جمعه, مهر 27, 1403
ادامه منو
    خانهپروژه های میکروکنترلر AVRپروژه با ماژول هاپروژه AVR کنترل حرکت سروو موتور با جوی استیک

    پروژه AVR کنترل حرکت سروو موتور با جوی استیک

    در این پست از سایت اِمیک, یک پروژه بسیار جالب و آموزشی به نام پروژه AVR کنترل حرکت سروو موتور با جوی استیک قرار داده شده است. همانطور که از نام پروژه مشخص است, ما در این پروژه می توانیم مقدار و جهت حرکت یک سروو موتور را به وسیله یک ماژول جوی استیک کنترل کنیم. این پروژه با میکروکنترلر ATmega16 انجام شده است. در ادامه در مورد پروژه بیشتر توضیح خواهم داد.

    برای آشنایی بیشتر با سروو موتور توصیه می کنم پست “راه اندازی سروو موتور با میکروکنترلر AVR” را مطالعه کنید. همچنین برای آشنایی با ماژول جوی استیک می توانید پست “راه اندازی ماژول جوی استیک با میکروکنترلر AVR” را مطالعه کنید. در زیر شماتیک پروژه AVR کنترل حرکت سروو موتور با جوی استیک را مشاهده می کنید:

    شماتیک پروژه AVR کنترل حرکت سروو موتور با جوی استیک

    همانطور که مشاهده می کنید, ما در این پروژه از میکروکنترلر ATmega16 استفاده کرده ایم. از یک ماژول جوی استیک نیز استفاده کرده ایم که پایه VRX آن به پین 0 از پورت A میکرو (پایه 40 میکرو) متصل شده و پایه های 5V+ و GND ماژول نیز به ترتیب به مثبت و منفی تغذیه 5 ولت متصل شده اند. از یک سروو موتور نیز استفاده کرده ایم که سیم های مثبت و منفی تغذیه سروو (VCC و GND) به تغذیه متصل شده اند و سیم سیگنال کنترل نیز به پین 4 از پورت D میکرو (پایه 18 میکرو) متصل شده است.

    عملکرد پروژه بالا به این صورت است که با حرکت اهرم جوی استیک به سمت جلو و عقب, سروو موتور نیز به همان میزان و در همان جهت حرکت می کند. به عبارت دیگر با حرکت اهرم جوی استیک به سمت جلو, محور سروو به سمت 180 درجه حرکت می کند. در صورت حرکت اهرم جوی استیک به سمت عقب نیز محور سررو به سمت 0 درجه حرکت می کند. میزان حرکت محور سروو نیز به میزان حرکت اهرم جوی استیک بستگی دارد و با رها کردن اهرم جوی استیک نیز, سروو در موقعیت خود باقی می ماند. در انتهای مطلب می توانید کلیپ تست عملی پروژه را مشاهده کنید.

    پروژه AVR کنترل حرکت سروو موتور با جوی استیک

    پایه 10 میکرو به مثبت تغذیه و همچنین پایه های 30 و 32 میکرو نیز به دلیل استفاده از ADC میکرو به مثبت تغذیه 5 ولت متصل شده اند. خازن ها نیز برای حذف نویز و نوسان تغذیه استفاده شده اند و باید در فاصله بسیار نزدیک به پایه های میکرو متصل شوند. پایه های 11 و 31 نیز به منفی تغذیه یا GND متصل می شوند.

    برنامه کدویژن:

    در این پروژه فرکانس میکروکنترلر 1 مگاهرتز تنظیم شده است. در زیر برنامه نوشته شده به زبان C و کامپایلر کدویژن را مشاهده می کنید:

    توضیحات قسمت های مهم برنامه نوشته شده, اگر سوالی داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید. از انتهای مطلب نیز می توانید فایل برنامه این پروژه با نرم افزار کدویژن را دانلود کنید.

    کلیپ تست عملی پروژه :

     

    دانلود فایل ها

    پسورد فایل زیپ : www.emic.ir

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img