چهارشنبه, آبان 2, 1403
ادامه منو
    خانهآموزشمطالب آموزشیحل مشکل قطع و وصل ممتد رله

    حل مشکل قطع و وصل ممتد رله

    در این پست از سایت اِمیک, نحوه حل مشکل قطع و وصل ممتد رله و یا فن و دیگر لوازم توضیح داده شده است. زمانی که ما می خواهیم یک وسیله مثلا یک فن, لامپ و یا یک دستگاه که به رله متصل است را توسط خروجی یک ای سی روشن و خاموش کنیم, ممکن است رله یا ان وسیله هنگامی که می خواهد روشن یا خاموش شود چندین بار قطع و وصل ممتد شود و باعث اسیب به وسیله نیز شود. این مشکل بخصوص در زمانی که ما یک وسیله را می خواهیم توسط اندازه گیری یک پارامتر مثلا میزان دما یا شدت نور و… کنترل کنیم پیش می اید. مثلا فرض کنید ما می خواهیم یک فن را با توجه به دما روشن و خاموش کنیم. در نقطه مرزی که فن باید روشن شود ممکن است به دلیل حساسیت زیاد سنسور و تغییرات جزئی دما, چندین بار فن روشن و خاموش شود.

    معمولا برای روشن و خاموش کردن یک رله و یا فن و دیگر لوازم از یک ترانزیستور در حالت سوئیچینگ مانند مدار زیر استفاده می شود.

    حل مشکل قطع و وصل ممتد رله 1

    مشکل مدار بالا این می باشد که در صورتی نوسان خروجی ای سی یا سنسور, رله را به صورت ممتد قطع و وصل می کند که می تواند به رله و وسیله متصل به ان اسیب وارد کند. برای حل مشکل قطع و وصل ممتد در نقطه مرزی از مدار زیر می توان استفاده کرد. 

    حل مشکل قطع و وصل ممتد رله 2

    همانطور که مشاهده می کنید سه قطعه شامل یک خازن یک مقاومت و یک دیود (توسط کادر ابی مشخص شده اند) در مدار بالا نسبت به مدار اول اضافه شده است. در مدار بالا با مثبت شدن ورودی, رله وصل می شود و همچنین مقداری انرزی در خازن C1 ذخیره می شود. در ادامه در صورت صفر شدن ورودی و یا قطع و وصل ممتد ورودی این انرژی ذخیره شده در خازن, رله و وسیله متصل به رله را روشن نگه می دارد تا به دلیل قطع و وصل ممتد اسیبی به انها وارد نشود. مقاومت R2 برای دشارژ شدن خازن می باشد و دیود D2 نیز برای جلوگیری از برگشت انرژی ذخیره شده در خازن به ورودی مدار می باشد. در واقع مدار بالا از رله برای چند ثانیه (حدود 8 ثانیه) در مقابل قطع و وصل ممتد محافظت می کند. شما به راحتی می تواند با تغییر مقدار خازن C1 و مقاومت R2 مقدار این زمان محافظت را کم و زیاد کنید. برای افزایش زمان مقدار خازن را افزایش دهید و برای کاهش زمان مقدار خازن را کاهش دهید.

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    2 نظرات

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img