چهارشنبه, آبان 2, 1403
ادامه منو
    خانهدیتاشیتدیتاشیت آی سی هاآشنایی با آی سی آپ امپ LM358

    آشنایی با آی سی آپ امپ LM358

    در این پست از سایت اِمیک, با یکی از ای سی های بسیار معروف و پر استفاده به نام ای سی آپ امپ LM358 اشنا خواهید شد. ای سی LM358 از دو تقویت کننده عملیاتی (اپ امپ) کم مصرف تشکیل شده است. پایه های ورودی و خروجی این دو تقویت کننده کاملا از هم جدا می باشد ولی تغذیه انها مشترک است. در واقع ای سی LM358 را می توان نیمی از ای سی اپ امپ LM324 که قبلا با ان اشنا شدیم در نظر گرفت, ای سی LM324 از 4 تقویت کننده عملیاتی با تغذیه مشترک تشکیل شده است. از ویژگی های ای سی اپ امپ LM358 می توان به کم مصرف بودن, رنج وسیع ولتاژ تغذیه, خروجی محافظت شده از اتصال کوتاه و… اشاره کرد. شکل ظاهری این ای سی اپ امپ به صورت زیر است(پکیج DIP):

    LM358-Dual-OP-AMP-IC-emic

    همانطور که مشاهده می کنید این ای سی دارای 8 پایه می باشد که در ادامه با این پایه ها بیشتر اشنا خواهیم شد. در تصویر زیر ترتیب پایه های ای سی LM358 را مشاهده می کنید:

    LM358-Pinout-emic

    • پایه 1 : پایه خروجی برای اپ امپ یک یا A
    • پایه 2 : ورودی معکوس کننده برای اپ امپ یک یا A
    • پایه 3 : ورودی غیرمعکوس کننده برای اپ امپ یک یا A
    • پایه 4 : پایه تغذیه منفی ای سی
    • پایه 5 : ورودی غیرمعکوس کننده برای اپ امپ دو یا B
    • پایه 6 : ورودی معکوس کننده برای اپ امپ دو یا B
    • پایه 7 : پایه خروجی برای اپ امپ دو یا B
    • پایه 8 : پایه تغذیه مثبت ای سی

    حداقل ولتاژ تغذیه تک ای سی 3 ولت DC و حداکثر 32 ولت DC می باشد. با تغذیه دوبل (متقارن) حداقل 1.5± ولت و حداکثر 16± ولت می باشد. دمای کاری ای سی نیز از 0ºC تا 70ºC+ می باشد. این ای سی در پکیج های TO-99 ,CDIP ,SOIC ,PDIP ,DSBGA موجود می باشد.

    عملکرد ای سی اپ امپ LM358 به این صورت می باشد که وقتی ولتاژ پایه ورودی مثبت (پایه غیرمعکوس کننده) هر کدام از اپ امپ های A یا B از ولتاژ پایه ورودی منفی (پایه معکوس کننده) ان بیشتر باشد, پایه خروجی ان اپ امپ برابر با ولتاژ مثبت تغذیه یا VCC می شود (ولتاژ خروجی برابر با ولتاژ پایه 8 ای سی که همان ولتاژ مثبت تغذیه است می شود) و در حالت برعکس نیز یعنی زمانی که ولتاژ پایه ورودی منفی از پایه ورودی مثبت بیشتر باشد, پایه خروجی اپ امپ مورد نظر برابر ولتاژ منفی تغذیه یا GND می شود (ولتاژ خروجی برابر با ولتاژ پایه 4 ای سی که همان ولتاژ منفی تغذیه است می شود)

    در این پست بطور خلاصه با ای سی اپ امپ LM358 اشنا شدیم, برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید دیتاشیت ان را از طریق لینک زیر دانلود کنید.

    دیتاشیت آی سی LM358 (انگلیسی)

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    8 نظرات

    1. سلام جناب مهندس رازانی چندی پیش یه نقشه گیرنده fm ازسایت تون خریدم ولی نتونستم دانلودش کنم هرچی هم پیام دادم توسایت کسی جوابگونبود اگه میشه این نقشه pcb ودوباره برام بفرستید بالاخره توسایت مشخصه که چه کسی چه چیزی خریداری کرده اگه شرایط آنزمان برای مامتولدین دهه 40فراهم می‌بود الان ماهم یه پامتخصص اندرویدوکامپیوتربودیم نه اینکه یه فایل ساده رونتونم دانلودکنم اسباب تمسخرواستهزاءبشم خطاب به اون دسته که ماروفسیل میدونن هم عارضم که دوداز کنده پامیشه

      • سلام, لطفا ایمیلی که هنگام خرید فایل وارد کرده اید یا نامی که هنگام خرید وارد کرده اید را ارسال کنید تا بررسی شود, چون با این نام و ایمیل شما خریدی در سایت ثبت نشده است.

    2. داخل ظبط خودرو هست سوخته میخام عوض کنم متاسفانه ترکید و اسمش خونده نمیشه بنظر شما از کدوم مدل ای اسیه هشت پایه بود شبیه همین LM358بود

    3. سلام وقت بخیر
      مهندس از این آیسی روی دستگاه جوش استفاده شده
      میخواستم تغذیه دوبل 24 ولت بدم ولی دقیقاً نمیدونم به کدوم پایه آیسی 24-(منفی) ولت بدم

    4. با سلام الان اگر ما بخواهیم یک جایگزین قوی تر و حساس تر از این آیسی استفاده کنیم چه شماره ایی رو میتونیم بکار ببریم؟؟

      • سلام, باید دیتاشیت ای سی های اپ امپ را بررسی کنید و هر کدام که مناسب کار شما بود انتخاب کنید. LM393 نیز یک ای سی اپ امپ مشابه LM358 است که هر دو ای سی بسیار کاربردی و با کیفیت هستند البته اگر اورجینال انها را تهیه کنید

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img