جمعه, مهر 27, 1403
ادامه منو

    مدار دزدگیر ساده

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار ساده و کاملاً عملی به نام مدار دزدگیر ساده قرار داده شده است. این مدار دزدگیر را می توانید روی یک درب نصب کنید تا با باز شدن درب دزدگیر فعال شده و صدای آژیر پخش شود. از مهم ترین قطعات این مدار می توان آی سی معروف NE555 و رید سوئیچ (Reed Switch) را نام برد.

    رید سوئیچ (Reed Switch) که به آن رید رله نیز گفته می شود, در واقع یک کلید می باشد که توسط انرژی مغناطیسی (مانند نزدیک شدن به یک آهنربا) فعال شده و جریان برق را از خود عبور می‌دهند. شکل این قطعه به صورت زیر است:

    رید سوئیچ

    بنابراین در صورت نزدیک کردن یک آهنربا به رید سوئیچ مانند یک کلید بسته عمل می کند و در صورت دور کردن آهنربا از آن, مانند یک کلید باز عمل می کند. این قطعه استفاده های بسیار زیادی دارد که یکی از کاربردهای آن استفاده در دزدگیر است.

    در ادامه شماتیک این مدار دزدگیر جالب را مشاهده می کنید و در مورد آن بیشتر توضیح خواهم داد.

    شماتیک مدار دزدگیر ساده

    همانطور که مشاهده می کنید مدار بالا از قطعات بسیار ارزان قیمت و معمولی تشکیل شده است. این قطعات را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید. همچنین این مدار کاملاً عملی می باشد. بنابراین با خیال راحت از عملکرد مدار می توانید اقدام به ساخت آن کنید.

    عملکرد مدار بالا به این صورت است که آی سی NE555 در حالت مولتی ویبراتور آستابل بسته شده است. بنابراین این آی سی در خروجی خود (پایه 3) یک موج مربعی تولید می کند. بازر نیز برای پخش صدای آژیر به پایه 3 آی سی متصل شده است. همانطور که مشاهده می کنید رید سوئیچ, پایه 4 آی سی را به زمین (منفی تغذیه) متصل کرده است. بنابراین وقتی که رید سوئیچ بسته است آی سی غیرفعال می باشد و بازر صدای آژیر پخش نخواهد کرد. زمانی که رید سوئیچ قطع شد, پایه 4 آی سی از طریق مقاومت R1 به تغذیه متصل شده و آی سی فعال می شود و بازر شروع به پخش صدای آژیر می کند. بنابراین وقتی که رید سوئیچ بسته یا وصل می باشد, دزدگیر غیرفعال می باشد و زمانی که رید سوئیچ باز یا قطع شد, دزدگیر فعال می شود.

    برای استفاده از این مدار دزدگیر کافی است که مدار را روی چهارچوب درب نصب کنید و یک آهنربای کوچک نیز روی درب نصب کنید. به گونه ای که با بسته شدن درب آهنربا و مدار (در واقع آهنربا و رید سوئیچ) کنار همدیگر قرار گرفته و زمانی که درب باز می شود, آهنربا و رید سوئیچ از همدیگر فاصله بگیرند. به این صورت با باز و بسته شدن درب, رید سوئیچ نیز قطع و وصل می شود که در نتیجه دزدگیر ما با باز و بسته شدن درب, فعال و غیرفعال می شود. مانند شکل زیر:

    Reed-switch-DOOR-emic

    توجه کنید که هنگام بسته بودن درب آهنربا و رید سوئیچ باید کاملاً نزدیک به هم قرار گیرند تا رید سوئیچ عمل کند. ولتاژ تغذیه این مدار نیز 12 ولت DC می باشد. برای تغذیه این مدار می توانید از باتری یا آداپتور 12 ولت استفاده کنید. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    مدار دزدگیر ساده

    لیست قطعات :

    • مقاومت   R1=10K اهم
    • مقاومت   R2=75K اهم
    • مقاومت   R3=1K اهم
    • خازن عدسی   C1=47nF
    • خازن الکترولیت   C2=1uF/25V
    • آی سی U1=NE555 به همراه سوکت
    • بازر 12 ولت (BUZZER)
    • رید سوئیچ (Reed Switch)

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار دزدگیر ساده می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img