپاس گذارم

    3. سلام
      دستان درد نکنه خدا خیرت بده
      عالی توضیح دادیم
      در مورد ولتاژ ورودی هم توضیح میدادید خوب بود

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img