پنج شنبه, فروردین 9, 1403
More
    خانهدیتاشیتدیتاشیت آی سی هادیتاشیت فارسی آی سی درایور L298

    دیتاشیت فارسی آی سی درایور L298

    در این پست از سایت امیک, دیتاشیت فارسی ای سی درایور معروف و بسیار کاربردی l298 قرار داده شده است. آی سی درایور L298 هماهنگ با استاندارد TTL است و معمولا در راه اندازی موتور های DC و پله ای کاربرد دارد. این IC دو کانال دارد که هر کانال برای چپ گرد و راست گرد کردن یک موتور DC کافی است. هر کانال دارای یک پایه فعال ساز می باشد که با استفاده از آن می توان ولتاژ و جریان کانال مربوطه را قطع و وصل کرد (پایه ENABLE) . از این پایه معمولا برای کنترل سرعت موتور استفاده می شود.

    امیتر ترانزیستور های پایین آورنده با هم به یک پایه متصل شده اند که از این پایه برای اندازه گیری جریان استفاده می شود (پایه CURRENT SENSING) و هر کانال یکی از این پایه ها دارد. این پایه ها باید از طریق یک مقاومت با اهم پایین (حدود ۰٫۵ اهم) به زمین متصل شوند. ترتیب پایه های این ای سی درایور به صورت زیر می باشد:

    l298-dc-motor-driver-IC-PIN-emic

    ویژگی ها :

    • ولتاژ عملیاتی درایور تا 46 ولت
    • بیشترین جریان مستقیم تا 4 امپر
    • دارای ولتاژ اشباع پایین
    • محافظ حرارتی بالایی دارد
    • ورودی منطقی 0 تا 1.5 ولت دارد. (در نتیجه میزان نویز پذیری آن کم است)

    اتصال موتور به ای سی درایور l298 :

    مدار زیر نحوه اتصال موتور به ای سی درایور l298 را نمایش می دهد. در این مدار پایه های حسگر جریان (CURRENT SENSING) به زمین متصل شده اند که با روش هایی می توان توسط این پایه ها جریان مصرفی موتور را کنترل کرد.

    همچنین کنترل سرعت را می توان به روش مدولاسیون پهنای پالس (PWM) و اعمال فرکانس به پایه های 6 و 11 انجام داد که با اعمال ولتاژ 5 ولت موتور روشن و با اعمال 0 ولت موتور خاموش می شود. در صورت استفاده نکردن از PWM باید این پایه ها به 5 ولت متصل شوند و در نتیجه موتور با حداکثر سرعت گردش خواهد نمود.

    l298-circuit-motor-emic

    دیودهای D1 تا D8 دیودهای محافظ یا هرزگرد هستند که برای محافظت از قطعات مدار در برابر جریان برگشتی موتورها استفاده شده اند.

    برای استفاده از درایور l298 در جریان های بالاتر می توان دو خروجی این ای سی را باهم موازی کرد.

    دیتاشیت کامل ای سی درایور l298 را می توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید.

    دانلود دیتاشیت فارسی

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    2 نظرات

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img