یکشنبه, اردیبهشت 30, 1403
More
    خانهآموزشمطالب آموزشیمقدار استاندارد خازن ها

    مقدار استاندارد خازن ها

    در این پست از سایت اِمیک, با مقدار یا رنج استاندارد خازن ها اشنا خواهیم شد. همانطور که می دانید خازن ها هم مانند دیگر قطعات الکترونیکی دارای رنج استانداردی هستند که هنگام طراحی مدارات الکترونیکی یا حتی هنگام خرید یک خازن لازم است که ما با این رنج استاندارد خازن ها اشنا باشیم. قبلا در پست “مقدار استاندارد مقاومت ها” با رنج استاندارد مقاومت ها بطور کامل اشنا شدیم که می توانید ان پست را هم مطالعه کنید.

    همانطور که می دانید شرکت های تولید کننده قطعات الکترونیکی نمی توانند تمام مقادیر خازن ها و مقاومت و… را تولید کنند, چون اگر بخواهند باید میلیون ها قطعه مختلف تولید کنند که این امکان برای انها وجود ندارد. بنابراین استانداردهای خاصی برای قطعات الکترونیکی تعریف شده که طبق این استانداردها قطعات را تولید می کنند. من طبق بررسی هایی که کردم خازن ها طبق استاندارد E12 در بازار موجود بودند و مقادیر خارج از این محدوده به ندرت یافت می شد. استاندارد E12 شامل رنج خازن های زیر است:

    standard-capacitor-values-2-emic

    وقتی گفته می شود که استاندارد E12 شامل رنج خازن های بالا است, به معنی ان نیست که فقط شامل خازن های بالا می شود, بلکه شامل ضریب های دیگر (ضریب 10) مقادیر جدول بالا نیز می شود. به عنوان مثال برای خازن 1 پیکو فاراد که در جدول بالا هست, علاوه بر خودش شامل ضریب های ان نیز یعنی 10 پیکو, 100 پیکو, 1000 پیکو یا 1 نانو, 10 نانو, 100 نانو , 1000 نانو یا 1 میکرو, 10 میکرو, 100 میکرو و… نیز می شود.

    یا در مثالی دیگر برای خازن 3.3 پیکو که در جدول بالا هست علاوه بر خودش ضریب های دیگر ان یعنی 33 پیکو, 330 پیکو, 3300 پیکو یا 3.3 نانو, 33 نانو, 330 نانو , 3300 نانو یا 3.3 میکرو, 33 میکرو, 330 میکرو و… را شامل می شود.

    همانطور که می دانید خازن های رنج پیکو و نانو فاراد معمولا در نوع سرامیکی (عدسی) و یا پلی استر در بازار موجود هستند و خازن های رنج میکرو معمولا در نوع الکترولیتی موجود می باشند. نکته ی دیگر ولتاژ خازن ها می باشد که بسته به نوع انها در ولتاز های زیر موجود می باشند:

    standard-capacitor-values-3-emic

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    4 نظرات

    1. عالی. ولی کاش بیشتر توضیح میدادید با ذکر مثال. که دقیق متوجه بشیم باید کجاها از رنج های مختلف استفاده کنیم.
      مثلا برای ساخت مبدل ac به dc 5 یا۱۲ولت چه رنج خازنی باید زد که به صورت تیوری و با ذکر مثال ممنون میشم

    2. سپاس گذار از توضیحات علمی وکامل و مهمتر از همه ساده و قابل فهم برای افراد اماتور مثل من که از روی علاقه و با ازمون خطا تجربه کسب میکنم

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img